Nie je to tak. Odkedy došlo k zmene zákona o Cestnej premávky 8/2009 Z.z., presnejšie vykonávacej vyhlášky 9/2009 Z.z., tak v zónach s regulovaní státím sa môže stáť len na vyznačených miestach. Nie je možné uplatniť paragraf o parkovaní na chodníkoch za podmienky ponechania 150 cm pre chodcov ani u jednostopých vozidiel. To je právny dôvod prečo sa začali dávať papuče na motocykle a skútre. Po správnosti by sa mali dávať aj na bicykle ak sú opreté o budovy alebo stĺpy.
Je pravda, že pre bicykle sú občas vyhradené parkovacie mesta aj so stojanmi, ale pre motocykle a skútre nie. Neexistuje žiaden oficiálny postup ako legálne v Bratislave v zóne s regulovaným parkovaním zaparkovať motocykel alebo skúter.
Obr. 2. Papuča na motorke s nápisom Mestská polícia Staré mesto.
Momentálna situácie je taká, že ak motocykle alebo skútre parkujú na chodníku, hoci nechajú 150 cm priestoru dostanú papuče. Ak si zaplatia parkovacie miesto v rozmeroch pre jeden automobil, kde sa vmestia 4 motocykle alebo skútre, tak sú dva problémy. Prvý je, že motocykle nemajú čelné sklo, za ktoré treba dať parkovaciu kartu a hockto ju môže odcudziť. Druhý je v tom, že chcú od nich poplatok za každú motorku, tak ako za jedno parkovacie miesto pre auto. Ak zaplatia poplatok za každú motorku, tak ako za auto, potom sú na nich útoky prečo blokujú toľko parkovacích boxov.
Pritom je tlak na verejnosť aby v záujme zníženia individuálnej automobilovej dopravy prešla od áut na jednostopé vozidlá, najlepšie na elektrický pohon na druhej strane sa pripravuje parkovacia politika, ktorá dá celú Bratislavu do zón s regulovaným parkovaním a už nezaparkujú nikde.
Preto je najvyšší čas na to aby sa s týmto problémom začali vážne zaoberať všetky mestské časti v Bratislave vrátene Magistrátu hlavného mesta Bratislavy.
Pokiaľ mám správne informácie, tak sa dnes zíde v Bratislave väčšie množstvo motorkárov a zaparkujú v centre mesta tak ako to ukladajú aktuálne predpisy. Jeden parkovací lístok s cenou pre jeden osobný automobil na jedno parkovacie miesto, kde bude jedna motorka. Robia to preto aby poukázali na to, že v Bratislave sa pozabudlo ma motocykle a skútre, aby sa situácia riešila inak ako dávaním papúč. Odporúčajú zobrať si príklad z iných európskych metropl.
Obr. 3. Parkovanie motocyklov a skútrov kolmo na okraj chodníka medzi parkovacími boxami pre autá. Pri takomto parkovaní vidno, že do jedného parkovaciho boxu vojdú 4 motocykle alebo skútre.
Obr. 4. Parkovanie motocyklov a skútrov v stredových ostrovčekoch, ktoré sú inak nevyužité (Zahraničie Dubrovník)
Obr. 5. Tam kde je veľký záujem, je aj celá ulica vyhradená pre motocykle a skútre. (Zahraničie Barcelona)
Aby ste mali názor aj druhej strany odporúčam pozrieť si reláciu v TV Bratislava s Evou Dohnalovou z Mestskej polície na tému papuče pre motorky.
Obr. 6. Papuče na motocykloch v Bratislave. Zdroj: tvnoviny.sk
Obr. 7. Papuče sa dávajú na motocykle aj na miestach mimo chodníka aj v prípade, že motocykel nikomu nezavadzia. Z právneho hľadiska nestojí na vyznačenom meste. Pritom v Bratislave v zóne s regulovaným státím, nie je vyznačene ani jedno jediné miesto na parkovanie motocyklov a skútrov.
Záver:
V Bratislave sa zabudlo na veľa veci. Parkovanie jednostopých vozidiel je jednou z nich. Jediná možnosť je, aby motorkári zákonným spôsobom na tento problém upozornili, tak razantne, aby ho kompetentní začali riešiť.
Na budúce prinesiem výber z pripravovanej parkovacej politiky Hlavného mesta SR Bratislavy, ktorá sa v týchto dňoch operatívne rozšírila tak, aby do budúcna riešila aj parkovanie motocyklov a skútrov. Lenže problém parkovania motocyklov a skútrov treba riešiť už teraz, aspoň čiastočne.
Aktuálne fotografie zo Starého mesta v Bratislave
doplnené 4.9.2012 o 11:17 (foto číslované od 11)
Dnes ráno som zašiel do Starého Mesta. Hneď bolo cítiť, že sa niečo deje. Veľa áut, veľa ľudí a hlavne veľa motoriek. Motorky neparkovali na chodníkoch s dodržaním 150 cm pre chodcov, alebo nevyznačených miestach, ako bolo zvykom v nedávnej minulosti, za čo im Mestská polícia papuče, ale parkovali na vyznačených miestach na parkovanie. Autá jazdili dokola a bezvýsledne hľadali voľné parkovacie miesto.
Obr. 11. Jedna motorka, jedno vyznačene parkovacie miesto.
Obr. 12. Ďalšia motorka, aj s plagátom informujúcom o ich akcii. Odporúčam si všimnúť zvislú dopravnú značku, ktorá hovorí vodičom osobných automobilov, že môžu vyžiť platenú garáž.
Obr. 13. Motorky parkujú nielen ojedinele, ale vo viacerých parkovacích miestach za sebou.
Obr. 14. Všade kam sa pozriete sú zaparkované aj motorky.
Obr. 15. Parkovanie na veľmi výstižnom mieste, jednoducho nepriehliadnutelné.
Obr. 16. Napadlo ma, pozrieť sa či parkujú legálne. Musím povedať že áno, parkovacia karta je použitá v súlade s pokynmi. Jediný problém je že, motorky nemajú čelné sklo, ale dobre poslúži čelný štít.
Obr. 17. Ďalší spôsob využitia štipca, ktorý sa používa na sušenie oblečenia.
Obr. 18. Tu dobre vidieť, že keby sa umožnilo motorkám a skútrom parkovať priečne, tak stačí 1/4 parkovacej plochy a adekvátne aj 1/4 ceny za parkovanie, respektíve 4 násobná doba parkovania.
Obr. 19. Motorky parkujú podľa predpisov a vodiči áut, krúžia a krúžia v snahe nájsť parkovacie miesto.
Je najvyšší čas začať riešiť parkovanie motocyklov a skútrov, najmä ak aj v Bratislave je možné očakávať nárast skútrov na elektrický pohon, tak ako sa to deje v iných európskych mestách.