reklama

Ministerstvo práce – krok do ...

Dostávam otázky na to ako som myslel predchádzajúci článok Ministerstvo práce - konečne krok správnym smerom. Či to myslím vážne alebo s iróniou, nakoľko ironické články som doteraz nepísal.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)
Obrázok blogu
(zdroj: www.employment.gov.sk)

Bohužiaľ zo správnosťou kroku ministerstva to myslím s iróniou. Je to ako s vtipom (starší poznajú) keď bol niekto prijatý do strany za to, že vychválil niekoľko rokov staré vyjadrenie vtedajšieho popredného politika (Husáka), ktorý v roku 1968, hovoril že stojíme na pokraji priepasti. Lenže keď po prijatí sa ho pýtali, prečo mu dôveruje aj v súčasnosti (pred rokom 1989), tak bez váhania odpovedal, lebo vo včerajšom prejave vyhlásil, že sme spravili krok vpred.

Séria vyhlásení Ministerstva práce ma nenecháva na pochybách, že tápajú a poriadne. Najprv vyhlásia, že Sociálna poisťovňa nemá dosť zdrojov a idú zrušiť strop odvodov. Potom vyhlásia, že skupina ľudí s najvyššími zdrojmi pre plnenie fondov, ako sú audítori, daňoví poradcovia, advokáti, notári atd. nebudú povinní platiť odvody vôbec, tak sa mi rozum zastavuje. Keď sa má zrušiť odvodová povinnosť tak pre všetkých občanov a nie len pre privilegovaných, inak nežijeme v demokratickom štáte.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Z teraz bodovaného modelu je cítiť, že v prvom rade ide o privilégium niektorých politikov a im spriaznených, pričom zabezpečenie financií pre dôchodcov sa necháva iba na ľudí s bežným pracovným pomerom a živnostníkov.

Ako by som to riešil ja? Čo radím Ministerstvu práce a spol.?

1, Rozdelil by som odvody na solidárnu a zásluhovú časť.

2, Solidárna časť by bola pre všetkých povinná a zásluhová by bola pre všetkých dobrovoľná.

3, Znížil by som strop povinných solidárnych odvodov na násobok životného minima, zaviedol povinnosť platiť odvody zo všetkých prímov a zaviedol ich ročné zúčtovanie, tak aby pokryli náklady pre dôchodcov. Nekonečný strop odvodov alebo zbytočne vysoký strop demotivuje pracovať a výsledok je ešte nemej zdrojov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

4, Prvý dôchodkový pilier by som rozdelil na dve časti a tak aj súčasné dôchodky. Na solidárnu časť, z ktorého by sa každému dôchodcovi vyplácal dôchodok v aktuálnej výške životného minima a zásluhovú časť, s ktorej by sa vyplácala súčasným dôchodcom do dožitia zásluhová časť priznaného dôchodku.

5, Zaviedol by som 10 ročne prechodne obdobie pre priznávanie nových dôchodkov, kedy by sa znižovala priznávaní zásluhová časť o 1/10 každý rok. Je to pre to lebo najbližší dôchodcovia ešte nemajú vytvorené zdroje v inom dôchodkovom pilieri.

6, Pre zjednodušenie výpočtov by som administratívnym opatrením presunul platbu všetkých odvodov na zamestnancov bez zmeny výšky čistého platu. Tým by sa dosiahol rovnaký vymeriavací základ pre ľubovoľný spôsob príjmu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

7, Odpočítateľnou čiastkou pre výpočet dane by bol len povinný – solidárny odvod. Zásluhový odvod by sa odvádzal až po zdanení, aby sa mohol ľubovoľne použiť a nebolo potrebne znovu zdaňovať pri výbere z fondov a nikto by nemohol spochybňovať vlastníctvo takto uložených prostriedkov. Tým by sa vytvorila rovnosť medzi rôznorodosťou zabezpečenia si zásluhového dôchodku ap.

8, Zaviedol by som ešte jednu organizačnú vec, o ktorej si myslím že ju s nadšením privítajú všetci občania, ale o tej až po dovolenke.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu