reklama

Zneužívanie dopravného značenia a podnet na prokuratúru

V Bratislave pri pamätníku Chatam Sofer sú tri zelené vežiaky. Pod nimi je viacnásobne zneužívané dopravné značenie. Samotné zvislé dopravné značky sú v rozpore samé so sebou. Nejde o nič výnimočné, lebo občas sa pri návrhu dopravného značenia prihodí chyba, ale je neobvyklé aby v takomto prípade Mestská Polícia vyberala pokuty.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (18)

O viacnásobnom zneužívaní píšem preto, lebo prvé zneužitie pravdepodobne spravila mestská časť Bratislava Staré Mesto aby obišla všeobecné predpisy o pomere počtu vyhradených parkovacích miest k všetkým parkovacím miestam. Druhé zneužitie je v tom, že mestskí policajti mali pri zmätočnom dopravnom značení odmietnuť vyberanie pokút a na chybu upozorniť správcu komunikácie alebo cestný správny organ. Lenže oni tam vyberajú pokuty a dávajú pokyny k odtiahnutiu vozidiel.

V čom je problém?
Na Slovensku máme niekoľko možností ako organizovať parkovanie vozidiel. Parkovanie sa organizuje dopravným značením v súlade s našimi predpismi, ktoré by mali byť v súlade s Viedenským dohovorom. Zákon 8/2009 Z.z. a vykonávacia vyhláška 9/2009 Z.z. definuje k tomuto účelu nasledujúce dopravné značenie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obr. 1. Zvislé dopravné značky upravujúce parkovanie
Obr. 1. Zvislé dopravné značky upravujúce parkovanie (zdroj: Jozef Drahovský - 9/2009 Z.z.)
Obr. 2. Vodorovné dopravné značky upravujúce parkovanie
Obr. 2. Vodorovné dopravné značky upravujúce parkovanie (zdroj: Jozef Drahovský - 9/2009 Z.z.)
Obr. 3. Príklady parkovacích kotúčov – parkovacích hodín k značke IP 17b
Obr. 3. Príklady parkovacích kotúčov – parkovacích hodín k značke IP 17b (zdroj: Jozef Drahovský - podklady z rôznych miest)

Praktický význam dopravných značiek je nasledovný:

IP 12 – Parkovať tam môže hocikto bezplatne, trvale, okrem obmedzenia, ktoré je uvedené na dodatkovej tabuľke, napríklad: Zákaz parkovania v prvý pondelok v mesiaci od 10:00 do 12:00 z dôvodu čistenia komunikácie. Vodorovné dopravné značenie k značke IP12 je V10a, V10b alebo v10c v bielej farbe.


IP 16 – Parkovať tam počas vyhradenej doby môže len vozidlo pre koho je parkovacie miesto vyhradené. Ak vyhradené doba nie je uvedená, tak to znamená, že ide o vyhradenie trvalé. Samotné vyhradenie parkovacieho boxu môže byť viazané na evidenčné číslo vozidla alebo parkovací preukaz, prípadne inú správcom kontrolovateľnú identifikáciu. Vodorovné značenie k značke IP16 je V 10D v bielej farbe. Ľudovo známe veľkým X preškrtnutý parkovací box.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


IP 17a – Parkovať tam môže hocikto, ale počas spoplatnenej doby je povinný za parkovanie zaplatiť spôsobom, ktorý je uvedený na dodatkovej tabuľke. Vodorovné dopravné značenie k značke IP 17a je V10a, V10b alebo v10c v modrej, prv bielej farbe.


IP 17b – Parkovať tam môže hocikto, ale je povinný použiť parkovací kotúč – parkovacie hodiny, kde je povinný nastaviť čas začiatku parkovania. Parkovacie hodiny sa používajú z dôvodu, že pomocou nich môže byť obmedzená maximálna doba parkovania a je to možné reálne kontrolovať. Pri tomto spôsobe je možné definovať aj bezplatné parkovanie do určitej doby a spoplatňovať až dlhšie parkovanie. Dĺžka maximálnej doby parkovania alebo bezplatnej doby parkovania a náležitosti spoplatnenia sa uvádzajú na dodatkovej tabuľke. Vodorovné dopravné značenie k značke IP 17a je V10a, V10b alebo v10c v modrej, prv bielej farbe.

SkryťVypnúť reklamu
reklama


IP 19 – Parkovať tam môže hocikto, ale je povinný splniť podmienky pakovania uvedené na dodatkovej tabuľke. Takéto parkovisko má vlastný, verejne prístupný parkovací poriadok, v ktorom je organizácia parkovania a spôsob spoplatnenia, vrátane ceny a ďalších možných benefitov ako napríklad spoločný lístok na MHD a podobne.

V sumáre to znamená, že keď chceme vyhradiť parkovacie miesta pre konkrétne vozidlo, organizáciu, národnostnú alebo miestnu príslušnosť, tak musíme použiť dopravnú značku IP16 a dodatkovú tabuľku, na ktorej je uvedené pre koho sú parkovacie miesta vyhradené. Iné dopravné značky upravujúce parkovanie nie sú určené na vyhradzovanie parkovacích miest podľa nejakej príslušnosti, ale môže tam parkovať ktokoľvek, kto splní podmienky vyplývajúce s dopravného značenia, spravidla založené na povinnosti uhradiť poplatok za parkovanie prostredníctvom automatu, sms, stieracou kartou a podobne alebo použiť parkovací kotúč – parkovacie hodiny na bezplatné parkovanie po obmedzenú dobu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Problematické dopravné značenie:

Obr. 4. – Lokalita troch zelených vežiakov pri pamätníku Chatam Sofer  v Bratislave
Obr. 4. – Lokalita troch zelených vežiakov pri pamätníku Chatam Sofer v Bratislave (zdroj: Jozef Drahovský)
Obr. 5. Zvislé a vodorovné dopravné značenie
Obr. 5. Zvislé a vodorovné dopravné značenie (zdroj: Jozef Drahovský)
Obr. 6. Detail zvislého dopravného značenia
Obr. 6. Detail zvislého dopravného značenia (zdroj: Jozef Drahovský)

Zvislé dopravné značenie sa skladá zo značky IP 17b, ktorá ukladá povinnosť použiť parkovací kotúč – parkovacie hodiny, čo znamená, že parkovanie je regulované, ale je dostupné pre všetkých. Ďalej sa skladá z dodatkovej tabuľky E13, ktorá informuje o tom, že parkovanie je vyhradené len pre vozidlá s parkovacou kartou MÚ BA Staré mesto. To znamená, že zvisle dopravné značenie je v rozpore samé zo sebou.

Navyše vodorovné dopravné značenie je typu V10a, V10b, V 10c, modrej farby, ktoré sa nepoužíva pri vyhradených parkovacích miestach, ale pri miestach kde môže parkovať hocikto, kto splní podmienky na parkovanie.

Z uvedeného dôvodu považujem zvislé dopravné značenie za zmätočné a preto neplatné. Vyberanie pokút na základe takéhoto dopravného značenia považujem na nezákonné. Z tohto dôvodu podávam podnet na prokuratúru.

Obr. 7. Pokutovanie vodičov Mestskou Políciou
Obr. 7. Pokutovanie vodičov Mestskou Políciou (zdroj: Jozef Drahovský)

Záver:

Riešenia nedostatku parkovacích miest, tým spôsobom, že za všetky miesta vyhradia len obyvateľom danej mestskej časti i keď v súlade s dopravným značením je veľmi nešťastný. Nakoľko aj keď sú parkovacie miesta voľné je znemožnené parkovať návštevám (napríklad návšteva rodičov alebo detí), je znemožnené parkovanie poskytovateľom služieb (napríklad opatrovanie, rozvoz stravy) i keď parkujúci sú ochotní za parkovanie platiť. Keď takýmto spôsobom budú postupovať všetky mestské časti a všetky obce, tak okrem domácej adresy už nikto nikde nezaparkuje.

Rozumnejšie je nedostatok parkovacích miest riešiť regulovaním parkovania na základe ekonomickej motivácie, ktorú je možné dosiahnuť spoplatnením parkovania s cenou nastaviteľnou v závislosti od času, miesta parkovania a záujmu o parkovanie, pričom domácim obyvateľom sa poskytne zľava z ceny, hoci aj formou paušálneho predplatenia parkovania počas celého roka. Týmto spôsobom, je parkovanie nielen regulované ale aj dostupné a pre všetkých, ktorí tam potrebujú zaparkovať. Navyše sa vytvárajú finančné zdroje na budovanie nových parkovacích kapacít.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu