Celodenné svietenie

Autor: Jozef Drahovský | 7.9.2007 o 0:36 | Karma článku: 11,74 | Prečítané:  4717x

Návrh nového zákona počíta s povinným celodenným svietením motorových vozidiel. Práve včera, za dažďa a vytvárajúcej sa vodnej triešte za vozidlom, som si hovoril: už aby to bolo. Väčšina vodičov svietila, ale znovu sa našlo niekoľko takých čo v takomto počasí nesvietili.

Aktuálny zákon predpisuje svietenie za zníženej viditeľnosti a tá je definovaná nasledovne:
ax) zníženou viditeľnosťou taká viditeľnosť, keď sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, hustého dažďa a v tuneli,

Bohužiaľ niektorí vodiči si to vysvetľujú po svojom, "nejde o hustý dážď a veď ja dostatočne zreteľné vidím". K tomu by som povedal len toľko, samozrejme, že on dostatočne zreteľné vidí, lebo ostaní svietia, lenže mal by si uvedomiť, že je potrebné aby aj jeho videli.

Nový zákon definuje zníženú viditeľnosť takmer rovnako (bolo vyradené slovo hustého):
at)  zníženou viditeľnosťou taká viditeľnosť, keď sa účastníci cestnej premávky dostatočne zreteľne navzájom nevidia, ani keď nevidia predmety na ceste, najmä od súmraku do svitania, za hmly, sneženia, dažďa a v tuneli,

Ja by som tento text doplnil aj o "...dažďa, vytvárania vodnej triešte za vozidlom a v tuneli," a rozmýšľam ako ešte zadefinovať striedanie priameho slnečného svetla a tmavého lesa.

Text návrhu zákona:

§ 32 Osvetlenie vozidiel 

(1)   Vozidlo musí mať okrem prípadu uvedeného v § 34 ods. 3 počas jazdy rozsvietené stretávacie svetlá alebo im na roveň postavené osvetlenie; to neplatí pre nemotorové vozidlo, ktoré musí mať rozsvietené svetlá počas zníženej viditeľnosti. Za nezníženej viditeľnosti môžu byť na vozidle rozsvietené svetlá pre denné svietenie, ak je nimi vozidlo vybavené. Vodič smie jazdiť aj s obrysovými svetlami, ak má súčasne rozsvietené stretávacie svetlá alebo diaľkové svetlá, alebo predné svetlá do hmly, ak je nimi vozidlo vybavené. Činná plocha svetiel nesmie byť zakrytá alebo nadmerne znečistená s výnimkou svetiel, ktoré nie sú predpísané.

(2)   Vodič nesmie použiť diaľkové svetlá, ak je vozovka dostatočne a súvisle osvetlená alebo ak by mohol byť oslnený vodič protiidúceho vozidla, vodič vozidla idúceho pred ním alebo iný účastník cestnej premávky, strojvedúci vlaku alebo vodič iného dráhového vozidla, alebo vodič plavidla. Pri zastavení vozidla pred železničným priecestím vodič nesmie použiť ani stretávacie svetlá, ak by nimi mohol oslniť vodiča vozidla v protismere.

(3)   Predné svetlá a zadné svetlá do hmly vodič smie použiť len za hmly, sneženia alebo za dažďa.

Samozrejme, že toto ustanovenie zákona vítam a som rád, že sa nezabudlo ani na denné svetla, ktoré sa stavajú štandardom.

Okrem iného, všimol som si postup vývoja aj u denných svietidiel. Najprv išlo o reflektory podobné hmlovým svetlám s bodovým zdrojom svetla na baze LED,. Teraz čoraz viac stretávam vozidlá, ktoré denné svetla majú realizované sériou malých zdrojov LED po obvode reflektorových skiel a sú ešte lepšie vidieť, nakoľko nejde o bodový zdroj svetla, ale o zdroj svetla s podstatne väčšou plochou a tým aj svetelným výkonom, lepšou viditeľnosťou pod rôznymi uhlami pozorovateľa a nie len vo svetelnom kuželi reflektorov.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Komentár Petra Schutza

Vzťahový nadštandard Slovenska a Česka čakajú vážne strestesty

Obnovenie virtuality hranice je isteže fajn a krásne.

Advokátov, o ktorých polícia nevedela, mal Kočner viac

Šabík ku kauze motákov vypovedal len nedávno.


Už ste čítali?