Obr. 1. Povodne bola hlavná cesta rovno, Staré Grunty Mlyny, teraz zatáča po ulici Staré grunty. Samotnú zmenu vyvolala intenzívna výstavba v bývalom biokoridore nad Líščím údolím. Nakoľko objem vozidiel z donedávna pokojnej oblasti sa mnohonásobne zvýšil.
Obr. 2. V pondelok sa vymenilo zvisle dopravne značenie. Tato zmena mala za následok hneď v pondelok nespočetné množstvo kolízii. Dôvodom kolízii bolo to, že:
1, Na ulici ktorá bola hlavná a stala sa s nej vedľajšia nedali dopravnú značku pozor zmena organizácie dopravy.
2, Vodorovné dopravné značenie zostalo po starom.
3, Samotne znázornenie križovatky na zvislom dopravnom značení, konkrétne dodatkovej tabuľke neodpovedá skutočnosti.
Na tuto situáciu ma upozornil pán Marian zoŠtudentského servisu a je aj autorom obr.1. Následne som sa rozprával aj s predavačmi kvetín a taxikármi, ktorí sú najbližšie ku križovatke a veľmi autenticky opisovali čo sa tu dialo predchádzajúce dni.
Obr. 3. V stredu na tretí deň po zmene zvislého dopravného značenia menili vodorovné dopravné značenie. Bohužiaľ táto zmena vyvolala ďalší chaos. Vodorovné dopravné značenie je nakreslené tak, že nie je ho možné na viacerých miestach dodržiavať a odporuje aj existújúcemu zvislému dopravnému značeniu.
Obr. 4. V rohu STOP čiary vidíte kužeľ, ktorý bráni vodičom autobusov dostať sa na vystúpisko.
Obr. 5. Hneď prvý autobus kužeľ zobral a škŕkal mím o vozovky. Zrejme ten kto maľoval dvojitú plnú čiaru nevedel o tom, že tadiaľ chodia autobusy MHD. Samotný roh stopčiary je nevhodne vystrčený do križovatky a robí vodičom autobusov problém.
Obr. 6. Pohľad na križovatku, presnejšie jej časť.
Obr. 7. Pohľad na druhú časť križovatky, respektíve druhu križovatku.
Obr. 8. Kuriózna situácia, ako u magorov. Správca komunikácie prenajal priestor pre stanovište taxíkov. Toto stanovište je riadne označene zvislím a vodorovným značením. Vodič zastavil na vyznačenom stanovisku podľa predpisov a čakal na zákazníka. Z ničoho nič príde auto, ktoré premaľuje prerušovanú čiaru na dvojitú plnú, čím sa mení význam jazdného pruhu. Už jedine čakať na policajtov, ktorý prídu podľa nového dopravného značenia pokutovať. Ak tam má byť dvojitá plný čiara, tak tam nemôže byť vyhradené parkovanie ale treba tam dať zákaz zastavenia i keď rozumnejšie by bolo vrátiť tam naspäť prerušovanú čiaru.
Obr. 9. Vodič autobus na jednej z vedľajších ulíc má tiež stopku. Zaujímavé je riešenie kto ma prednosť. Vyskúšajte si vyriešiť nasledujúcu dopravnú situáciu.
Obr. 10. Kto má podľa zvislého dopravného značenia prednosť? Červené A - Autobus, ktorý má stopku, alebo zelene N - neznáme vozidlo, ktoré má tiež stopku?
Obr. 11. Netrápte sa z predchádzajúcou otázkou, lebo nemáte možnosti správne ju vyriešiť. Dôvod je ten, že dodatková tabuľka neodzrkadľuje reálny tvar križovatky. Skúsil som tvar križovatky nakresliť na základe snímky z družice a hneď je situácia jednoznačná. Nejde o jednu križovatku, ale o dve samostatné križovatky. Čiže červený autobus už je na hlavnej keď mu dáva zelene vozidlo prednosť.
Doplnené na základe diskuse:
Vodič autobusu má STOPKu aj zo svojou stopčiarou obr.9. Tam zastane a vojde na hlavnú cestu, na ktorej je autobusová zástavka. Na túto zástavku môže prísť aj autobus zhora po hlavnej. Podľa výstavby, ktorá sa tam deje to bude onedlho.
Druhý vodič, idúci od mlynov, ktorý nemá možnosť vedieť, že dodatková tabuľka k stopke je zmätočná. obr. 12. a podľa jej vyobrazenia má prednosť pred autobusom, čo v skutočnosti nie je pravda, autobus mal STOPKu zo svojou stopčiarou v predchádzajúcej križovatke, respektíve prišiel zhora a len zastavil na autobusovej zástavke.
Situácia sa dá operatívne vyriešiť tak, že na dodatkovej tabuľke pod značkou STOP obr.12, by sa zatrela ľavá vedľajšia cesta. Na ostatných dodatkových tabuľkách stačí keď sa vedľajšie cesty dajú viac od seba, a hlavná cesta sa preruší aby bolo jednoznačné, že ide o dve križovatky za sebou a nie jednu - dodatková tabuľka E2b.
Terajšia realita je taká, že autobus a auta z mlynov na seba vytrubujú. lebo každý dostal z dopravného značenie inú, protichodnú informáciu.
Obr. 12. Všimnite si ako nezmyselne vyriešili odbočenie na parkovisko. Vodič z protismeru musí akože mierne zatočiť vpravo až mimo obrázka a potom môže prejsť dvojitú čiaru, lenže netrafí sa na parkovisko. Preto vodiči takéto dopravné značenie ignorujú a čelne sa stretávajú s vozidlami v protismere. Tato situácia sa dá vyriešiť okrem zmysluplného vodorovného značenie aj zjednosmernením parkoviska, s tým že tu bude len výjazd. Lenže to by bolo potrebné vykonať skôr než spraviť aktuálne dopravné značenie.
Obr. 13. Návrh zmeny vodorovného značenia tak aby vodiči autobusov a ostatných vozidiel, ktoré idú takmer priamo, ale z hľadiska hlavnej cesty odbočujú vľavo mali svoj odbočovací pruh. Ešte je potrebne skrátiť stopčiaru v protismere, aby neblokovala autobusy.
Pre objektívnosť prikladám aj video z reálnej dopravnej situácie. Pozrite si najmä jazdu autobusu.
Obr. 14. Video z 22.10.2008 14:04.
Záver:
Klasický postup, hurá systém, bez zodpovednej prípravy a zodpovednosti. Dovolím si ešte poďakovať pracovníkomAlibaba Centrum (dobre ho vidieť na obr. 3) za ochotu, s ktorou mu umožnili fotografovať a filmovať dopravnú situáciu z terasy, hoci v tom čase terasa nebola v prevádzke.