Obr. 1. Typický školský autobus z USA. Zdroj: Carolina Bus Sales .
Odporúčam okrem klasického výzoru školského autobusu všimnúť si na obrázku aj výklopnú tabulu STOP, ktorú vodič ovláda zo svojho miesta.
Obr. 2. Ukážka zastavenia školského autobusu na ceste. Zdroj: Transpotr Canada .
Tabula stop slúži k zamedzeniu obiehania autobusu inými vozidlami v oboch smeroch len preto, lebo u detí je veľký predpoklad, že po vystúpení z autobusu sa môžu rozbehnúť cez cestu na druhú stranu čo v prípade nezastavenej premávky môže skončiť tragicky. Takáto povinnosť platí v USA aj v Kanade. V Európskej únii nie je zvykom v takomto prípade dopravu úplne zastaviť hoci vo viacerých štátoch je dovolené obiehať školské autobusy, ale len rýchlosťou chôdze. Niekde sa táto povinnosť vzťahuje na akékoľvek autobusy hromadnej dopravy, či už pravidelnej alebo nepravidelnej dopravy.
Obr. 3. Školský autobus na Slovensku.
Na Slovensku sa školský autobus líši od obyčajného autobusu len dopravnou značkou O 3 - Označenie autobusu prepravujúceho deti. Je to podľa vyhlášku 9/2009 Z.z. ktorá v textovej časti uvádza:
(3) K označeniu č. O 3:
Osobitné označenie autobusu prepravujúceho deti (č. O 3) označuje autobus používaný na prepravu detí v čase použitia autobusu na tieto účely.
Okrem toho platí aj zákon 8/2009 Z.z.
§ 14 Obchádzanie
(2) Vodič je povinný pri obchádzaní stojaceho vozidla pravidelnej verejnej dopravy osôb prihliadnuť na možnosť vbehnutia osôb na vozovku a jazdu prispôsobiť tak, aby neboli ohrozené; to platí aj pre vodiča vozidla jazdiaceho v protismere. Osobitnú pozornosť musí vodič venovať, ak ide o autobus označený ako autobus prepravujúci deti.
Práve nedodržanie ustanovenia §14 prinieslo vDubovanoch smrť dvoch školáčok.
Robil som si vlastný prieskum koľko vodičov pozná povinnosti pri obiehaní školského autobusu alebo autobusu hromadnej prepravy. Z 10 opýtaných to vedel jeden, dvaja povedali, že pri obiehaní autobusu dávajú veľký pozor, lebo už zažili keď niekto vybehol z poza autobusu do jazdnej dráhy prichádzajúcemu vozidlu avodič neubrzdil a vedeli, že za vinníka nehody bol považovaný vodič.
Záver:
Otázka, čo spraviť aby sa v tomto prípade zvýšila bezpečnosť chodcov najmä detí?
Zrejme to čo mi odporúčajú niektorí diskutujúci k predchádzajúcemu článku, že na všetko sú vyštudovaní odborníci na dobre platených miestach a nikto iným by sa k tomu nemal vyjadrovať, nestačí.
Preto robím túto osvetu a pripravujem návrh úpravy paragrafového znenia a návrh ďalších opatrení.