Vek na získanie vodičského oprávnenia - komentár k návrhu zákona

Autor: Jozef Drahovský | 12.1.2008 o 17:52 | Karma článku: 10,47 | Prečítané:  7857x

Principiálne sa nemení podmienka veku na získanie vodičského oprávnenia i keď zmenou zaradenia jednotlivých kategórií vozidiel dochádza k určitým posunom.

Nastávajú dve zmeny v definovaní kategórií.
1, U motoriek kde sa vo veku 18 rokov dá získať oprávnenie až do výkonu motora 25kW alebo 0,16kW/kg.
2, V kategórii AM návrh obmedzuje maximálnu hmotnosť na 350 kg, čo doteraz nebolo.
3, V kategórii B1 návrh nešťastným spôsobom zavádza dvojaký strop hmotnosti. Doteraz bolo 550 kg a návrh zavádza 400 kg a v prípade prepravy tovaru 550 kg.

Osobne sa mi nepáči práve ta definícia "tovaru". Lebo je nejednoznačná. Zoberte si príklad, že 17 ročný brigádnik bude na takomto vozidle dohliadať nad čistotou v areáli. Pokiaľ bude voziť tovar, napríklad čistiace prostriedky tak môže mať hmotnosť do 550 kg, ale ale budú tieto čistiace prostriedky pre neho naradím a nie tovarom, tak môže mať hmotnosť len do 400 kg.

Nerozdeľoval by som kategóriu na 400 kg a 550 kg, ale nechal len 550 kg, tak ako je to väčšinou v zahraničí i keď sú štáty kde to rozdeľujú. Ak je to z nejakého neznámeho dôvodu nutné rozdeliť, tak by som zmenil slovo "tovar" na "náklad". Ak by vozidlo mohlo okrem osôb prevážať aj náklad, napríklad golfové palice, alebo brašnu s náradím ap., tak by mohlo mať pohotovostnú hmotnosť až 550 kg

Doteraz je vek na získanie oprávnenia na vedenie motoriek a ľahkých vozidiel nasledovný:

Kategória Popis Vek
AM jedno a dvoj stope vozidlo do 45 km/hod 15 rokov
B1 iné ako motorka do 550 kg 16 rokov
A1 motorka do 125 cm3 a do 11kW 16 rokov
T traktor a pod. 17 rokov
B iné ako motorka a traktor, nad 550 kg 18 rokov
A motorka nad 125 cm3 21 rokov, alebo 2 roky od A1

Návrh zákona uvádza:

§ 78 Vek na udelenie vodičského oprávnenia a vedenie motorových vozidiel

(1) Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia je
a) 15 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny AM,
b) 16 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia podskupiny A1 a B1,
c) 17 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny T,
d) 18 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A na vedenie motorového vozidla s výkonom motora nepresahujúcim 25 kW alebo s pomerom výkon/ najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0,16 kW/kg alebo motocykla s postranným vozíkom s pomerom výkon/ najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0,16 kW/kg, skupiny B, B+E, C, C+E a podskupiny C1 a C1+E,
e) 21 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A bez obmedzení podľa písm. d), D, D+E a podskupiny D1 a D1+E,
(2) Osobe ťažko zdravotne postihnutej možno udeliť vodičské oprávnenie skupiny B a skupiny B+E, ak dovŕšila vek 17 rokov.


§ 75 Rozsah a členenie skupín a podskupín motorových vozidiel

(2) Do podskupiny motorových vozidiel AM patria
a) dvojkolesové vozidlá alebo trojkolesové vozidlá s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou 25 až 45 km.h-1, ktoré sú charakterizované
1. v prípade dvojkolesového vozidla motorom, ktorého zdvihový objem valcov nepresahuje 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora alebo ktorého najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora a
2. v prípade trojkolesového vozidla motorom, ktorého zdvihový objem valcov nepresahuje 50 cm3 v prípade zážihového motora, najväčší čistý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade spaľovacieho motora alebo ktorého najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora a
b) štvorkolesové motorové vozidlá, ktorých prevádzková hmotnosť je menšia ako 350 kg bez hmotnosti batérií v prípade elektrických vozidiel, ktorých najväčšia konštrukčná rýchlosť nepresahuje 45 km.h-1, a ktorých
1. zdvihový objem motora nepresahuje 50 cm3 v prípade zážihových motorov,
2. najväčší čistý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade iných spaľovacích motorov, alebo
3. najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického motora.
(4) Do podskupiny motorových vozidiel B1 patria
a) motorové vozidlá s tromi symetricky usporiadanými kolesami, ktorých zdvihový objem valcov motora je väčší ako 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora alebo ktorých najväčšia konštrukčná rýchlosť je vyššia ako 45 km.h-1 a
b) motorové vozidlá so štyrmi kolesami, ktorých
1. prevádzková hmotnosť je 350 kg až 400 kg bez hmotnosti batérií v prípade elektrických vozidiel; u vozidiel na prepravu tovaru 350 kg až 550 kg,
2. najväčšia konštrukčná rýchlosť presahuje 45 km.h-1,
3. ktorých zdvihový objem valcov presahuje 50 cm3 v prípade zážihových motorov, najväčší čistý výkon je väčší ako 4 kW v prípade iných spaľovacích motorov, alebo ktorých najväčší trvalý menovitý výkon je 4 kW až 15 kW v prípade elektrického motora.



Doteraz platí vyhláška 225/2004 Z. z.
§ 15 Skupiny a podskupiny motorových vozidiel
(5) Podskupina B1

trojkolesové motorové vozidlá, štvorkolesové motorové vozidlá a pásové motorové vozidlá skupiny B, ktorých najvyššia povolená rýchlosť prevyšuje 45 km.h-1, s ktorýmkoľvek druhom pohonu a s pohonom spaľovacím motorom s objemom valcov presahujúcim 50 cm3, alebo sú poháňané akýmkoľvek iným zariadením dosahujúcim rovnaké technické údaje. Pohotovostná hmotnosť týchto vozidiel nesmie presahovať 550 kg; do pohotovostnej hmotnosti vozidla poháňaného elektromotorom sa nezapočítava hmotnosť akumulátorov.
(15) Skupina AM
dvojkolesové motorové vozidlá, trojkolesové motorové vozidlá, štvorkolesové motorové vozidlá a pásové motorové vozidlá s najvyššou povolenou rýchlosťou neprevyšujúcou 45 km.h-1, s akýmkoľvek druhom pohonu a s pohonom spaľovacím motorom s objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 okrem bicyklov dodatočne vybavených pomocným motorčekom s pohonom spaľovacím motorom s objemom valcov nepresahujúcim 50 cm3 a s najvyššou povolenou rýchlosťou neprevyšujúcou 30 km.h-1.

Z vyššie uvedeného dôvodu navrhujem zmenu textu návrhu zákona  z:

§ 75 Rozsah a členenie skupín a podskupín motorových vozidiel
4) Do podskupiny motorových vozidiel B1 patria
a) motorové vozidlá s tromi symetricky usporiadanými kolesami, ktorých zdvihový objem valcov motora je väčší ako 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora alebo ktorých najväčšia konštrukčná rýchlosť je vyššia ako 45 km.h-1 a
b) motorové vozidlá so štyrmi kolesami, ktorých
1. prevádzková hmotnosť je 350 kg až 400 kg bez hmotnosti batérií v prípade elektrických vozidiel; u vozidiel na prepravu tovaru 350 kg až 550 kg,
2. najväčšia konštrukčná rýchlosť presahuje 45 km.h-1,
3. ktorých zdvihový objem valcov presahuje 50 cm3 v prípade zážihových motorov, najväčší čistý výkon je väčší ako 4 kW v prípade iných spaľovacích motorov, alebo ktorých najväčší trvalý menovitý výkon je 4 kW až 15 kW v prípade elektrického motora.

na:

§ 75 Rozsah a členenie skupín a podskupín motorových vozidiel
4) Do podskupiny motorových vozidiel B1 patria
a) motorové vozidlá s tromi symetricky usporiadanými kolesami, ktorých zdvihový objem valcov motora je väčší ako 50 cm3 v prípade spaľovacieho motora alebo ktorých najväčšia konštrukčná rýchlosť je vyššia ako 45 km.h-1 a
b) motorové vozidlá so štyrmi kolesami, ktorých
1. prevádzková hmotnosť je 350 kg až 550 kg bez hmotnosti batérií v prípade elektrických vozidiel.
2. najväčšia konštrukčná rýchlosť presahuje 45 km.h-1,
3. ktorých zdvihový objem valcov presahuje 50 cm3 v prípade zážihových motorov, najväčší čistý výkon je väčší ako 4 kW v prípade iných spaľovacích motorov, alebo ktorých najväčší trvalý menovitý výkon je 4 kW až 15 kW v prípade elektrického motora.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Siekelovci sa stiahli. La Casa de Slota prešla k právnikovi z kauzy emisie

Firma, ktorá vilu vlastní, dlhuje Trabelssiemu.

Stĺpček šéfredaktorky

Nech hanba po hlasovaní o kandidatúre Fica nie je kolektívna

Fico nie je jediným problémom voľby.

DOMOV

Voľba ústavných sudcov: Pozrite si možné scenáre vývoja (video)

Čo všetko sa môže v parlamente odohrať v utorok?


Už ste čítali?