Pokiaľ niekto robí väčší nákup, tak je samozrejmé, že príde autom. Ale keď sa ide za zábavou, relaxom alebo nákupom, ktorý možno ľahko odniesť, tak použitie mestskej hromadnej dopravy - MHD získava na význame.
Keď prší ako dnes, tak veľa potenciálnych zákazníkov si položí otázku. Do ktorého nákupného centra sa dá dostať, tak aby po vystúpení z MHD sa nezmoklo.
Vo Viedni som sa stretol s viacerými nákupnými centrami, kde sa projektant zamyslel aj nad návštevníkmi, ktorý prídu s MHD počas daždivého počasia. Niekde je stanovište autobusov priamo pod strechou nákupného centra, niekde je to riešené krytým prepojeným výstupu z metra alebo je to riešené ako nadchod, pripadne podchod ponad cestu k zástavkám MHD. Ako je to u nás?
Napríklad v Bratislave viacero veľkých nákupných centier ako Polus, Aupark, Avion, Eurovea, ale bez dáždnika sa po vystúpení s MHD nezaobídete. Pritom keby pri projektovaní nákupného centra sa myslelo aj na zlé počasie, bolo by to riešiteľné za relatívne nízkých nákladov. Navyše v niektorých prípadoch to mohol byť aj prínos pre bezpečnosť cestnej premávky.
Ako príklad som zobral Aupark v Bratislave:
Obr.1. Idea MHD terminálu pre bratislavský Aupark. Stačilo by predĺžiť prechod ponad cestu so schodiskom do existujúcich zástavok a vyrišeila by sa nielen ochrana pred zlým počasím ale aj prebiehanie chodcov cez 6 prúdovú cestu. (Podklad GoogleMaps 2009)
|
Obr.2. Pohľad na celý Aupark. Zväčšiť mapu Záver:
Nákupné centrá sú už súčasťou nášho života a terminály MHD by mali sa mali stať súčasťou nákupných centier.