reklama

Premenné dopravné značky, alebo technika predbehla legislatívu

Pri písaní predchádzajúceho článku Žiadam dopravných policajtov, aby volali do NDS som netušil, že vidím len vrch ľadovca problémov. Po tom, čo bol článok zverejnený aj v tlačenom vydaní SME, som absolvoval viacero rozhovorov a dozvedel sa množstvo podrobných, až zarážajúcich informácií.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (32)
Obrázok blogu
(zdroj: foto autor)

Prvá reakcia bola od hovorcu Národnej Diaľničnej Spoločnosti, a.s. Pán Marcel Jánošík mi potvrdil, že je to zhruba tak, ako je v článku napísané a že je rád, že som na uvedený problém poukázal s nádejou, že sa podarí vyriešiť. Potom nasledovali informácie od rôznych organizácii a vďaka rádiu Expres, až po ministra dopravy.

Nechcem čitateľov zaťažovať jednotlivými zisteniami, ale zhrnuto môžem povedať, že:

  • Elektronickej dopravne značenie – premenné dopravné značky, dodávateľ odovzdal a po technickej stránke sú funkčné a plne ovládateľné z operátorského pracoviska NDS, a.s.

  • Diaľnica medzi Prístavným mostom a mostom Lafranconi, nie je skolaudovaná. Je v predčasnom užívaní, z čoho pramení rad problémov.

  • Najväčší problém nie je technika, alebo ochota, ale legislatíva.

Vyzerá to tak, že technika predbehla legislatívu a zákon o premávke na pozemných komunikáciách neuvažuje o riadení premávky operátormi. Jednoducho keď sa zákon navrhoval, nebolo v prevádzke na území SR ani jedno takéto pracovisko. Citácia: ZÁKON č. 315/1996 Z. z. z 20. septembra 1996 o premávke na pozemných komunikáciách
§ 63 Riadenie cestnej premávky
(1) Cestná premávka sa riadi svetelnými signálmi alebo pokynmi policajta.
(2) V rozsahu ustanovenom osobitným predpisom /16/ je oprávnený riadiť cestnú premávku aj vojenský policajt. Riadiť cestnú premávku je oprávnený aj vojenský regulovčík.
(3) Zamestnanec dráhy je oprávnený dávať pokyn na jazdu cez železničné priecestie.
(4) Podrobnosti o svetelných signáloch a pokynoch policajta, vojenského policajta a vojenského regulovčíka pri riadení cestnej premávky a ich význam ustanoví všeobecne záväzný právny predpis.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

O probléme v legislatíve pri premenných dopravných značkách, sa vie už dosť dlho. Podľa dnešnej legislatívy riadiť dopravu, či už priamo, alebo pomocou dopravných značiek, môže iba policajt. Samozrejme ak nerátam špecifické oprávnenia, na konkrétne úkony, ako má zamestnanec železnice pri železničnom priecestí, alebo každý vodič pri umiestnení výstražného trojuholníka pri nehode a podobne. Lenže operátor (dispečer), nesmie rozsvietiť, ani ten výstražný trojuholník, na rozdiel od vodiča, ktorý nie že môže, ale dokonca je povinný, na cestu umiestniť pri vzniknutí konkrétnej situácie.

Ako by sa to dalo riešiť? Komplexne a definitívne, zrejme až novým cestným zákonom. Ale podľa mňa, dá sa to vyriešiť aj operatívne, s využitím nasledujúcich paragrafov zákona 315/1996 Z.z.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Citácia:
§ 110 Ministerstvo dopravy
h) určuje po prerokovaní s príslušným krajským dopravným inšpektorátom použitie dopravných značiek a dopravných zariadení, povoľuje zriadenie vyhradených parkovísk na diaľniciach a na cestách pre motorové vozidlá; ak ide o zastavané územie alebo o územie určené na zastavanie, aj po prerokovaní s obcou,
§ 112 Krajský úrad dopravy
b) určuje so súhlasom príslušného okresného dopravného inšpektorátu použitie dopravných značiek a dopravných zariadení na cestách I. triedy a na cestách I. triedy povoľuje zriadenie vyhradených parkovísk. Ak ide o zastavané územie alebo o územie určené na zastavanie, aj po prerokovaní s obcou,
§ 113a Obvodný úrad dopravy
i) určuje so súhlasom príslušného okresného dopravného inšpektorátu použitie dopravných značiek a dopravných zariadení na cestách II. a III. triedy a na cestách II. a III. triedy povoľuje zriadenie vyhradených parkovísk; ak ide o zastavané územie alebo o územie určené na zastavanie, aj po prerokovaní s obcou,

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Moja predstava je taká, že príslušných správny organ, vydá rozhodnutie (na návrh správcu komunikácie), v ktorom určí povinnosť, pre konkrétneho správcu komunikácie, čo má / musí / môže vykonať, ak sa vyskytne konkrétna situácia. Dá sa to vyriešiť aj tak, že po dobu 24 hod denne, sa do každého operátorského pracoviska, posadí oprávnený dopravný policajt, ktorý si sám navrhne postupy, ako ktorú situáciu riešiť.

Ono nie je to len v tom, dať právomoc, ale tou právomocou sa dáva aj zodpovednosť. Čiže operátor, by mal mať patričnú štátnu skúšku, napríklad tak, ako najnáročnejšia skúška vodiča vozidla, ktoré sa môže pohybovať po riadenom úseku. Keď operátor spraví chybu, môže to mať katastrofálne následky. Nechcem maľovať čerta na stenu, ale skúsenosti zo zahraničia sú také, že keď došlo k požiaru v tuneli, tak a ešte 10 minút po tom čo o požiare vedela obsluha, svietil na vjazde semafor na zeleno a do tunela vchádzali ďalšie autá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Dúfam, že sa táto téma podarí vyriešiť skôr, než sa uvedie do prevádzky tunel Sitina, ktorý bude podľa mňa najzaťaženejším tunelom na Slovensku.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu