reklama

Prvé zoznámenie s virtuálnou registračnou pokladňou

Ani počas letnej dovolenky, nedokážem len odpočívať. Počasie v júli 2014 v Chorvátsku vyšlo a dalo sa celý čas vyvaľovať na pláži, ale aj tak som išiel pofotiť pre nás nezvyklé dopravné značenie, pozrieť, technické zaujímavosti. Ak mám pravdu napísať ani samotne vylihovanie nebolo nezaujímavé a to nemyslím na letné radosti, ale aj na prenosnú virtuálnu registračnú pokladňu. Ale poďme po poriadku.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (41)
Obr.1 Semafor s odčítavaním dĺžky svetelného signálu
Obr.1 Semafor s odčítavaním dĺžky svetelného signálu (zdroj: Jozef Drahovský)

V Bratislave sa rozhodli blikavú zelenú na základe chybného výkladu štúdie zrušiť bez náhrady. Inde tento problém nemajú a všade na nových semaforoch namiesto blikavej zelenej používajú číselný údaj, ktorý informuje vodičov o čase v sekundách do najbližšej zmeny. Ak svieti červená časový ukazovateľ je červený, ak svieti zelená, časový ukazovateľ je zelený. Na Slovensku viem len o jednom takomto semafore a ten je v Martine.

Obr. 2. Kruhový objazd a cestička pre cyklistov
Obr. 2. Kruhový objazd a cestička pre cyklistov (zdroj: Jozef Drahovský)

Aby som len nechválil, tak taj v Chorvátsku majú problémy s dopravnými predpismi. Napríklad či sa cyklista musí správať ako chodec ak prechádza cez priechod pre chodcov alebo ho môže prepáliť v plnej rýchlosti bez ohľadu na rýchlosť a vzdialenosť prichádzajúcich vozidiel a uskakujúcich chodcov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Obr. 3. Výstava: Prvá svetová vojna na Jadrane.
Obr. 3. Výstava: Prvá svetová vojna na Jadrane. (zdroj: Jozef Drahovský)

Hoci moji starý rodičia zažili prvú svetovú vojnu a rozprávali o nej, nikdy ma nenapadlo, že v tej dobe bola vojenská technika tak vyspelá.

Obr. 4. Teória: Originálny manuál pre obsluhu torpéda. (fotografované s povolením múzea)
Obr. 4. Teória: Originálny manuál pre obsluhu torpéda. (fotografované s povolením múzea) (zdroj: Jozef Drahovský)

To, že už pred prvou svetovou vojnou sa tlačili pre vojenské použitie farebné publikácie je pre mnohých zaujímavé zistenie. Pritom ich grafická úprava, prehľadnosť a detaily bez problémov konkurujú aj dnešným počítačovým publikáciám.

Obr. 5. Prax: Zachovalá čast torpéda. (fotografované s povolením múzea)
Obr. 5. Prax: Zachovalá čast torpéda. (fotografované s povolením múzea) (zdroj: Jozef Drahovský)

Nad týmto motorom na stlačený vzduch som stál asi hodinu, kým som pochopil odkiaľ prichádzal stlačený vzduch, kde bol rozdeľovač do piestov, kadiaľ sa vracal naspať do ďalšieho stupňa už v inom kompresnom pomere atd. Pritom ta tyč vľavo predstavuje tri trúbky v sebe, pričom na strednej a vnútornej sú pripevnené vrtule, ktoré sa krútili protibežne, čo minimalizovalo autorotáciu torpéda.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obr. 6. Klasická kamenistá Chorvátská pláž so slamenými slnečníkmi, čistým morom a borovicovým lesom.
Obr. 6. Klasická kamenistá Chorvátská pláž so slamenými slnečníkmi, čistým morom a borovicovým lesom. (zdroj: Jozef Drahovský)

Vyberal som dlho, ktorú fotku pláže použiť, ale nechcelo sa mi nikoho vyretušovávať a ani žiadať súhlas osoby o zverejnenie. Preto do vybral takú neutrálnu kde nikto nie je, ale ktorá vystihuje veľkosť rozlohy pláže, ktorá sa ťahala do písmena U kde na druhej strane som odpočíval pod slameným slnečníkom.

Keď sa dostavil smäd a hlad, tak mi dobre padla ponuka plážového obchodníka, ktorý priniesol chladené pivo a niečo na spôsob šišky z džemom.

Vybral som si čo som chcel, zaplatil príslušný počet kún a otvoril chladené pivo. Vtedy som zostal prekvapený z konania plážového obchodníka. Namiesto toho aby vstal a išiel k ďalšiemu potenciálnemu zákazníkovi, tak vytiahol mobil a ťukal do neho.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vtedy som si pomyslel, že to nemá ani toľko slušnosti aby odstúpil niekoľko kokov a tam si vybavil telefonát, lenže skutočnosť bola úplne iná. V Chorvátsku zaviedli povinnosť registračných pokladní a tá povinnosť platila aj pre takýto u nás nazývaný ambulantný alebo príležitostný predaj.

Obchodník niečo naťukal do mobilu a z tlačiarne pripojenej k opasku vytlačil bloček, ktorý mi podal. Až vtedy som sa dovtípil o čo ide. Hneď som ho poprosil o foto.

Obr. 7. Prenosná on-line registračná pokladnica s tlačiarnou z chorvátskej pláže.
Obr. 7. Prenosná on-line registračná pokladnica s tlačiarnou z chorvátskej pláže. (zdroj: Jozef Drahovský)

Vpravo predávaný tovar, v ruke bežný smartfón, vľavo na opasku tlačiareň na baterky, a to v strede je moje lehátko. Hneď som sa dal do reči a dozvedel sa nasledovné:

SkryťVypnúť reklamu
reklama

- Môžu predávať len cez klasickú pokladňu s fiškálnym modulom alebo virtuálnu.

- Na virtuálnu pokladňu stačí hocaký mobil, (tablet alebo pc), na ktorom sa dá spustiť program (aplet) virtuálnej pokladne.

- Mobil musí mať spojenie do internetu. Tam kde dostrelí signál wifi z ich základne tam používajú wifi, ak sú už moc ďaleko tak používajú dátové spojenie cez GSM do internetu.

- Tlačiareň môže byť ľubovolná a nemá fiškálny modul. Majú tlačiarne pripojene cez bluetooth, wifi alebo aj USB káblom.

- Na mobile sa najprv obchodník loginom a heslom prihlási do pokladne. Potom môže odklikávať jednotlivé položky a množstvá. Niekomu funguje aj čítačka čiarkových kódov. Zakiaľ nedá povel uložiť/vytlačiť tak sa môže opraviť alebo aj blokovanie zrušiť. Ak povel zadá, tak sa s tým už nedá nič spraviť lebo dáta odošli do finančnej centrály a bloček existuje navždy.

- Ak zlyhá tlačiareň, tak nie je problém vytlačiť bloček znova, ale je to len opakovaná tlač existujúceho bločku, čiže má všetku údaje totožné.

- Každý bloček je vďaka kontrolnému kódu overiteľný cez internet. Čiže hockto si môže overiť pravosť bločku, kde musí súhlasiť nielen kontrolný kód, ale aj číslo pokladne, poradové číslo, dátum/čas a suma.

- Keď zákazník oprávnene reklamuje tovar a chce naspať peniaze alebo donesie zálohované prepravky, zálohované fľašky, alebo treba vrátiť preplatok zo zaplatenej zálohy za neuskutočnený výlet atd., tak sa na virtuálnej pokladní vypíše a vytlačí vratka. Funguje to rovnako ako bloček, len je vidieť, že je to vrátenie tovaru, služieb a vrátenie sumy a je rovnako skontrolovatelná.

Aj by som sa vypytoval ďalej, ale nechcel som ďalších zákazníkov nechať o hlade a smäde.

Záver:
Chorvátsko nás predbehlo nielen v tempe výstavby diaľnic, ale aj vo virtuálnych pokladniach. Sám podnikám, ale nemám maloobchodnú predajňu. Tých niekoľko zákazníkov, ktorí chcú za služby zaplatiť v hotovosti radšej zúradujem bežnou faktúrou a platbou cez banku i keď nesiem riziko nezaplatenia. Stále je to výhodnejšie ako vyhodiť 800 až 1200 euro za najlacnejšiu registračnú pokladňu s fiškálnym modulom, ktorú použijem menej než raz mesačne.

Vtedy som spravil kalkuláciu za akých podmienok by bola virtuálna pokladňa zaujímavá pre Slovensko. Pre štát je zaujímavá ihneď a viac ako bežne registračné pokladne s fiškálnym modulom, lebo štát má online 100% kontrolu nad predajom. Čiže bud pohyb na účte alebo pohyb vo virtuálnej pokladni. Bločky z virtuálnej pokladne sú kontrolovatelné aj opačne pri dávaní drobných nákupov do nákladov, čo z registračných pokladní, okrem bločkovej lotérie sa zatiaľ nekontroluje.

Pre obchodníkov je virtuálna pokladňa zaujímavá ihneď, teda pokiaľ cena za jej používanie bude ekonomicky akceptovateľná a bude spoľahlivá vrátane prijateľného API. Vtedy mi vyšla kalkulácia nákladov za vývoj celého systému a prevádzku centrály na úrovni 1 cent za jeden bloček aj s 10 ročnou archiváciou dát.

Budúci mesiac má začať fungovať na Slovensku virtuálna pokladňa z dielne finančnej správy, sám som zvedavý v čom bude lepšia, pripadne horšia než tá v Chorvátsku.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu