Uväznenie chodcov, vrátane detí

Autor: Jozef Drahovský | 3.10.2007 o 10:02 | Karma článku: 12,71 | Prečítané:  3996x

Občas sa stáva, že chodci sa dostanú do väzenia, z ktorého sa nedá len tak ľahko utiecť. V prípade, že do takéhoto vezenia sa dostanú aj školopovinné deti, je ešte horšie, lebo za nepremyslený útek môžu zaplatiť životom. Pritom nie je bezpečné ani vo väzení zostať, lebo všetci sú umiestnení na veľmi malej ploche a ohrozovaní okolím.

Dostal som na vedomie jednu žiadosť adresovanú správcovi komunikácie v Bratislave. Týka sa zmeny časovania semaforov s cieľom aby sa chodci nedostávali do väzenia.

Vec: Žiadosť o zmenu časovania svetelnej signalizácie na križovatke Košická-Prievozská.

Žiadam o zmenu časovania svetelnej signalizácie na križovatke Košická-Prievozská tak, aby v čase od 7.00 do 9.00 hod. v pracovných dňoch bola zabezpečená „zelená vlna“ pre chodcov prechádzajúcich cez Prievozskú ulicu rovnobežne s Košickou ulicou (od zastávky MHD Košická (smer Miletičova) smerom k Spojenej škole Novohradská 3).

Zdôvodnenie:
V súčasnosti je časovanie nastavené tak, že chodec idúci od Spojenej školy Novohradská 3
(ďalej SŠN) cez Prievozskú ulicu na zastávku MHD Košická má zabezpečenú následnosť „zelenej“ tak, že môže prejsť cez rameno Prievozskej ulice smerujúce do centra mesta a následne ihneď môže pokračovať cez rameno Prievozskej ulice smerujúce k Miletičovej ulici.

Mám za to, že táto „zelená vlna“ by mala byť aspoň v ranných hodinách pracovných dní v opačnom smere.
V relatívne krátkom čase niekoľkých desiatok minút totiž do SŠN prichádzajú všetci žiaci, študenti a zamestnanci, a mnohí z nich práve spomenutou trasou. Vzniká tak situácia, že na relatívne malom ostrovčeku v stredovom deliacom páse Prievozskej ulice stojí množstvo chodcov, prevažne detí a mládeže,pričom v ich tesnej blízkosti prechádzajú autá. V záujme predísť možnej kolízii chodcov s vozidlami, ako aj s cieľom vyššej plynulosti premávky, navrhujem uvedenú zmenu.

S pozdravom
Mgr. Igor Malý

Zašiel som tam a môžem potvrdiť, že sa tak deje.

 
Obr. 1. Na satelitnej snímke je zobrazená uvedená križovatka a znázornený prechod cez cestu, ktorý je rozdelený na dve časti. Prvá polovica z okraja cesty na ostrovček a druhá polovica z ostrovčeka na druhú stranu cesty, smerom k škole.


Obr. 2. Fotografia z dnešného rána 9:21 keď sú už deti v škole. Ale aj tak tam zostal uväznený jeden chodec. Keď si pozorne pozriete ako veľký je ostrovček, skúste odhadnúť koľko ľudí na ňom môže bezpečne prečkať obojstranné a pomerne hustú premávku.

 

Tento problém sa dá vyriešiť viacerými spôsobmi. Jeden z nich je zelená vlna pre chodcov, v smere ich zvýšenej premávky. Druhý spôsob, doteraz nepoužívaný je rozdeliť súbežnú signalizáciu na oboch strán prechodov pre chodcov. Doteraz som si nevšimol, že by z jednej strany cesty bolo dovolené chodcom prechádzať a z druhej strany nie. Chodci sa orientujú podľa semaforu na druhej strane prechodu pre chodcov a to je potrebné využiť.

Prechod je riadený štvoricou semaforov.

 

Semafor s označením A na fotografii nevidieť, ale je úplne vpravo. Riadia sa nim chodci idúci z ostrovčeka smerom preč od školy. Semafor B má chodec na ostrovčeku nad hlavou a riadia sa nim chodci prichádzajúci na ostrovček smerom ku škole. Semafor C je druhy semafor na ostrovčeku, a riadia sa nim chodci prichádzajúci na ostrovček od školy. Semafor D nie je vidieť ale je úplne vľavo na chodníku pri škole a riadia sa nim chodci idúci z ostrovčeka ku škole. Nasledujúca tabuľka znázorňuje taktovanie semaforov v súčasnosti, pri zelenej vlne a pri inteligentnom riešení, keď je cieľom aby chodci nezostávali uväznení na malom ostrovčeku.

Čas/Stav Semafor A Semafor B Semafor C Semafor D
         
Súčasný stav        
voľno majú iné smery, chodci majú červenú        
chodci dostanú zelenú na prvú polovicu cesty        
voľno majú iné smery a chodci zostanú uväznení na ostrovčeku        
chodci dostanú zelenú na druhú polovicu cesty        
voľno majú iné smery, chodci majú červenú        
         
Zelená vlna pre chodcov        
voľno majú iné smery, chodci majú červenú        
chodci dostanú zelenú na prvú polovicu cesty        
chodci dostanú zelenú na druhú polovicu cesty        
voľno majú iné smery, chodci majú červenú        
         
Inteligentné riešenie        
voľno majú iné smery, chodci majú červenú        
chodci dostanú zelenú na obe polovice cesty        
chodci dostanú červenú na vchádzanie z okrajov cesty na ostrovček ale v opačnom smere majú ešte zelenú za účelom opustenia ostrovčeka        
voľno majú iné smery, chodci majú červenú        

Obr. 3. Tabuľka taktovania semaforov v rôznych režimoch.

Záver:
Pre zvýšenie bezpečnosti na našich cestách je potrebné vykonať aj také opatrenia a zmeny, nad ktorými sa doteraz len mávlo rukou.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Komentár Tomáša Prokopčáka

Jedna zlá a dve dobré správy o novej vakcíne

Očkovanie je jeden z najúžasnejších objavov ľudstva.


Už ste čítali?