Najkrikľavejšie prípady sú keď sa rozmiestni dopravné značenie blokujúce jeden jazdný pruh a obmedzujúce rýchlosť v druhom. Následne sa začnú vyberať pokuty za prekročenie rýchlosti a po miesiaci sa zistí, že samotné práce na rozkopávke sa posunuli až o pol roka, len zabudli zrušiť objednávku na rozmiestnenie dopravného značenia.
Druhým prípadom sú práce jazdnom alebo odstavnom pruhu, kedy má význam zniženie rýchlosti vo vedľajšom pruhu, lenže často sa stáva, že je obmedzenie rýchlosti v pruhu bez prekážok aj keď sa nepracuje.
Samotnou kapitolou sú obmedzenia v obciach a najmä v zónach. Často sú schopní v zóne 30 alebo 40 dať obmedzenie rýchlosti na 30, 40 alebo 50 km/hod.
Obr. 1. Obmedzenie v Bratislave pri PKO v sme do mesta. Dnes už odstránené.
Pozrite sa na obmedzenie na obrázku. Ide o komunikáciu v obci, kde je maximálna rýchlosť 50 km/hod. Rozkopávka znížila priepustnosť z dvoch jedných pruhov o rýchlosti 50 km/hod na jeden pruh, dopravne značenie znížilo rýchlosť z 50 km/hod na 30 km/hod. Pritom vo voľnom pruhu nie je žiadna oceľová platňa alebo iná prekážka, ktorá by zníženú rýchlosti vyžadovala.
Je zníženie rýchlosti v danom mieste potrebné, najmä keď sa nepracuje? Podľa mňa nie. V miestach kde sa bežne znižuje počet jazdných pruhov zníženie rýchlosti nebýva a prečo je tu? Odpoveď je veľmi jednoduchá, lebo nikomu sa nechce rozmýšľať a konať.
Potom sa deje to, že idú vozidla v dvoch pruhoch aj s dostatočným rozstupom, stihnú sa zazipsovať ale bezdôvodné brzdenie z 50 km/hod na 30 km/hod spôsobí až ich zastavenie a dopravná zápcha je na svete.
Z fyzikálneho hľadiska by práve v zúženom mieste mala byť dovolená vyššia rýchlosť a nie nižšia.
Spomínam si ako v Prahe asi 15 rokov dozadu, odstránili kolóny pri výjazde na diaľnicu smerom na Brno počas jej rozširovania. Najprv bolo dovolene isť v dvoch pruhoch 80 km/hod a tie sa zlievali do jedného s rýchlosťou 40 km/hod. Výsledkom bolo zastavovanie prúdu vozidiel vo viacerých vlnách a niekoľkohodinové kolóny na konci dna.
Potom to zmenili. Keď boli dva pruhy, dali 60 km/hod, do zlievajúceho dali 90 km/hod. Výsledkom bolo to, že k zastavovaniu prúdu vozidiel nedochádzalo a kolóny sa netvorili.
Záver:
Ako vyriešiť takéto situácie, ako je na obrázku? Pomerne jednoducho. Povoľovací orgán by mal súhlasiť s obmedzením rýchlosti len keď je to nevyhnutné a len počas práce, s tým, že na konci pracovného dňa, musia obmedzenie rýchlosti odstrániť napríklad otočením značky o 90 stupňov v smer od cesty pod prísnu pokutou ako sú pokutovaní vodiči za prekročenie rýchlosti.