Bratislava potrebuje nielen architekta, ale aj zmysluplné pravidlá

Autor: Jozef Drahovský | 22.3.2006 o 12:58 | Karma článku: 10,53 | Prečítané:  3418x

Mám pocit, nie pocit ale istotu, že v Bratislave chýbajú zmysluplné pravidlá pre výstavbu bytov. Prečo si to myslím? Na základe skúsenosti pri kúpe nového bytu a následne zistených súvislostí.

Rodina sa odhodlala kúpiť si väčší byt. Niečo našetrili a vybavili záležitosti okolo prísľubu hypotéky a hľadali. Našli byt, ktorý ako tak vyhovoval ich predstavám. Dom síce ešte nebol postavený, ale bolo treba podpísať zmluvu a zložiť zálohu.

Príprava zmluvy, bola v pohode, až do doby keď sa prišlo k požiadavke na dve garážové státia. Odpoveď bola v tom duchu, že sa to nedá. Prekvapenie bol veľké, veď v reklamných materiáloch bolo uvedené, že objekt má vlastnú garáž.

Rodina zopakovala požiadavku, že chce dve garážové státia priamo v dome a tak aby sa po veľkom nákupe dalo nákup z auta pohodlne preložiť do vozíka, s ním prísť k výťahu a z výťahu do bytu. Nasledujúca odpoveď bola ešte zarážajúcejšia, že je len jedno miesto na státie a nie je isté, či bude v dome, kde bude byt.

Keďže rodina na požiadavke dvoch garážových státí trvala. Druha strana zmenila odpoveď v duchu, že možno sa časom sa uvidí.

Rodina sa divila čo sa časom uvidí. Veď teraz idú podpísať zmluvu a chcú mať v zmluve uvedené nielen poschodie a orientáciu bytu s pôdorysom, ale aj presne zakreslenie kde budú garážové státia. Na to, že do zmluvy sa nedáva, kde bude garážové státie a to druhé bude len ak niektorý iný vlastník, nebude chcieť garážové státie.

Na otázku smerovanú k dostatočnému počtu garážových statí k počtu bytov, bola odpoveď takmer zarážajúca. Nepredpokladáme, že každý vlastník bytu bude mať auto.

Rodina zareagoval prakticky. Myslíte si, že rodina, ktorá vám dá 4 000 000 za byt, nebude mať 2 autá? Veď nato, aby dokázali splácať hypotéku, musia obaja riadne pracovať a čas je to, čo najviac potrebujú. Nemajú čas hľadať voľné miesto alebo parkovať kilometer od domu, keď prídu z práce neskoro večer domov.

Po chvíle ticha prišlo odporučenie uskromniť sa. Áno uskromníme sa o polovicu, ak vy znížite cenu na polovicu.

Keď rodina odchádzala bez uzatvorenia zmluvy, tak pani začudovane vravela: To si od nás nekúpite byt, len pre takú maličkosť ako je parkovanie?. Odpoveď už nebola, zostal len tento zážitok.

Neskôr som začal zisťovať koľko garážových statí a miest na parkovanie je k dispozícii novým vlastníkom bytov. Vo väčšine stavieb, je toľko koľko je bytov.

Nakoniec som dospel k poznaniu, že keď na existujúcom sídlisku je parkovisko, napríklad pre 50 áut, tak to parkovisko odkúpi od mesta nejaká novo založená firma. Narýchlo postaví polyfunkčný dom so 70 bytmi a 5 obchodnými priestormi s celkovou parkovacou kapacitou 75 áut. Od stavebného úradu súhlas dostane. Veď doteraz tam parkovalo 50 áut a teraz bude 75.

Lenže pravda je inde. Doteraz 50 parkujúcich z dávno postavených domov už nemá kde parkovať. Obyvatelia a vlastníci nebytových priestorov, ktorí majú 2 autá, tiež nemajú kde parkovať a o návštevách a zamestnancoch ani nehovorím.

Firma ktorá postavila dom, krátko po kolaudácii prejde do likvidácie. Zlikviduje sa s vysokým ziskom, ktorý sa rozdelí medzi zakladateľov. Noví majitelia a majitelia okolitých bytov trápte sa s parkovaním a majitelia nových bytov trápte sa aj s reklamáciami stavebného charakteru.

Podľa mňa je treba týmto praktikám spraviť koniec. Neviem do akej miery môže zasiahnuť nový hlavný architekt Bratislavy pán Štefan Šlachta, ale po právnej stránke je v kompetencii volených starostov a poslancov jednotlivých mestských častí a hlavného mesta.

Pri výstavbe domov v dnešnej dobe, s prihliadnutím a na rast životnej úrovne, treba počítať v priemere s dvomi parkovacími miestami na rodinu. Tiež, treba počítať s parkovaním pre vlastníkov a zamestnancov pracujúcich v nebytových priestoroch, vrátane parkovania pre zákazníkov a návštevy.

V žiadnom prípade by sa nemalo likvidovať parkovanie pre obyvateľov už existujúcich domov. Lenže sila peňazí je veľká a vidina úplatkov tiež.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Už ste čítali?