Pokračovanie článku: „Veru z nového tunela som sa dlho netešil“ o nových dopravných zápchach, ktoré má na svedomí organizačné nezvládnutie riadenie zmien v doprave v okolí tunela Sitina.
V okolí tunela Sitina, stále nie sú dokončene stavebné práce na základných komunikáciách. Pritom postup jednotlivých krokov prezrádza, že nad celkovým riešením postupnosti zmien sa nikto nezamyslel. Inak si neviem vysvetliť nasledovný chaos.
Obr. 1. Z Dúbravky sa na Patrónku prejazdom cez most ponad diaľnicu nedostanete.
Odbočka centrum je uzatvorená. Inak okrem označenia centrum sa tam hodí aj označenie Patrónka
Obr. 2. Odbočka je uzatvorená preto, lebo nasledujúca dvojprúdová cesta z Dúbravky a Lamača ešte nie je stavebne dokončená a ešte to nejaký ten týždeň možno aj
mesiac, dva potrvá. Takže zatiaľ sa tadiaľto na Patrónku a do Tesca nedostanete.
Obr. 3. Preto je dočasne doprava z Dúbravky na Patrónku a do Tesco smerovaná na
príjazd k diaľnici, kadiaľ v budúcnosti sa bude jazdiť najmä s cieľom pripojenia
na diaľnicu.
Obr. 4. Lenže pripojenie na súbežnú dvojprúdovú komunikáciu s diaľnicou je bez
pripojovacieho pruhu. Toto je obvyklá Bratislavská chyba. Ľavý pruh je výjazdom
z diaľnice a pravý pruh je výjazdom z benzínovej pumpy. Prečo jazdný pruh
z benzínovej pumpy dostal prednosť pred výjazdom z mestskej časti to nechápem.
Navyše vodiči majú zaužívaný správny reflex, keď je viacprúdová cesta a je
prázdna, tak sa preraďujú do pravého pruhu. Tento správny reflex v tomto prípade
sa spolupodieľa a na kolíziách a dopravnej zápche.
Obr. 5. Toto je môj návrh úpravy vodorovného dopravného značenia, ktoré by
znížilo počet kolízií a zvýšilo priepustnosť.
Obr. 6. Ďalšie problematické miesto. Ešte v piatok tu pokračovali dva pruhy
rovno pričom z ľavého sa dalo odbočiť na diaľnicu. Bohužiaľ z neznámych dôvodov
došlo k zmene už teraz a nie až keď cesta na Patrónku prejazdom ponad diaľnicu
bude hotová. Jeden pruh idúci na patrónku nestačí a preto sa vytvárajú dopravné
zápchy. Ľavý pruh je plný vozidiel z diaľnice, ktoré chcú pokračovať na
Patrónku a Tesca, pravý pruh je plný vozidiel z Dúbravky, z ktorých časť chce
isť na diaľnicu a časť na Patrónku a do Tesca. Ja osobne by som s touto úpravou počkal do spojazdnenie vyššie uvedenej
cesty obr.2. potom by už bolo toto miest odľahčené o vozidlá z Dúbravky, ktoré
chcú ísť na Patrónku a do Tesca.
Obr. 7. Keď sa pozriete ďalej, tak môžu pokračovať dva jazdné pruhy, ale pokračuje len jeden.
Obr. 8. Momentálne je ďalej ľavý jazdný pruh je smerovaný krkolomným spôsobom do
Tesca a pravý na Patrónku - centrum.
Obr. 9. Nechápem človeka ktorý zablokoval ľavý jazdný pruh až potiaľto a
vozidlám idúcim do Tesca nechal priestor len niekoľko metrov. Ten priestor sa
rýchlo zaplní vozidlami čakajúcimi na semafore a zablokuje inak voľný pruh na
Patrónku. Toto je dobre vidieť na videu. Ja by som zvislú dopravnú značku
označenie jazdných pruhov Tesco a Centrum umiestnil v mieste rozdvojenia
cesty a zrušil blokovanie ľavého jazdného pruhu. Pri takomto dopravnom
značení niekoľko vozidiel idúcich do Tesca zablokuje jazdný pruh na Patrónku
na niekoľko minút a potom sa všetci čudujú prečo je dopravná zápcha!
Obr. 10. Rovno (vľavo) do Tesca, vpravo (rovno) na Patrónku. Netrúfam si
odhadnúť či tento spôsob cesty do Tesca zostane. Ale sa zruší tak z diaľnice z
od Brna sa nebude dať do dostať do Tesca. Zrejme projektanti pozabudli na
jednu dôležitú odbočku z diaľnice a teraz sa snažia situáciu zachrániť. Inak ak to zostane navrhujem na semafore zmeniť šípku rovno na odbočenie vľavo.
Obr. 11. Zdá sa že sa zabudlo nielen na autá idúce z Dúbravky, ale aj na
cyklistov, ktorí potrebujú sa dostať na druhú stranu diaľnice.
Obr. 12. Video z pondelkového večera. Na začiatku je vidieť výjazd z diaľnice a
výjazd z benzínovej pumpy. Potom nasleduje pripájanie vozidiel z Dúbravky bez
pripájacého pruhu a na záver zablokovanie cesty na Patrónku vozidlami čakajúcimi
na odbočenie do Tesca
Záver:
Viete čo sú to prechodové javy? Tento termín je používaný najmä vo fyzike.
Sú to javy, veľa krát veľmi dynamické, ktoré vznikajú pri prechode z nejakého
stavu na iný stav. Odporúčam manažérom dodávateľov, projektantom, cestnému
správnemu orgánu atd. aby si aspoň občas spolu sadli a riešili aj prechodové
javy v doprave a vzájomne si zosynchronizovali jednotlivé kroky. Lebo niekedy aj
drobným a v záverečnom kontexte správnym krokom, ale vykonanom v
nesprávnom poradí sa vyvolá zbytočný kolaps dopravy a následná nevôľa vodičov.