O koľko sa môže prekročiť maximálna rýchlosť bez následkov

Autor: Jozef Drahovský | 22.9.2007 o 9:35 | Karma článku: 11,27 | Prečítané:  10748x

Odpoveď na otázku čitateľa, ale možno zaujme aj ďalších.

Jeden z radarov používaných na slovenských cestách.Jeden z radarov používaných na slovenských cestách.

Dobrý deň,  mohli by ste sa vyjadriť k tomuto:
...
už skôr som videl (keď som robil vodičák), že v zákone bolo napísane ohľadom pokút také niečo:
pri prekročení povolenej rýchlosti o 10km/h bude pokuta xxx korún
pri prekročení povolenej rýchlosti o 30km/h môže príslušník vziať papiere a pôjde to na sud a podobne ...
(viem, teraz sa u nás už znížila ta hranica v meste na 20km/h a je zle) ...
ale ja som z toho jasne pochopil, že keď prekročím rýchlosť povedzme o 5km/h, alebo o 7km/h tak mi policajt nemá pravo dať žiadnu pokutu, lebo som neprekročil o 10 km/h
(povedzme v meste pôjdem 65km/h ... alebo mimo mesta 96km/h)

mam pravdu? alebo sa mýlim?
...
vopred ďakujem a prajem pekný deň

 

Nepoteším Vás.
V našom právnom poriadku je zakázané akékoľvek prekročenie rýchlosti.

315/1996 Z. z.  § 15
Rýchlosť jazdy

(1) Vodič je povinný rýchlosť jazdy prispôsobiť najmä svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať. Vodič smie jazdiť len takou rýchlosťou, aby bol schopný zastaviť vozidlo na vzdialenosť, na ktorú má rozhľad.

(2) Vodič autobusu a vodič motorového vozidla s celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg smie jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h /-l. Na diaľnici a na ceste pre motorové vozidlá vodič autobusu smie jazdiť rýchlosťou najviac 110 km.h /-l a vodič motorového vozidla s celkovou hmotnosťou neprevyšujúcou 3 500 kg rýchlosťou najviac 130 km.h /-l.
...
(4) V obci vodič smie jazdiť rýchlosťou najviac 60 km.h /-1, a ak ide po diaľnici v obci alebo po ceste pre motorové vozidlá v obci, najviac 80 km.h /-1, ak nie je dopravnou značkou dovolená vyššia rýchlosť.
...



Všimnite si spôsob definície "jazdiť rýchlosťou najviac 90 km.h /-l" Pričom rýchlosť je definovaná na celé jednoty kilometrov za hodinu bez desatinných miest.


Z uvedeného vyplýva, že akékoľvek prekročenie definovanej rýchlosti je porušením uvedeného zákona. Je tu ešte aspekt presnosti definície rýchlosti a presnosti merania a presnosti vyhodnocovania. Z metrologie viem, že porovnávanie dosiahnutých a predpísaných hodnôt sa vykonáva po zaokrúhlení na toľko desatinných miest na koľko je predpis.

Po právnej stránke, ak policajt alebo súdny znalec chce ísť na doraz a právne čisto vyhodnotiť či ste prekročili rýchlosť, tak by mal postupovať nasledovne:

Musí z nameraného údaju odpočítať chybu meradla, ktorým meral (u meraní minimálnej rýchlosti musí chybu meradla pripočítať) a rýchlosť musí byt vyššia aspoň o jednu jednotku z definície rýchlosti. Chyba meradla sa môže udávať relatívne v +/- percentách alebo +/-absolútne je jednotkách a chyba nemusí byť symetrická. 

Príklad 1, kontrolne zariadenie odmerá 63,4 odpočíta sa chyba meradla napr.3 km za hodinu z čoho vznikne 60.4, to sa zaokrúhli na rovnaký rád ako je predpis, čo je 60. Údaj sa porovná s predpisom napr. 60 km/hod, výsledok je, že rýchlosť nebola prekročená.

Príklad 2, kontrolne zariadenie odmerá 63,6 odpočíta sa chyba meradla napr.3 km za hodinu z čoho vznikne 60.6, to sa zaokrúhli na rovnaký rád ako je predpis, čo je 61. Údaj porovná s predpisom napr. 60 km/hod, výsledok je, že rýchlosť bola prekročená.

Z uvedeného je možné vidieť, že ak máte tachometer s presnosťou na desatinne miesta, môžete ísť rýchlejšie, ale len o rozsah zaokrúhľovania, čo je menej ako 0,5 km/hod

Treba ešte pripomenúť, že  podľa aktuálneho stavu predpisov,  tachometre vo vozidlách nemajú symetrickú chybu +/- niečo, ale môžu ukazovať -0 percent až  +10 percent. Nie je to najšťastnejšie, lebo býva definovaná aj minimálna rýchlosť a vodič idúci podľa tachometra v poriadku, môžu ísť v skutočnosti pomalšie. Ale povinnosť mať meradlo so známou chybou je povinnosťou prevádzkovateľa vozidla a vodič ju musí pri jazde zohľadniť. V súčasnosti nie je problém za pomoci GPS si presnosť tachometra zistiť.

Teraz o pokute.

Sadzobník pokút na ktorý sa odvolávate je orientačný. Keby som ho navrhoval ja, tak by sadzba bola odstupňovaná za prekročenie rýchlosti o každý km/hod mimo obce a na diaľnici  vo výške 100 Sk a v obci mimo diaľnice 200 Sk. Navyše takto by som postupoval aj pre 315/1996 Z.z. § 15 (1).

Reálna skutočnosť vyberania pokút je trochu iná.

Nie som policajt a hovorím len z vlastnej skúsenosti a na základ konzultovaní problému s policajtmi.

Aby sa proces zjednodušil a nemuselo zložito odpočítavať, zaokrúhľovať a porovnávať, tak sa zvyčajne nastaví na radare rýchlosť +10 km/hod a neodpočítava sa chyba meradla, ktoré ja zvyčajne +/-3 km/hod a nad 100 je to +/- 3percenta, ale sú už aj presnejšie.

Pomalšie vozidla si radar nevšíma. Všimne si až vozidlo nad 10 km/hod, ktoré jednoznačne, preukázateľne porušilo ustanovenie zákona. Takého vodiča zastavia a pokutujú v súlade s interným pokynom, pričom zvážia aj iné okolnosti priestupku. Najmä či nešlo o neprispôsobenie rýchlosti jazdy svojim schopnostiam, vlastnostiam vozidla a nákladu, poveternostným podmienkam a iným okolnostiam, ktoré možno predvídať a podobne.

Záver.

Treba jazdiť v prvom rade primeranou rýchlosťou k okolnostiam (hustote premávky, stavu vozovky, vozidla, počasiu atd.) a potom nižšou alebo rovnakou rýchlosťou ako je maximálne povolená.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Advokátov, o ktorých polícia nevedela, mal Kočner viac

Šabík ku kauze motákov vypovedal len nedávno.

Komentár Petra Schutza

Vzťahový nadštandard Slovenska a Česka čakajú vážne strestesty

Obnovenie virtuality hranice je isteže fajn a krásne.


Už ste čítali?