Najprv SSC Žilina vypísala súťaž na stavebnú akciu. Potom niekoho vybrala a ten niekto pripravil akciu. Následne bolo požiadané o uzávierku cesty. Potom Krajský úrad pre cestnú dopravu a pozemné komunikácie Žilina ako príslušný orgán štátnej správy vydalpovolenie na čiastočnú uzávierku cesty I/18 od km 458,090 po km 459,046 v meste Žilina z dôvodu realizácie stavby: I/18 Žilina most 260.
Žiadateľ a investor: SSC Žilina.
Zhotoviteľ: Cestné stavby Žilina s.r.o.
Termín: od 05.07.2011 do 06.10.2011
V povolení sa píše:
Cestná premávka zo smeru Martin – Žilina bude presmerovaná prenosným dopravným značením na obchádzkovú trasu pri vyhliadke vodného diela na cestu III/018089 (Rosinská cesta) vpravo a následne sa vráti na cestu I/18 na svetelne riadenú križovatku pri Celulózke (pod mimoúrovňovou križovatkou Vlčince), ktorá bude v čase rekonštrukcie mosta vypnutá a prekrytá. Cestná premávka zo smeru Žilina – Martin bude vedená po ceste I/18 (ako aj po rekonštruovanom moste) bez výrazného obmedzenia (rýchlostné obmedzenia).
V povolení sa nič nepíše o zachovaní priepustnosti jednej z najzaťaženejších ciest prvej triedy! V povolení sa nič nepíše ako ovplyvní obchádzka plynulosť dopravy. Žiadne modelovanie na počítači, či kolóna a v ktorých dňoch bude po Strečno, kedy po Martin a kedy ešte ďalej, a aké opatrenia sa pri akom stave budú prijímať. Okrem popisu, že bude použité prenosné dopravné značenie a existujúce značenie, že bude prekryté, nič.
Včera som tadiaľ išiel.
Rýchlosť je znížená na 30 km/hod a obchádzka je spôsobom aby sa nepovedalo. Kvalita obchádzky a rozmiestnenia dopravného značenia nezodpovedá dôležitosti a zaťaženiu dopravného ťahu. Preto najmä na konci víkendov sa tam čaká v kolónach aj dlhšie ako hodinu!
Obr. 1. Informácia o obchádzke.
Obr. 2. Pohľad na neprejazdnú polovicu mosta.
Obr. 3. Zníženie rýchlosti na 30 km/hod.
Obr. 4. Spraviť z vedľajšej hlavú nestačí, treba celýúsek upraviť na vyššiu priepustnosť.
Bohužiaľ ani dopravní policajti , ktorí by tam mohli aspoň trochu pomôcť, nekonajú. Radšej sa odbavuj na posunutej značke začiatok Martina a pokutujú vodičov prichádzajúcich od Ružomberku za rýchlosť na úseku kde význam obmedzenia rýchlosti na 50 km/hod je prinajmenšom veľmi diskutabilný.
Obr. 2. Meranie rýchlosti políciou, fyzicky mimo obce, ale podľa značiek v obci.
Vhodné by bolo keby premenným dopravným značením informovali o situácii. Aby už v Ružomberku nasmerovali vodičov idúcich do Trnavy a južnejšie, na Donovaly I/59 a R1, a ďalšiu časť pri Kraľovancoch na severnú obchádzku Žiliny cez I/70 a III/583.
Záver:
Stačilo aby by Krajský úrad pre dopravu pred povolením vyžiadal aj posúdenie dopadu na plynulosť dopravy a vyžiadal upraviť obchádzkovú trasu tak, aby na nej bola po celú dĺžku rýchlosť 50 km/hod alebo aspoň ekvivalentná priepustnosť. Ďalej, aby v prípade tvorby kolón nad pol hodinu, boli vodiči informovaní na použitie náhradných trás. Zrejme keď sa nechce nadá sa, alebo je to len obyčajné babráctvo kompetentných!?