Zákaz parkovania na chodníkoch - DOPLNENÉ

Autor: Jozef Drahovský | 8.9.2007 o 23:15 | Karma článku: 11,11 | Prečítané:  11176x

Nový návrh zákona o premávke na pozemných komunikáciách zavádza paušálny zákaz státia a používania chodníkov pre vodičov vozidiel, pokiaľ to nedovoľuje dopravná značka alebo dopravné zariadenie.

Obr. 1. Ak treba odhŕňať sneh, tak chodník je len to v pravo, keď treba odtiahnuť auto, tak chodník je od obrubníku až po plot.Obr. 1. Ak treba odhŕňať sneh, tak chodník je len to v pravo, keď treba odtiahnuť auto, tak chodník je od obrubníku až po plot.

Doteraz bola prax taká, že vozidlá mohli parkovať aj na chodníkoch (neoznačených dopravnou značkou) ak zostal primeraný priestor pre chodcov, matku s kočíkom alebo invalidný vozík.

Bola ešte možnosť zriadiť zónu s obmedzeným státím, kde bolo dovolené parkovať len na vyhradených miestach a všetko ostatné parkovanie aj na chodníkoch (pokiaľ tam nebolo vyhradené miesto) bolo zakázané, alebo spraviť všeobecne záväzné nariadenie, kde parkovanie na chodníkoch zakázalo. Tento spôsob napríklad používa Bratislava Staré mesto.

Pamätám sa keď tento zákaz bez riadneho oznámenia zo dňa na deň zaviedli. Jeden deň sa legálne parkovalo na chodníkoch, pritom sa parkovalo normálne, nikoho sa neblokovalo, lebo chodník tam mal aj 5 metrov šírky. Druhý deň nastúpila odťahovka a odtiahla autá nič netušiacim vodičom. Nastal rozruch, hádanie sa, vysvetľovanie, prečo došlo k odtiahnutiu vozidiel z miesta kde parkujú už veľa rokov. Tretí deň na základe operatívneho rozhodnutia cestného správneho organu nastúpila firma realizujúca dopravné značenie a vyznačila parkovacie miesta tak ako tam vozidla stali prvý deň.

K čomu bol tento humbuk dobrý? Jednoznačne niekto sa dobre nabalil. Bola to finančná žatva pre firmu prevádzkujúcu odťahovanie vozidiel. Typický postup úradníkov voči občanom na Slovensku. Byť ticho nech občina nie sú informovaní a najlepšie niekoľko minút po polnoci, hneď v prvý deň platnosti nového nariadenia, na nich vyletieť s pokutami a odťahovaním automobilov. Obdobný prípad pol popísaný v poučnom článku Koľko policajtov treba na zahasenie ohňa na Železnej studienke ?

Prečo tak o tom píšem? Som toho názoru, že vodiči nemajú parkovať  na chodníkoch a blokovať chodcov, lenže problém je v terminológii v tom čo je chodník a čo nie je chodník a prečo sú, alebo nie sú na ňom označené miesta na parkovanie.

Text návrhu zákona:

§ 2 Vymedzenie základných pojmov

m) chodcom účastník cestnej premávky pohybujúci sa pešo; chodcom je aj osoba, ktorá napríklad tlačí alebo ťahá sánky, detský kočík, vozík pre zdravotne postihnuté osoby alebo ručný vozík s celkovou šírkou nepresahujúcou 600 mm, osoba, ktorá sa pohybuje na lyžiach, korčuliach, skejtborde alebo pomocou ručného alebo motorového vozidla pre zdravotne postihnuté osoby, ktorá tlačí bicykel alebo motocykel, alebo vedie zviera a pod.,

n) chodníkom komunikácia alebo časť cesty určená pre chodcov podľa písm. m), ktorá je spravidla oddelená od vozovky výškovo alebo iným spôsobom,

§ 25 (paragraf bez názvu)
(1)   Vodič nesmie zastaviť a stáť
 n)    na chodníku; okrem prípadu uvedenom v § 57 ods. 2.

§ 57 Chodci
(2)   Iní účastníci cestnej premávky než chodci a im na roveň postavené osoby podľa tohto zákona nesmú chodník používať, ak dopravnou značkou alebo dopravným zariadením nie je určené inak.

Vymedzenie základného pojmu chodníkom je nedostatočné. Zažil som zaujímavý prípad. Bol povedzme chodník. Bol široký tak, že chodci využívali len jeho polovicu, tú ďalej od cesty. Bližšie k ceste boli zasadené stromy. Stromy boli vsadené do štvorcových jám s obrubníkom. Šírka vyhradeného miesta pre stromy bola širšia než šírka osobného auta. Bežne tam autá parkovali, najmä počas pracovného dňa, chodcom to nevadilo, lebo chodcov neobmedzovali. Jedného dňa prišla odťahovka a autá odtiahla. V čiernom lese ( miesto kam sa v odťahujú autá) nastalo dohadovanie sa či miesto kde bolo auto zaparkované je alebo nie je chodník. Nakoniec správca vyhlásil, že je to chodník a nezostalo nič iné ako zaplatiť.

Lenže stala sa ešte zaujímavejšia vec, v zime niekto spadol a zlomil si nohu práve na tom mieste odkiaľ odtiahli uvedené auto. Keď sa hľadal vinník prečo daná časť chodníka nebola posypaná, tak správca vyhlásil, že to miesto kde došlo k úrazu, nie je chodník a chodník kadiaľ sa chodí bol riadne posypaný.

Keď sa to správcovi hodí je to chodník, keď sa mu nehodí tak to nie je chodník. Preto definícia chodníka by mala byť presná exaktná aby takého problémy nevznikali. Lebo len výškové oddelenie nepostačuje.

Druhá vec je tá, že vo veľa mestách sa bežne parkuje na chodníkoch. Napríklad poznám ulicu kde je chodník široký tak, že medzi skutočným chodníkom kadiaľ chodia chodci a cestou sú asi 4 metre. Od vybudovania cesty tam parkujú auta kolmo na chodník, pritom v časti ulice sú ešte kvetináče medzi parkujúcimi autami a chodcami. Ak nadobudne platnosť uvedený návrh zákona, tak aj na takýchto miestach bude zakázané parkovať.


Obr. 2. Pokiaľ nadobudne účinnosť teraz navrhovaný zákon a správca vopred nevyznačí parkovanie, tak aj tu bude zakázané parkovať. Ide o plochu oddelenú výškovo od cesty a podľa definície je to chodník, síce široký ale chodník.

Preto ak má byť otočená logika dovolenia a zakázania státia na chodníku, treba spraviť prechodné obdobie, kedy všetci správcovia komunikácii na celom Slovensku budú povinných označiť (aspoň vodorovným dopravným značením)  miesta na chodníkoch kde sa obvykle a legálne parkuje.

Navyše text návrhu zákona zakazuje použitie chodníka aj na prejazd do garáže, dvora alebo aj na parkovisko. Predstavujem si ako pred každým rodinným domom vyrastie zvisla dopravná značka oprávňujúca použitie chodníka na prejazd do dvora ;-)

Jednoznačne treba do zákona doplniť aj paušálne povolenie použitia chodníka pre vozidlá kolmo na smer chodníka za účelom vjazdu a výjazdu mimo cesty. Osobne by som zákaz používania chodníka pre vodičov neschovával do paragrafu k chodcom, ale dal ho viditeľne do paragrafu povinností vodiča.


Doplnené 10.09.2007 14:15
K nejednoznačnosti definície označenia chodník, pridávam dve názorne fotografie z Bratislavy.


Obr.3. Zreteľné vidieť výškové oddelenie chodníku od vozovky, také aké je požadované v definícii chodníka.


Obr. 4. Na druhej strane parkujúcich vozidiel nie je žiadne oddelenie od chodcov. Pritom chodci nie sú nijako obmedzovaní a konflikty nevznikajú. Na ceste a ani na chodníku ani na jednej strane neexistuje zvislá a ani vodorovná značka akokoľvek upravujúca parkovanie.

Otázka na zamyslenie z titulu plánovaného obrátenia pravidla s cieľom paušálneho zákazu parkovania na chodníku.

Parkujú odfotografované vozidlá na chodníku?

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Potrebovali ísť k blízkym a nepustili ich. Neboli privilegovaní ako Kollár

Nemocnice väčšinou púšťajú príbuzných k zomierajúcim.

Stĺpček Petra Schutza

Návštevy Kollára v nemocnici volajú po demisii

V druhom slede kandidátov na politický koniec sa tlačia glosátori.

Minúta po minúte: Situácia v Česku sa zlepšuje

Celkovo sa na Slovensku koronavírusom nakazilo viac ako 103-tisíc ľudí.


Už ste čítali?