Povinné zimné pneumatiky

Autor: Jozef Drahovský | 11.9.2007 o 1:18 | Karma článku: 10,97 | Prečítané:  11512x

Návrh zákona o premávke na pozemných komunikáciách počíta so zavedením povinnosti jazdiť na zimných pneumatikách, pokiaľ to podmienky na ceste vyžadujú. Ide o zaujímavé šalamúnske riešenie.

Musím otvorene povedať, že sa mi toto riešenie páči i keď v texte príslušných paragrafov je niekoľko chybičiek krásy. Ale najprv o význame zimných pneumatík.

Zimné pneumatiky sa líšia od letných v dvoch základných vlastnostiach. Prvou rozdielnou vlastnosťou je dezén, ktorý je navrhnutý tak aby v snehu a na lade, mal čo najväčší záber. Pritom nejde len o prenos krútiaceho momentu na dopredaný pohyb vozidla ale aj o udržanie smeru jazdy vozidla pri pôsobení bočných tlakov.  Druhou vlastnosťou zimných pneumatík je optimalizácia materiálu pre nízke prevádzkové teploty. Letné pneumatiky pri poklese teplôt zhruba pod 7 stupňov Celzia začínajú tvrdnúť a pri záporných teplotách sa už výrazne prejavuje ich stvrdnutie. Pri kombinácii mechanických vlastnosti stuhnutej gumy a letného dezénu, letne pneumatiky nedokážu na snehu a už vonkoncom na ľade preniesť krútiaci moment v potrebnom množstve a ani udržať smer vozidla, tak ako pneumatiky vyrobené k tomuto účelu.

Zaujímavou otázkou je prečo niektorí vodiči sa vyberú na zasnežené cesty aj do kopcov aj na letných pneumatikách. Ak odmyslíme vodičov ktorí netušia, že existujú letné a zimné pneumatiky, tak zostávajú len tí nezodpovední. Zodpovedný vodič sa nevydá zo svojim vozidlom na takú trasu o ktorej vie, že ju nemusí zvládnuť. Ak sa mu to stane počas jazdy tak sa vráti alebo vozidlo niekde odparkuje.


Obr.1. Fotografia zaplavenej  cesty.

Minule som pri záplavách stretol chalanov, ktorí sa vyžívali práve pri prejazdoch takýchto zaplavených ciest. Neboli to samovrahovia, mali obojživelné vozidlo. Keď je cesta zaplavená tak nikoho nenapadne tam isť s vozidlom, ktoré na takú jazdu nespĺňa podmienky, ale prečo potom veľa vodičov napadne ísť s vozidlom ktoré nespĺňa podmienku jazdy v snehu, na tie najnáročnejšie zasnežené horské cesty?

Pravdepodobne preto, že odpoveď nie je známa, ale následky takéhoto konania sú známe až veľmi,  sa pristúpilo k definovaniu povinnosti používať zimné pneumatiky pokiaľ je na ceste sneh a ľad.

Text návrhu zákona:

§ 38 Osobitosti premávky v zimnom období

(1)   Motorové vozidlo kategórie M a N10) musí byť na všetkých nápravách  vybavené pneumatikami so zimným dezénom s označením M.S., M+S alebo M&S, ak sa na vozovke nachádza súvislá snehová vrstva, ľad alebo námraza.

(2) Povinnosť podľa odseku 1 neplatí 
a) pri núdzovom dojazde, ak je na náprave namontovaná náhradná pneumatika alebo pneumatika pre núdzový dojazd,
b) pre terénne motorové vozidlo označené symbolom G10),
c) pre vozidlo používané v obci v súvislosti s plnením úloh na základe zmluvy o výkone vo verejnom záujme podľa osobitného predpisu.13)

(3) Plnenie úloh podľa ods. 2 písm. c) je vodič povinný na výzvu policajta preukázať.

(4)Vodič motorového vozidla je povinný zabezpečiť splnenie podmienky podľa odseku 1, ak vzhľadom na ročné obdobie možno predpokladať, že na trase, ktorou bude s motorovým vozidlom prechádzať sa bude nachádzať sneh, ľad alebo námraza. 

(5)Policajt je v súvislosti s premávkou v zimnom období oprávnený zakázať vodičovi jazdu alebo prikázať smer jazdy, ak vozidlo nie je vybavené pneumatikami podľa odseku 1. Takéto oprávnenie sa vzťahuje aj na vodičov vozidiel iných kategórií než tie, ktoré sú uvedené v odseku 1.
-----
[10]) Zákon č. 725/2004 Z.z. o podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.
[13])  Napríklad zákon Národnej rady Slovenskej republiky č.168/1996Z.z.

Osobne by som zo zákona vypustil slovko "súvislá" a opatrne by som postupoval pri kategóriach M2,N2 a ešte opatrnejšie pre M3,N3, nakoľko sa tam používajú väčšinou celoročné pneumatiky a zimne pneumatiky sú určené na hnacie nápravy. Ďalej mi chýba ustanovenie o zimných reťaziach.

Viem, že bude veľa oponentov, čo keď niekam pôjdem a až tam zistím, že na ceste  je sneh. Riešenie je jednoduché treba sa vrátiť a nepokračovať ďalej, tak ako v prípade zatopenej cesty. Ak nemám vozidlo, ktoré je schopne bezpečne pokračovať v jazde v aktuálnom teréne, tak sa vrátim naspäť.

Ďalšie otázky budú asi typu, idem niekam na letných pneumatikách a keď chcem isť naspäť tak je už nasnežené, čo teraz. Pred cestou si treba pozerať predpoveď počasia a keď je čo len náznak tak neisť s vozidlom, ktoré zhoršené počasie nezvláda. Ak vás neočakávane niekde uväzní sneh, nie topiaci sa poprašok ale riadna vrstva alebo vás prekvapí povodeň a nedá sa ani núdzovo vrátiť, tak vozidlo tam nechajte, samozrejme, že na bezpečnom mieste kde nebude prekážať.

Jazdiť na letných pneumatikách v zime nie je zakázané. Zakázané je jazdiť na letných pneumatikách tam a vtedy keď je na ceste sneh a ľad. V nízko položených oblastiach ako je Bratislava, je len niekoľko dní do roka.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Komentár Petra Schutza

Vzťahový nadštandard Slovenska a Česka čakajú vážne strestesty

Obnovenie virtuality hranice je isteže fajn a krásne.


Už ste čítali?