Úzke hrdlo medzi diaľnicou D1 a D2 je už odstránené

Autor: Jozef Drahovský | 29.9.2011 o 0:01 | Karma článku: 13,51 | Prečítané:  4616x

Vodiči dôverne poznajú tvorbu kolón v dopravnej špičke na konci diaľnice D1 v Bratislave ak, chcú pokračovať po diaľnici D1 v smere na Brno. Kolóny sa tvorili kúsok za Inchebou, v dvoch pravých pruhoch na štvorpruhového úseku diaľnice D1, odtiaľ pokračovali po prípojnej vetve diaľnice D2, kde sa zlievali do jedného jazdného pruhu, ktorý sa pripájal k dvom jazdným pruhom diaľnice D2 smerujúcich z Maďarska na Brno. Od tohto miesta bola doprava plynulá, samozrejme pokiaľ nebola niekde ďalej na trase dopravná nehoda.

O úprave uvedenej diaľničnej križovatke sa diskutovalo dlho. V minulosti v spojovacej vetve, v uzatvorenom oddelenom ľavom pruhu mali stavebné organizácie vjazd/výjazd na skládku štrku. Z tohto dôvodu v pravom pruhu obmedzili rýchlosť ako pri hocakej rozkopávke na 40 km/hod, čo spôsobovalo prvý krát na diaľnici tvorbu kolón. Bolo to tak až dovtedy, kým niekto ukradol spomenutú značku obmedzujúcu rýchlosť na 40 km/hod. V tomto prípade krádežou potešil všetkých vodičov a vrátil plynulosť dopravy na pôvodne hodnoty. Neskôr zásluhou prípravy okruhu pre pretekára F1, pri príležitosti otvárania tunela Sitina došlo k odstráneniu obmedzenia úplne a tento stav zotrval až dodnes, keď narástla hustota dopravy tak, že pripojenie z diaľnice D1 na diaľnicu D1 o jednom jazdnom pruhu už nestačilo.

Na to aby došlo k tak radikálnej zmene v riešenie dopravnej situácie a prvý krát na Slovensku bolo použité pripojenie s dvomi jazdnými pruhmi, museli byť za jedno viacerí kompetentní. Konkrétne: Cestný správny organ, v tomto prípade Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, dopravná polícia a správca komunikácie, ktorou je Národná diaľničná spoločnosť.

 


Obr. 1. Koniec diaľnice D1 je rozšírený na 4 jazdné pruhy. Vľavo sú dva jazdné pruhy v smere na Maďarsko a Rakúsko, vpravo dva jazdné pruhy v smere na Brno.


Obr. 2. Dva jazdné pruhy pokračujú od konca diaľnice D1 aby sa pripojili k diaľnici D2.


Obr. 3. Dopravné značky o zbiehaní dvoch jazdných pruhov do jedného, boli nahradené informáciou o zmene - zúžení jazdných pruhov.


Obr. 4. Vodorovné značenie bolo premaľované.


Obr. 5. Šípky oznamujúce ukončenie ľavého jazdného pruh boli zatreté. Všimnite si aj tabulu úplne vľavo, ktorá je v priamom smere diaľnice D2 o zmene - zúžení jazdných pruhov.


Obr. 6. Informácia o zmenách je zopakovaná.


Obr. 7. Úsek začína dvomi a dvomi jazdnými pruhmi, ktoré sú oddelené od seba.


Obr. 8. Oddelenie dvoch a dvoch jazdných pruhov končí.


Obr. 9. V diaľke je prvá informácia o zbiehaní sa pravého jazdného pruhu do vedľajšieho.


Obr. 10. Na preradenie vozidiel zo 4 pruhu do 3 pruhu je okolo 200 metrov.


Obr. 11. Vodičom preradenie z pruhu do pruhu nerobí problém ani pri plnej rýchlosti aká je povolené na diaľnici v obci.


Obr. 12. Koniec úseku o 4 jazdných pruhoch. Všimnite si prerušované čiary, že sú také ako sa používajú pripájacie pruhy. Je to z toho dôvod aby vodiči nákladných vozidiel nad 7,5 tony neboli nútene preradiť sa do pravého pruhu.


Obr. 13. Úsek o troch jazdných pruhoch je zhruba tak isto ako pôvodné dopravné značenie. Čiže pre pridaný jazdný pruh bolo čiastočne zužitkovaný vyšrafovaný nepoužívaný priestor.


Obr. 14. Pravý jazdný pruh končí o 200m. Všimnite si, že avizované zúženie jazdných pruhov nie je výrazné.


Obr. 15.  Úsek o troch jazdných pruhoch je dostatočne dlhý na pohodlné a bezpečné preradenie sa.


Obr. 16. Pravý jazdný pruh sa pripája na začiatku mosta Lafranconi a ďalej pokračujú dva jazdné pruhy ako doteraz.

 


Obr. 17. Ak stále netušíte o ktorú diaľničnú križovatku ide, odporúčam pohľad cez GoogleMaps (Zväčšiť mapu)

 

Domnievam sa, že väčšina vodičov túto zmenu uvíta. Odhadujem, že v prvých dňoch budú na tomto mieste vznikať kolízie, lebo naši vodiči sú zvyknutí jazdiť po pamäti a nepozerať sa do spätného zrkadla, ani ľavého a už vôbec nie do pravého.

Ďalšie riziko pramení z nedodržovania bezpečného odstupu, ktorý je v takýchto situáciách nutnosťou a to nehovorím o odstupe vozidiel v priebežnom jazdnom pruhu aby mohli zaradiť vozidla z končiaceho jazdného pruhu. V zahraničí pri takýchto situáciách platí zips zo zákona, na Slovenku (zatiaľ) iba zo vzájomnej kolegiality vodičov.

Vodičom odporúčam ísť rýchlosťou akou idú vozidlá v okolitých jazdných pruhoch, nejsť prehnane pomaly na druhej strane to ani rýchlosťou to neprehnať. V každom prípade dodržiavať primeraný odstup (minimálne 50m osobné a 75m nákladné vozidlá pri 90km/hod), pred preraďovaním z pruhu do pruhu sa pozerať do spätných zrkadiel a používať smerové svetlá.

Teba si zapamätať, že smerové svetlo neprináša novú informáciu keď už s vozidlom prechádzame z pruhu do pruhu (lebo to už ostaní z pohybu auta vidia) ale iba vtedy, keď ho zapneme skôr, keď len hodláme takýto úkon vykonať a z terajšieho pohybu vozidla to zatiaľ zrejmé nie je!

 

Záver:
Dovolím si poďakovať všetkým zúčastnením, najmä dopravnej polícii, že dbá nielen na bezpečnosť, ale aj na plynulosť cestnej premávky.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

KOMENTÁRE

Najnebezpečnejší text na facebooku napísal jeho zakladateľ

Mark Zuckerberg chce použiť silu firmy na to, aby zmenil podobu našej spoločnosti. Bol by veľmi nebezpečným spasiteľom.

BLOG TRANSPARENCY

Ombudsmanka: Lajčák opakovane porušoval ústavu

V zdôvodnení vysvetľuje, čo ministerstvo nespravilo.

EKONOMIKA

Dodávateľ nemocníc dostal pokutu za biele kone z Cypru

Prvý postih za neprehľadnú vlastnícku štruktúru je právoplatný.


Už ste čítali?