Jastrab, rýchlosť, tachometer a GPS

Autor: Jozef Drahovský | 15.6.2005 o 6:06 | Karma článku: 11,38 | Prečítané:  8353x

Minulý týždeň jastrab kontroloval vodičov. Pre zmenu, ja som pomocou satelitného navigačného systému, skontroloval tachometer na svojom aute. Zistené rozdiely sú zaujímavé.

Tachometer v aute, už nemá lanko od kolesa, je to obyčajný výstup z palubného počítača, vlastne auto nemá ani lanko na plyn. Plynový pedál je vstupný senzor pre počítač. Ale môžem byť spokojný lebo volant je ešte stále spojený s kolesami a pedál brzdy s hydraulikou brzdného systému.

Pri meraní som postupoval nasledovne. Najprv nakreslenie tabuľky s rýchlosťami od 10 do 240, na prístrojovú dosku pod čelné sklo som si dal 12 kanálový GPS prijímač, na ňom nastavil meranie rýchlosti a kreslenie ubehnutej dráhy auta. Potom som išiel na diaľnicu. Na ustálenie rýchlosti potrebujete asi 20 sekúnd čo je pri rýchlosti 130 km/h dráha takmer ¾ kilometra. Pri Bratislave sa nedá bezpečne merať, lebo je tu moc hustá premávka. Začal som merať až pri Senci a od rýchlosti 90 km/h po +10 km.
Typoval som či stretnem známu dvojicu aut, radar a doprovodné vozidlo. Minule som ich zastavil ja, mali odtrhnutý spodok plastového krytu motora, ktorý škrel po vozovke a hrozilo, že pri nabehnutí na nerovnosť s im zapichne do prekážky a nemuselo by to dobre skončiť. Ponúkol som im na upevnenie hrubú lepiacu pásku a dozvedel sa, že naháňali nejakých spoluobčanov, ktorí z nadjazdu hádzali kamene do čelných skiel prechádzajúcich áut. Našťastie sa to skončilo bez vážnej havárie.

Šťastie a jastrabov som ďalej nechcel moc pokúšať a tak maximálne rýchlosti som si odložil na jazdu v Nemecku, kde je o niečo kvalitnejšia sieť diaľnic a neobmedzená rýchlosť, alebo sa poobzerám po testovacích možnostiach na uzatvorenom okruhu niekde bližšie, možno aj za spolupráce polície pri porovnávaní údajov s ich radarom.

Na rýchlosti pod 90 km som si našiel rovnú cestu za Sencom. Výsledok merania je zaujímavý a veľa naznačuje. Skutočná rýchlosť je voči tachometrovej rýchlosti nižšia o 13 % pri 30-tke, o 10% pri 60-tke, o 8% pri vyšších rýchlostiach.

To vysvetľuje prečo vodiči na 90-tke, ak zbadajú policajta idú tak pomaly. Vodiči si dajú rezervu 15-20 km tachometrových a s chybou tachometra idú iba 63 km/hod. Potom sa ich ostatní snažia predbehnúť a o kolízie nie je núdza. Bolo by treba niečo vymyslieť pre podporu plynulej jazdy, namiesto jazdy v strese, pri strachu s prekročenia rýchlosti. I keď musím pochváliť našich policajtov, že nebuzerujú tak ako policajti z iného štátu, za prekročenie rýchlosti o 0.08 km/hod.

Výsledok - každý vodič by si mal z času na čas a najmä po výmene pneumatík skontrolovať tachometer. Určite sa dozvie zaujímavé údaje, ktoré mu pomôcť. Tu sú údaje, ktoré som nameral ja.

Tachometer GPS Odchylka Odchylka
km/hod km/hod km/hod %
0 0,0 0,0 0,0
10 7,2 -2,8 -38,9
20 17,0 -3,0 -17,6
30 26,5 -3,5 -13,2
40 36,1 -3,9 -10,8
50 45,2 -4,8 -10,6
60 54,3 -5,7 -10,5
70 63,4 -6,6 -10,4
80 73,2 -6,8 -9,3
90 82,7 -7,3 -8,8
100 92,2 -7,8 -8,5
110 101,0 -9,0 -8,9
120 110,0 -10,0 -9,1
130 120,0 -10,0 -8,3
140 129,0 -11,0 -8,5
150 139,0 -11,0 -7,9
160 148,0 -12,0 -8,1
170 157,0 -13,0 -8,3
180 166,0 -14,0 -8,4
190 175,0 -15,0 -8,6
Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Kto z daňových zmien získa viac a odkedy? Pozrite si prehľad

Zmení sa daň z príjmov 
aj nezdaniteľné minimum.

Kým nerobil hudbu, topil sa. Raper Dave vyhral ceny Mercury

Albumom Psychodrama mení britský rap.


Už ste čítali?