Mýto - porovnanie poplatkov SK voči CZ, D, A

Autor: Jozef Drahovský | 11.1.2010 o 0:01 | (upravené 11.1.2010 o 5:00) Karma článku: 13,44 | Prečítané:  20309x

Poplatky za odjazdenie jedného kilometra na slovenských diaľniciach a cestách prvej triedy sa zdajú byť vysoké. Pozrime sa aké sú v iných krajinách EU.

Ohľadne mýta je v Európskej Únii vládne chaos, čo štát to iný systém a v niektorých štátoch nielen jeden systém, respektíve nielen jeden výberca mýta. Aj tam kde je systém mýta podobný slovenskému aj tam nie sú vozidla kategorizované rovnako. Preto som vytvoril kategórie zo slovenských kategórii v detailnejšom členení emisných tried.

Čo sa týka spoplatnenia ciest prvej triedy, tak takéto spoplatnenie existuje len u nás a v menšom meradle v susednej Českej republike. Možno, že aj niekde inde sú spoplatnené takéto cesty, ale tam to zrejme vyriešili dopravnou značkou "cesta pre motorové vozidlá" respektíve "rýchlostná cesta". Spoznáte to tak, že rýchlostná cesta u nás má základnú kvalitu ako diaľnica, vrátane oddelenia jazdných smerov a aj maximálnou dovolenou rýchlosťou, kým v iných štátoch ide aj o cesty s neoddeleným jazdných smerov a maximálnou rýchlosťou ako na bežných cestách, pričom mýtny poplatok je ako na diaľnici.

Cesty prvej triedy:

Štát/km/€ Vozidlá 3,5 - 12 ton
  EURO 0,1,2 EURO 3 EURO 4 EURO 5 EURO 6
Slovensko 0,0700 0,0630 0,0630 0,0630 0,0630
Česká republika 0,0418 0,0304 0,0304 0,0304 0,0304
SK=100% CZ=?% 59,73 48,26 48,26 48,26 48,26
 
  Vozidlá nad 12 ton, 2 nápravy
  EURO 0,1,2 EURO 3 EURO 4 EURO 5 EURO 6
Slovensko 0,1460 0,1360 0,1360 0,1360 0,1360
Česká republika 0,0418 0,0304 0,0304 0,0304 0,0304
SK=100% CZ=?% 28,64 22,36 22,36 22,36 22,36
 
Vozidlá nad 12 ton, 3 nápravy
EURO 0,1,2 EURO 3 EURO 4 EURO 5 EURO 6
Slovensko 0,1530 0,1460 0,1430 0,1430 0,1430
Česká republika 0,0684 0,0532 0,0532 0,0532 0,0532
SK=100% CZ=?% 44,71 36,44 37,21 37,21 37,21
 
Vozidlá nad 12 ton, 4 nápravy
EURO 0,1,2 EURO 3 EURO 4 EURO 5 EURO 6
Slovensko 0,1560 0,1490 0,1460 0,1460 0,1460
Česká republika 0,0988 0,0760 0,0760 0,0760 0,0760
SK=100% CZ=?% 63,34 51,02 52,06 52,06 52,06
 
Vozidlá nad 12 ton, 5 náprav
EURO 0,1,2 EURO 3 EURO 4 EURO 5 EURO 6
Slovensko 0,1530 0,1460 0,1430 0,1430 0,1430
Česká republika 0,0988 0,0760 0,0760 0,0760 0,0760
SK=100% CZ=?% 64,59 52,06 53,16 53,16 53,16

Tabuľka 1. Porovnanie poplatkov za 1 km jazdy po cestách prvej triedy

 

Keď porovnávame silu ekonomiky na obyvateľa tak Slovensko a Česká republika sú na tom podobne. Pomer je niekde medzi 1:1 až 1:1,5 v prospech Českej republiky ale sadzby za jeden kilometer jazdy, po cestách prvej triedy sú opačne, pohybujú sa od 22,36 % do 64,59 % ak za 100% považujeme sadzbu na Slovensku.

 

Diaľnice:

Štát/km/€ Vozidlá 3,5 - 12 ton
EURO 0,1,2 EURO 3 EURO 4 EURO 5 EURO 6
Slovensko 0,0930 0,0860 0,0830 0,0830 0,0830
Česká republika 0,0874 0,0646 0,0646 0,0646 0,0646
SK=100% CZ=?% 94,00 75,13 77,85 77,85 77,85
Nemecko x x x x x
SK=100% D=?% x x x x x
Rakúsko 0,1760 0,1760 0,1540 0,1540 0,1440
SK=100% A=?% 189,25 204,65 185,54 185,54 173,49
Vozidlá nad 12 ton, 2 nápravy
EURO 0,1,2 EURO 3 EURO 4 EURO 5 EURO 6
Slovensko 0,1930 0,1830 0,1790 0,1790 0,1790
Česká republika 0,0874 0,0646 0,0646 0,0646 0,0646
SK=100% CZ=?% 45,29 35,31 36,10 36,10 36,10
Nemecko 0,2740 0,1900 0,1690 0,1410 0,1410
SK=100% D=?% 141,97 103,83 94,41 78,77 78,77
Rakúsko 0,1760 0,1760 0,1540 0,1540 0,1440
SK=100% A=?% 91,19 96,17 86,03 86,03 80,45
Vozidlá nad 12 ton, 3 nápravy
EURO 0,1,2 EURO 3 EURO 4 EURO 5 EURO 6
Slovensko 0,2020 0,1930 0,1890 0,1890 0,1890
Česká republika 0,1406 0,1102 0,1102 0,1102 0,1102
SK=100% CZ=?% 69,62 57,11 58,32 58,32 58,32
Nemecko 0,2740 0,1900 0,1690 0,1410 0,1410
SK=100% D=?% 135,64 98,45 89,42 74,60 74,60
Rakúsko 0,2464 0,2464 0,2156 0,2156 0,2016
SK=100% A=?% 121,98 127,67 114,07 114,07 106,67
Vozidlá nad 12 ton, 4 nápravy
EURO 0,1,2 EURO 3 EURO 4 EURO 5 EURO 6
Slovensko 0,2090 0,1990 0,1960 0,1960 0,1960
Česká republika 0,2052 0,1596 0,1596 0,1596 0,1596
SK=100% CZ=?% 98,20 80,22 81,44 81,44 81,44
Nemecko 0,2880 0,2040 0,1830 0,1550 0,1550
SK=100% D=?% 137,80 102,51 93,37 79,08 79,08
Rakúsko 0,3696 0,3696 0,3234 0,3234 0,3024
SK=100% A=?% 176,84 185,73 165,00 165,00 154,29
Vozidlá nad 12 ton, 5 náprav
EURO 0,1,2 EURO 3 EURO 4 EURO 5 EURO 6
Slovensko 0,2060 0,1930 0,1890 0,1890 0,1890
Česká republika 0,2052 0,1596 0,1596 0,1596 0,1596
SK=100% CZ=?% 99,63 82,71 84,46 84,46 84,46
Nemecko 0,2880 0,2040 0,1830 0,1550 0,1550
SK=100% D=?% 139,81 105,70 96,83 82,01 82,01
Rakúsko 0,3696 0,3696 0,3234 0,3234 0,3024
SK=100% A=?% 179,42 191,50 171,11 171,11 160,00

Tabuľka 2. Porovnanie poplatkov za 1 km jazdy po diaľniciach a rýchlostných cestách.

Keď porovnávame silu ekonomiky na obyvateľa tak Slovensko zďaleka nedosahuje silu Nemecka a Rakúska ale sadzby za jeden kilometer jazdy po diaľniciach  v niektorých kategóriách áno i keď najmä rakúske diaľnice majú v niektorých kategóriách výrazne vyššie poplatky aj voči nemeckým diaľniciam.

Chcel som ešte spraviť prepočet na reálnu hmotnosť alebo tlak na nápravu a priemernú dennú jazdu, ale je to komplikovanejšie než neprehľadné akcie mobilných operátorov. Reálne sa dá porovnávať len konkrétne auto/jazda.

Zaujímave je aj to, že nikde netrápia vodičov vozidiel N1 a M1 s prívesným vozíkom aby mali palubnú jednotku.

Ak si chcete overiť cenníky a počítať sami tak sú tu:
Slovensko
Česká republika 1 € = 26,311 CZK
Nemecko
Rakúsko

 

Záver:
Zvážte silu našej ekonomiky, kvalitu ciest, cenu za kilometer jazdy, ciele ktoré chce Slovensko zavedením mýta dosiahnuť a záver si spravte sami.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Jeden deň niečo povie, na druhý to už neplatí. Premiér Igor Matovič

Je to pozostatok jeho opozičnej politiky, vraví Mesežnikov.


Už ste čítali?