Keď sa pozrieme do zahraničia, tak zistíme, že aj v zahraničí sa opravujú komunikácie, že aj oni musia spraviť dopravné výluky, ale až také dopravné kolapsy ako bývajú v Bratislave tam nie sú bežným javom. Pri všetkých výlukách aj tých zdanlivo bezvýznamných sa snažia minimalizovať dopad na dopravu mesta.
U nás takéto rozmýšľanie je zatiaľ niečo nezvyčajné. Botanická ulica, ktorá je známym miestom takýchto nezmyslov, to len potvrdzuje. Len pripomínam nie až tak dávny dopravný kolaps, kedy mesto si objednalo rozmiestnenie dočasného dopravného značenia, ale medzitým celu akciu odsunulo o niekoľko mesiacov, ale objednávku na dočasne dopravné značenie nejako pozabudlo zrušiť. Čo sa vlastne stalo teraz?
Obr.2. V pondelok 4.11.2013 sa začala oprava výtlkov.
Obr.3. Vrchná vrstva asfaltu bola odstránená ale ďalej sa v pondelok a ani v utorok doobeda nepracovalo.
Obr. 4. Prvá dopravná značka upozorňuje vodičov na prácu na ceste.
Obr. 5. Druha dopravná značka informuje vodičov o znížení počtu jazdných pruhov o 70 metrov.
Obr. 6. Netuším, čo projektant chcel touto značkou B 29a vodičom povedať.
V obci, ak jedným smerom ide viacero jazdných pruhov, nie je možné túto dopravnú značku nijako nedodržať. Zmysel by mala keby sa predchádzalo cez protismer, ale v tomto prípade je to vďaka električkovému koľajisku nemožné.
Vyhláška 9/2009 Z.z.
B 29a: Značka Zákaz predchádzania (č. B 29a) zakazuje vodičovi predchádzať motorové vozidlo vľavo; motocykel bez postranného vozíka možno predchádzať.
Zákon 8/20019 Z.z.
§ 10 Jazda v jazdných pruhoch (9) V obci sa nepovažuje za predchádzanie, keď vozidlá v jednom jazdnom pruhu idú rýchlejšie ako v inom jazdnom pruhu.
Obr. 7. Namiesto značky B29a by tam mala byť značka C30, ktorá by určovala povinné striedavé radenie.
Vyhláška 9/2009 Z.z.
C 30: Značka Striedavé radenie (č. C 30), ktorej symbol môže byť obrátený, vyznačuje miesto, kde platí striedavé radenie do priebežného jazdného pruhu. Značka sa používa v záujme zvýšenia plynulosti cestnej premávky, ak je pri súbežnej jazde v niektorom jazdnom pruhu prekážka cestnej premávky. Vodič vozidla idúceho vo voľnom, alebo v priebežnom jazdnom pruhu je povinný umožniť vodičovi prvého vozidla nachádzajúceho sa v jazdnom pruhu, v ktorom je prekážka, ak ten dáva znamenie o zmene smeru jazdy, preradenie do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu. Vodič pri zaraďovaní do voľného, alebo priebežného jazdného pruhu, pritom nesmie ohroziť vodiča jazdiaceho vo voľnom, alebo priebežnom jazdnom pruhu.
Obr. 8. Zníženie počtu jazdných pruhov, značka C 22b. Pri tejto značke implicitne na Slovensku neplatí striedavé radenie. Keby tam táto značka nebola, tak z dôvodu prekážky v jednom jazdnom pruhu, bolo by striedavé radenie bolo povinné. Našťastie vodiči v Bratislave často jazdia v zahraničí, kde je striedavé radenie pri takýchto situáciách samozrejmé a tieto návyky si doniesli aj domov.
Obr. 9. Keď sa pozrieme na šírku vozovky v najzúženejšom mieste, tak by sa dve auta vedľa seba zmestili, lenže nesmelo by tu byť odstavené biele vozidlo bez evidenčných čísel, ktoré z viacerých dôvodov by malo byť už dávno odtiahnuté.
Lenže v Bratislave sa neodťahujú vozidlá, ktoré tvoria prekážku v cestnej premávke. Odťahujú sa len tie vozidlá, kde je predpoklad, presnejšie istota, že vodič ihneď zaplatí za odtiahnutie aj pokutu, bez ohľadu či vozidlo predstavovalo prekážku v bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a či priestupok sa dal riešiť bez odtiahnutia vozidla. Odťahové služby v Bratislave sa neštítia striehnuť pred materskou škôlkou a číhať kedy rodič jedno dieťa odovzdá do škôlky, aby boli auto aj s druhým dieťaťombehom jednej až dvoch minút odtiahli, ale odtiahnuť takéto vozidlo, ktoré jednoznačne je prekážkou a v kritickom mieste, to im ani nenapadne.
Obr. 10. Ojedinelý úkaz v Bratislave, všetky smerové dosky sú správne natočené.
Keď sa nepracuje, tak smerové dosky mohli byť bez problémov viac posunuté vľavo
Obr. 11. Keby sa chcelo, tak po odtiahnutí vozidla vpravo a posunutia smerových dosiek vľavo, by zostalo dosť miesta na štandardný jazdný pruh vpravo a zúžený jazdný pruh vľavo. V tomto režime by to mohlo fungovať po dobu keď sa na danom mieste nepracuje - čo je väčšina dňa. Keby pracovali, tak nič by nebránilo ľavý zúžený pruh uzatvoriť posunutím smerových dosiek alebo umiestnením dopravných kužeľov. Ale to by sa muselo všetkým kompetentným chcieť.
Obr. 12. V stredu okolo obeda sa už pracovalo.
Obr. 13. Miesto bolo vyčistené vyzametané a čaká na zaliatie. Všimnite si nekonečnú kolónu vozidiel.
Obr. 14. Toto je situácia zo stredy, ale takáto istá bola v utorok, aj pondelok a bude aj vo štvrtok, presnejšie až dovtedy kým danú opravu neukončia.
Záver:
Prečo kompetentní v Bratislave nedokážu rozmýšľať a minimalizovať dopravné obmedzenia a následky s tým spojené, najmä ak nevyžadujú ďalšie finančné náklady. Prečo nedokážu dať adekvátne dopravné značenie? Zrejme ak by niekto sa chcel súdiť a zosobniť im zvýšene náklady na pohonne hmoty a stratu času ľudí stojacich v kolónach, tak by začali aj rozmýšľať. Možno, že v budúcnosti príde aj k tomu.