reklama

Kazítka, po česky kurvítka

Za kazítko v danom zariadení považujeme súčiastku, ktorá sa pokazí krátko po skončení záruky v percentuálne významnom počte zariadení.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (33)

Keďže na túto tému vzniklo veľa článkov, ktoré sú podľa mňa s výrazne skreslenými informáciami, tak sa pokúsim uviesť veci na správnu mieru.

Prečo kazítka existujú? Odpoveď treba hľadať pri vývoji daných zariadení.

Pred tým, než uvediete na trh nový výrobok z hromadnej alebo aspoň sériovej výroby, tak sa okrem iných aspektov rieši aj ekonomika. Na našom trhu je zákonná dvojročná minimálna záručná lehota, ktorú okrem dodávateľov software z poza oceánu dodržiavajú takmer všetci.

Preto pri cenovej kalkulácii sa počítaj aj so záručnými opravami. Pritom cena výrobku pokiaľ nemáte zákonom garantovaný monopol sa nastavuje podľa parametrov/ceny konkurencie, očakávaného zisku a nákladmi na výrobu. Pritom jediné s čím pri vývoji môžete hýbať sú náklady na výrobu. Preto sa všetko ladí tak, aby náklady na materiál, výrobné a kontrolné zariadenia a prácu boli čo najnižšie, ale aby výskyt chýb, respektíve náklady počas záruky boli prijateľné.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Niektorí výrobcovia do zisku započítavajú aj pozáručný servis. Spoznáte ich podľa toho, že ich výrobky sa nedajú štandardnými nástrojmi rozobrať a oprava v nevýrobcovom servise neprichádza v úvahu. Síce takých výrobcov veľa nie je, oveľa viac je takých, ktorí počítajú s tým, že výrobok morálne zastará a porucha bude motivovať v kúpe modernejšieho výrobku.

Takže povrchová úprava sa robí len na toľko mikrónov aby to záruku vydržalo, elektrické súčiastky sa nakupujú s garanciou funkčnosti na dobu záruky a nie pre náročnejšie prostredie a drahšie atd. Stredná bezporuchová doba je len o niečo dlhšia ako je záruka. Okrem výrobcov software, kde vám funkčný program alebo aj nim riadené zariadenie prestane pracovať v konkrétny dopredu známy deň, lebo to chápu len ako prepožičanie licencie na konkrétnu dobu a nie predaj funkčného software, som sa nestretol s elektronickým odpočítavaním času.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Otázka: existujú aj výrobky s dlhšou životnosťou ako obvykle 2 roky záruky? Áno existujú a výrobcovia sa k nim aj patrične hlásia. Spoznáte to tak, že takýto výrobok má predĺženú záruku počas, ktorej náklady na opravu hradí výrobca.

Ak sa chcete uistiť, že daný výrobok kazítka neobsahuje, respektíve má strednú bezporuchovú dobu výrazne dlhšiu, tak skúste výrobcu požiadať o predĺženie záruky.

V tomto prípade pozor na jeden dôležitý termín, ktorý je doživotná záruka. Nie je to záruka do konca vášho života, ale ani nie do konca existencie výrobcu. Je to doba do vtedy kým výrobca neoznámi, že životnosť daného výrobku končí, čo znamená, že od toho dna už nedodáva náhradné diely a podporu servisom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Záver:
Kazítka naozaj existujú a sú to súčiastky, ktoré sa pokazia krátko po skončení záruky v percentuálne významnom počte zariadení. Servisy sa rýchlo naučia, ktoré sú to súčiastky v danom výrobku. Pritom tá istá súčiastka od toho istého výrobcu môže byť v jednom zariadení kazítko a v inom byť kazítkom nemusí, závisí to od jej zaťaženia. Preto zakázanie kazítok zákonom môže byť veľmi problematické. Možno riešením by bolo zahrnúť do povinne zverejňovaných parametrov výrobku okrem doby záruky a aj vypočítanú strednú bezporuchovú dobu a výrobcom garantovanú technickú životnosť výrobku.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu