Načo je vodičský preukaz sedemnásť ročným, nech počkajú do 21

Autor: Jozef Drahovský | 16.3.2011 o 0:01 | Karma článku: 11,21 | Prečítané:  13454x

Po publikovaní návrhu aby mladí vodiči jazdili jeden rok pod dozorom svojich rodičov sa roztrhlo vrece s najrôznejšími reakciami. Najradikálnejšie sú také, ktoré navrhujú zakázať získanie vodičského preukazu a byť účastníkmi cestnej premávky skôr ako vo veku 21 rokov.

Po prvom publikovaní návrhu, prešiel médiami informačný šum. Informácie z návrhu boli vytrhnuté z kontextu a tak to viacerí vyhodnotili, že ide o nezmysel, lebo keď si spraví vodičský preukaz človek vo veku 50 rokov, tak už predsa nebude rok jazdiť s rodičmi. Neskôr sa to podarilo dementovať a uviesť veci na pravú mieru.

V zákone zostávajú podmienky na získanie vodičského preukazu tak ako doteraz. Vodičský preukaz na motorové vozidlo sa dá získať už vo veku 15 rokov a ide o kategóriu AM (malé motorky, mopedy), od 16 rokov je to kategória B1 čo sú vozidlá do 550 kg, od 17 rokov je to traktor a poľnohospodárske stroje. Na dopravných a poľnohospodárskych školách je získanie vodičského preukazu súčasťou vzdelávania i keď v niektorých prípadoch aj na výnimku.

Nové je to, že je možnosť pre rodičov povoliť svojim deťom získanie oprávnenie viesť motorové vozidlo kategórie B skôr, s tým, že do veku 18 rokov budú jazdiť len s nimi, prípadne inými osobami, ktoré poveria.

Dnes sa spravidla robí vodičský preukaz na skupinu B tesne pred osemnástim rokom, tak aby bol vydaný k osemnástemu roku. Je pravda, že mladý vodič ovláda vedenie vozidla, je pravda, že ovláda predpisy, veď inak by nespravil v skúšky v autoškole, ale chýba mu prax aby vedel riešiť situácie, ktoré v autoškole neboli a hlavne aby vedel predvídať. Osemnásťročný, zvyčajne nechce jazdiť s rodičmi, lebo sa cíti dosť dospelý a o to ľahšie sa nechá vyhecovať rovesníkmi k neprimerane rýchlej jazde alebo jazde pod vplyvom alkoholu a to sú práve príčiny tých najtragickejších nehôd mladých ľudí.

Preto sa hľadal spôsob ako to vyriešiť, aby mladý vodiči jazdili a chceli jazdiť pod dozorom a rodičia ich mohli vychovávať aj v tejto oblasti. Našiel model získania oprávnenia viesť vozidlo skupiny B od skoršieho veku, ale s dozorom. Autoškola zostáva povinná ako doteraz, povinná zostáva aj zdravotná prehliadka a aj skúšky zostávajú rovnako prísne. Dozor v aute nenahrádza autoškolu, ale pôsobí výchovne v autorite rodiča, ktorý učí predvídať a zvládať situácie, ktoré sa dajú získať len praxou.

Slovensko nie je prvým štátom, ktorý niečo chystá zaviesť. Tento model bol odskúšaný vo viacerých štátoch a osvedčil sa. Preto je snaha zaviesť ho aj na Slovensku.

Navrhované paragrafové znenie:
§ 74
(1) Motorové vozidlo určitej skupiny alebo podskupiny smie viesť len osoba, ktorá je držiteľom vodičského oprávnenia príslušnej skupiny alebo podskupiny.
(2) Držiteľ vodičského oprávnenia skupiny B, ktorému bolo vodičské oprávnenie skupiny B udelené pred dovŕšením veku 18 rokov, môže
do dovŕšenia veku 18 rokov, najmenej však tri mesiace, viesť motorové vozidlo skupiny B len v prítomnosti osoby sediacej na mieste spolujazdca vedľa vodiča, ktorá je držiteľom vodičského oprávnenia skupiny B najmenej  10 rokov; osoba spolujazdca má v takomto prípade povinnosti podľa § 4 ods. 2 písm. a) až d).

§ 78
(1) Minimálny vek na udelenie vodičského oprávnenia je
a) 15 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny AM,
b) 16 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia podskupiny A1 a B1,
c) 17 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny
B a T,
d) 18 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A na vedenie motorového vozidla s výkonom motora nepresahujúcim 25 kW alebo s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0, 16 kW.kg-1 alebo motocykla s postranným vozíkom s pomerom výkon/najväčšia prípustná celková hmotnosť nepresahujúcim 0, 16 kW.kg-1, skupiny B, B+E, C, C+E a podskupiny C1 a C1+E,
e) 21 rokov pre žiadateľa o udelenie vodičského oprávnenia skupiny A bez obmedzení podľa písmena d), skupiny D, D+E a podskupiny D1 a D1+E,

 

Z uvedeného, je zrejmé, že do veku 18 rokov bude môcť mladý vodič jazdiť s vozidlom B len s dozorom. Ak sa rozhodne vodičský preukaz robiť okolo veku 18 rokov, tak sú na výber dve možnosti a to počkať na udelenie vodičského preukazu do veku 18 rokov, tak ako doteraz, alebo ho získať ako 17 ročný s tým, že minimálne 3 mesiace musí jazdiť s dozorom.

Záver:
Predpokladám, že najmä tá časť mládeže, ktorá sa nevie dočkať kedy bude môcť viesť auto v cestnej premávke, si spraví vodičský preukaz už skôr a bude rada jazdiť s rodičmi, len aby jazdiť mohla. Na druhej strane rodičia budú radi, že majú svoje deti pod kontrolou a čo to ich naučia.

Výsledkom bude to, že na počet mladých vodičov poklesne ich nehodovosť, tak ako sa to stalo aj v iných krajinách.

Podľa mňa je lepšie získať vodičské oprávnenie v 17-tich rokoch do 18 rokov jazdiť s dozorom a tak získať potrebnú prax, ako čakať až bárs aj do 21 rokov a začať jazdiť bez praxe, sám s rovesníkmi .

Teraz rozmýšľam, či tie kritické hlasy, ktoré požadovali vek minimálne 21 rokov, aby bol niekto účastníkom cestnej premávky, či majú platiť aj pre cyklistov a chodcov.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Trainspotting po slovensky. Ako žijú narkomani v Bratislave

Strávili sme víkend v spoločnosti ľudí závislých od drog.

KOMENTÁRE

Barometer policajnej korupcie? Ako hladko kúpite drogu

Drogový biznis sa globalizuje a digitalizuje.

ŠPORT

Bratia posielajú väčšinu platu rodičom

Synovia majstra sveta prekonali otca.


Už ste čítali?