Informácie o zmenách v Rakúsku prinieslo viacero médiíMarkízaAutomotoNatankuj a originálny rakúsky zdrojiRettungsgasse,preto sa nechcem opakovať.
Jediná zhoda.
Vo všetkých štátoch platí, že ak na ceste kde je každým smerom jeden jazdný pruh, ide vozidlo s pravom prednostnej jazdy, tak sa vodiči tlačia na svoj pravý okraj cesty a stredom umožňujú prejazd vozidlu s majákmi.
Už pri dvoch jazdných pruhoch jedným smerom sú rozdiely.
V Rakúsku aj Českej republike platí, že na ceste, kde sú jedným smerom dva jazdné pruhy, v prípade jazdy vozidla s právom prednostnej jazdy sa vodiči v pravom pruhu tlačia k pravému okraju a vodiči v ľavom pruhu k ľavému okraju svojho jazdného pruhu.Pritom môžu zájsť aj do odstavného pruhu. Na Slovensku toto nie je definované a občas sa stane aj to, že vodiči dostanú pokutu za to keď sa správajú ako v susedných krajinách a v ľavom pruhu sa tlačia k ľavému okraju. Niektorí policajti vyžadujú aby sa všetci vodiči preradili do pravého pruhu a dokonca aj tí čo sú v ľavom odbočovacom pruhu a aj keď sú všetky ostatné jazdné pruhy prázdne!
Rozdiel je aj voči Chorvátsku na diaľnici.
Na Chorvátskych diaľniciach platí zákaz jazdy a státia v odstavnom pruhu. Je to z dôvodu, že odstavný pruh na chorvátskych diaľniciach je plnohodnotný a od začiatku budovaný ako špeciálny pruh pre záchranné zložky. Preto všetkým vodičom, ktorí pri dopravnej zápche majú chuť sa aspoň časťou vozidla zaradiť do odstavného pruhu, aby si zistili či náhodou nezablokovali jazdný pruh, ktorý je priamo vyhradený pre záchranné zložky.
Úplná nezhoda je pri troch jazdných pruhoch jedným smerom.
Ako príklad uvediem Českú republiku a Rakúsko. V Českej republike vozidlo s právom prednostnej jazdy pôjde medzi pravým a stredným pruhom v Rakúsku pôjde medzi stredným a ľavým pruhom.
Obr. 1. Predpis platný v rakúsku od 1.1.2012 (zdroj: www.rettungsgasse.com )
Obr. 2. Predpis platný v Českej republike od 1.7.2006 podľa 411/2005 Sb (zdroj: www.novapravidla.cz - dnes už neexistje)
Ešte si treba dať pozor na to, či ide o dopravnú zápchu alebo normálnu premávku. Keď je na diaľnici normálna premávka, tak vozidlo s majákom ide ako ktorékoľvek iné vozidlo a ostatní vodiči mu umožňujú isť rýchlejšie (treba sa pozerať aj do spätného zrkadla). Ak je dopravná zápcha, tak koridor by mal byť už vopred prichystaný pri zastavovaní. V obciach sú problémom križovatky s ostrovčekmi a úzkymi jazdnými pruhmi, tu sa vodiči ani pri najlepšej vôle neposkladajú tak, aby koridor pre vozidlá s právom prednostnej jazdy zostal.
Záver:
Hodilo by sa keby sa EU zjednotila v tom, čom má význam zjednocovať sa. Plus malá perlička na adresu pravidiel cestnej premávky na Slovensku. U nás nemáme definované nie to ako sa majú ostatní vodiči správať, ale ani to, ktoré vozidlo má prednosť ak sa stretnú dve vozidlá s právom prednostnej jazdy (viď nedávna nehoda hasičov a sanitky).