Lesk a bieda obytných zón

Autor: Jozef Drahovský | 4.6.2009 o 8:53 | Karma článku: 11,10 | Prečítané:  12024x

Prišlo mi niekoľko emailov nespokojných obyvateľov. Všetky sa niesli v tom duchu, že na ulici pred domom parkovali roky a teraz im z ničoho nič odťahujú autá. Jediné čo sa zmenilo, je to, že požiadali aby im ulicu označili ako obytná zóna.

Najprv čo hovoria predpisy:


Obr. 1. Vyobrazenie značiek

9/2009 Z.z.
§ 5 Zvislé dopravné značky
(13) Zákaz, obmedzenie alebo príkaz vyplývajúci z príslušnej zvislej dopravnej značky sa končí na vzdialenejšej hranici najbližšej križovatky, ak nie je skôr skončený inak; to neplatí pre
a) zvislé dopravné značky označujúce obec, miestnu časť obce, obytnú zónu, pešiu zónu, školskú zónu, zónu s dopravným obmedzením, zónu s plateným alebo regulovaným státím, diaľnicu a rýchlostnú cestu, ktorých platnosť sa končí dopravnou značkou označujúcou ich skončenie,

Príloha zvislé dopravné značky
(38) K značkám č. IP 28a a č. IP 28b: Značky Obytná zóna (č. IP 28a) a Koniec obytnej zóny (č. IP 28b) vyznačujú oblasť, kde platia zvláštne ustanovenia o premávke v obytnej zóne.

8/2009 Z.z.
§ 21 Vchádzanie na cestu
(1) Pri vchádzaní na cestu z miesta mimo cesty, z poľnej cesty, z lesnej cesty, z cestičky pre cyklistov, z obytnej zóny alebo z pešej zóny vodič je povinný dať prednosť v jazde vozidlu idúcemu po ceste.

§ 52 Osobitné ustanovenia o chodcoch
(1) Chodec je povinný používať predovšetkým chodník. Po chodníku sa chodí vpravo. Tam, kde chodník nie je alebo kde je neschodný, chodí sa po ľavej krajnici; tam, kde nie je krajnica alebo kde je krajnica neschodná, chodí sa čo najbližšie pri ľavom okraji vozovky. To platí aj pre chodca, ktorý nesie predmet, ktorým by mohol ohroziť premávku na chodníku alebo na krajnici.

§ 55 Osobitné ustanovenia o cyklistoch
(4) Osoba mladšia ako 10 rokov smie na ceste s výnimkou cestičky pre cyklistov, poľnej cesty, lesnej cesty a obytnej zóny jazdiť na bicykli len pod dohľadom osoby staršej ako 15 rokov, ktorá je dostatočne spôsobilá, aby na ňu riadne dozerala, a ktorá zodpovedá za dodržiavanie povinností podľa tohto zákona touto osobou.

§ 59 Osobitné ustanovenia o cestnej premávke v obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne
(1) V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne chodci smú používať cestu v celej jej šírke, pričom sa na nich nevzťahuje § 52. Hry detí na ceste sú dovolené len v obytnej zóne.
(3) V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne vodič smie jazdiť rýchlosťou najviac 20 km.h -1. Pritom je povinný dbať na zvýšenú ohľaduplnosť voči chodcom, ktorých nesmie ohroziť. Ak je to nevyhnutné, vodič je povinný zastaviť vozidlo. V obytnej zóne a pešej zóne je státie vozidiel zakázané, ak dopravnou značkou nie je určené inak. V školskej zóne možno stáť, ak tým nie je obmedzený pohyb chodcov.
(4) V obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne chodci sú povinní umožniť vozidlám jazdu. To platí aj pre deti, ktoré sa hrajú v obytnej zóne.
(5) Ak v tejto hlave nie je ustanovené inak, platia pre premávku v obytnej zóne, pešej zóne a školskej zóne ostatné ustanovenia tohto zákona.

Zjednodušene napísané:
V obytnej zóne sa môžu deti a dospeli hrať na ceste a nemusia chodiť po chodníkoch, napríklad môžu si tam rozmiestniť bránky a hrať futbal. Ak sa občas objaví auto, musia mu umožniť prejazd, pričom vodič je povinný brat na hrajúce sa deti ohľad a ak je to potrebné musí zastaviť vozidlo. Najvyššia rýchlosť jazdy je 20 km/hod, parkovať sa môže len na vyznačených miestach a výjazd z obytnej zóny je degradovaný na výjazd z územia mimo cesty, čiže žiadna hlavná cesta, žiadne pravidlo prednosti sprava.

Ako to vyzerá v praxi:
Hoci v Bratislave som hľadal typickú obytnú zónu, kde by sa hrali deti, nenašiel som ju. Je tu veľa obytných, zón ale mám z nich dojem, že sú zväčša len za účelom obmedzenia dopravy. Navyše veľa krát je značka začiatok zóny zničená alebo demontovaná. Ale aj tak verím, že sú miesta kde má táto značka svoj význam. Nasledujúce fotografie som spravil pri hľadaní obchádzky železničného priecestia na Ivanskej ceste.

 


Obr. 2. Obytná zóna medzi rodinnými domami, kde sa parkuje na nevyznačených miestach. Takéto situácie sú lahôdkou pre odťahovacie služby.


Obr. 3. Kontraproduktívne dopravne značenie. Obytná zóna je preto aby hry na ceste boli bezpečne, preto je maximálna povolená rýchlosť 20 km/hod. Zvyšovanie maximálnej povolenej rýchlosti v obytných zónach je hazard, ktorý svedčí o nezodpovedností správneho orgánu a správcu komunikácie.

Záver:
Ak sa rozhodnete požiadať správcu komunikácie a cestný správny organ o zmenu vašej ulice na obytnú zónu, dobre zvážte jej výhody a nevýhody. Nutnou podmienkou je aby hustota premávky na danej ceste bola minimálna a cesta bola bez tranzitnej dopravy. Ak chcete pred domom parkovať, tak skôr ako požiadate o označenie obytná zóna, požiadajte o vypracovanie parkovacieho plánu a vyznačenie parkovacích miest, lebo potom sa budete len čudovať prečo vám odrazu odťahujú autá.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Komentár Tomáša Prokopčáka

Jedna zlá a dve dobré správy o novej vakcíne

Očkovanie je jeden z najúžasnejších objavov ľudstva.


Už ste čítali?