Obr. 1. Keď si každý národ bude nárokovať územie z obdobia keď sa mu najviac darilo, tak obsadíme každý štvorcový meter mnohonásobne. (zdroj obrázkov - wikipedia)
Tento článok sa nevenuje histórii ale diaľničnému mýtu.
V súčasnosti prebieha na Slovensku v poradí už niekoľký tender na diaľničné mýto. Podľa všetkého vyzerá, že bude satelitné alebo hybridné. Bohužiaľ podľa všetkého bude len slovenské.
Z informácií, ktoré mám od dopravcov, blíži sa elektronický výber diaľničného mýta v Európskej únii k totálnemu chaosu. Dôvodom je to, že čo krajina to iný systém, iná palubná jednotka, iný spôsob platenia. Keby kamióny nemali také veľké kabíny, tak vodiči by nemali kde rozložiť množstvo palubných jednotiek, ktoré potrebuje vozidlo pri ceste naprieč Európskou úniou.
Jednotlivé štáty investovali do systémov výberu mýte závratné čiastky a tieto sa snažia získať rýchlo naspäť, vrátane zisku. Nech je tržba z tranzitu akokoľvek zaujímavá, skutočnosť je taká, že napríklad v susednej Českej republike zhruba 3/4 tržieb sú od miestnych prepravcov. Čiže medové motúzy o tom, že systém zaplatí hlavnej miere cudzia tranzitná doprava nie sú pravdivé. Zaplatia to hlavne daňoví poplatníci.
Z Európskej únie čoraz hlasnejšie zaznievajú hlasy s cieľom, aby sa zaviedol jeden, jediný, jednoduchý, univerzálny a spoľahlivý systém. Tieto hlasy sú pomerne silné. K reálnej dohode a zadefinovaniu noriem príde podľa mňa už za 2 až 5 rokov.
Z tohto dôvodu sa mi javí investícia do Slovenského elektronického mýtneho systému, či už satelitného, hybridného alebo klasického s bránami, ako účelové vytiahnutie peňazí z vreciek daňových poplatníkov.
Osobne odporúčam zrušiť tender a do doby, kým sa Európska únia dohodne na jednotnom mýtnom systéme počkať a používať buď klasické diaľničné známky alebo ako vzor si zobrať systém elektronických diaľničných známok z Maďarska. Uvedený systém je lacný a efektívny. Náklady na jeho zavedenie na Slovensku by boli pod 1 milión Euro.
Ako tento systém funguje?
Je to len počítačový systém, ktorý drží v sebe evidenciu všetkých evidenčných čísel vozidiel, ktoré cez ľubovoľný terminál zaplatili poplatok za používanie diaľnice.
V praxi to znamená to, že vodič vozidla príde napríklad na benzínovú pumpu, kde v hotovosti u obsluhy alebo aj sám cez terminál na úrovni bežného PC pripojeného k internetu, za pomoci ľubovoľného internetového prehliadača zadá evidenčné číslo vozidla, jeho typ, hmotnosť, počet náprav, dobu platnosti a spôsob platenia. Zrealizovaním transakcie na úrovni obyčajného internetového nákupu je vec vybavená.
Obr. 3 Ukážka z prospektu o poplatkoch za maďarské diaľnice v slovenskom jazyku.
Vykonávanie kontroly je jednoduché a veľmi účinné. Maďarská polícia má nakúpené elektronické kamery do vozidiel, ktoré na diaľnici bez obmedzenia dopravy, tak ako naše pasaty na meranie rýchlosti, snímajú evidenčné čísla vozidiel a cez GPRS sieť ich overujú v databáze zaplatených. Ak sa vyskytne vozidlo, ktoré nemá zaplatenú elektronickú známku, tak idú po ňom ako keď u nás vozidlo prekročí rýchlosť. Žiadne zastavovanie dopravy a dlhé kolóny, ako keď sa u nás vykonáva kontrola diaľničných nálepiek.
Tento systém je jednoduchý, lacný, účinný, finančne veľmi efektívny a realizovateľný v prebehu niekoľkých mesiacov. Systém je variabilný a prispôsobivý od neobmedzeného množstva kategórií vozidiel, neobmedzeného množstva kategorizácie ciest a doby platnosti.
Som za to, aby daňoví poplatníci nevyhadzovali peniaze za veci, ktoré sa dajú robiť inak efektívnejšie a lacnejšie, najmä ak takýto systém je u našich južných susedov odskúšaný a skôr, či neskôr dôjde v rámci Európskej únie k budovaniu jednotného systému výberu elektronického mýta.