Obr. 1. Už prvá značka dáva tušiť niečo neobvyklé, pravý pruh je vyhradený pre nemotorové vozidlá a Bus.
Obr. 2. Tu vzniklo prvé kolízne miesto. Zvislé značenie z predchádzajúceho obrázka hovorí, že pravý jazdný pruh je pre nemotorové vozidlá a Bus, ale vodorovné značenie nejednoznačne ukončuje stredný pruh v kombinácii výjazdu zo zástavky MHD do priameho jazdného pruhu. Toto miesto nie je až tak problematické lebo všetci vodiči sú povinný dať prednosť vozidlu vychádzajúcemu zo zástavky MHD a platí to aj pre vodičov nemotorových vozidiel v tomto prípade najčastejšie cyklistov.
Obr. 3. Dva jazdné pruhy pokračujú tak, že pravý jazdný pruh je Bus čo znamená že cyklisti v ňom ísť nemôžu.
Obr. 4. Zopakovanie dopravného značenia s tým, že pravý jazdný pruh je Bus.
Obr. 5. O kúsok ďalej dopravné značenie hovorí, že z pravého pruhu môžu vpravo odbočiť vpravo môžu všetci a rovno môžu pokračovať len nemotorové vozidla a Bus.
Obr. 6. Musím povedať, že na tejto trase som si všimol veľa cyklistov. Pokiaľ išiel cyklista sám tak problém nebol, ale keď ho dobehol autobus alebo trolejbus tak sa problém vytvoril lebo obehnutie cez ľavý pruh bolo pre stojacu kolónu nemožné. Len v jednom prípade som videl, že vodič autobusu obehol cyklistu bez vybočenia a vyzeralo to tak, že cyklista skončí pod jeho kolesami. Všetci ostatní vodiči išli za cyklistom v rýchlosti okolo 20 km/hod, čo nemožno hodnotiť ako zrýchlenie MHD.
Obr. 7. Pravý pruh využívali vodiči len na odbočenie v zmysle predchádzajúceho dopravného značenia. Všimnite si, že odbočujúci vodič dáva prednosť chodcovi na priechode pre chodcov na začiatku ulice kam odbočuje.
Obr. 8. Keď som sa blížil ku križovatke s Pražskou a Šancovou ulicou, bolo vidieť, že niektorí vodiči sa neisto radia do pravého pruhu, pritom som vedel, že na Leškovu ulicu je už zakázané odbočiť.
Obr. 9. Vysvetlenie neistého konania vodičov z predchádzajúceho obrázku je v tejto zvislej dopravnej značke, ktorá hovorí, že ľavý pruh je pre smer rovno na Brno a pravý pruh pre smer na Žilinu a Nitru. Keďže vodorovné značenie hovorí niečo iné tak vodiči sú zmätení. Vodiči, ktorí ovládajú pravidlá cestnej premávky sa nezhode zvislého a vodorovného riadia podľa zvislého dopravného značenie a tí druhí podľa vodorovného dopravného značenia.
Obr. 10. Tesne pred prechodom pre chodcov je Bus pruh ukončený zvislým dopravným značením ale vodorovné dopravné značenie tomu neodpovedá.
Obr. 11. Pre vodičov vzniká záhada ako sa podľa vodorovného dopravného značenia dostať do stredného jazdného pruhu.
Obr. 12. Vodiči, ktorí sa riadia vodorovným dopravným značením majú problém lebo nevedia určiť či pri preraďovaní sa do stredného pruhu majú prednosť oni, alebo vozidlá idúce priamo cez prerušovanú oranžovú čiaru, ktorí sa riadia zvislým dopravným značením. Musím povedať, že v reálnej prevádzke je tam chaos ako sa patrí. Aby ste mi verili preto som pripravil aj video.
Obr. 13. Na tejto snímke je niečo neobvyklé. Je to cyklista čakajúci na semafore. Musím povedať, že je to jediný cyklista, ktorý na červený signál stoj zostal stáť za obdobie čo som dopravnú situáciu na danom mieste sledoval. Ostatní cyklisti jazdili bez záujmu riadiť sa svetlami na semafore.
((video4771))
Obr. 14 Video. (SME aj Youtube) Takto to vyzerá v reálnej prevádzke, veľký počet neistých vodičov a situácie končiace takmer nehodami. Cyklisti ignorujúci červenú na semafóre.
Záver:
Neviem koho to bol nápad vymyslieť "cyklobuspruh". Je pravda, že v bežnom Bus pruhu môžu jazdiť taxíky, ale tie idú rovnako rýchlo ako MHD, preto ju nebrzdia. Podľa mňa na Štefánikovej ulici je len otázka času, kedy tam bude zrazený prvý cyklista. Okrem iného si dovolím upozorniť, že Bus má význam len vtedy keď dôjde k skráteniu zdržania hromadnej dopravy a nie k zvýšeniu zdržania, alebo vytvoreniu kolón so zablokaním predchádzajúcich križovatiek alebo vzájomnému ohrozovaniu sa účastníkov cestnej premávky. O nesúlade vodorovného a zvislého dopravného značenie už nemá význam ani písať.