reklama

Letisko Piešťany je ďalší tunel

Ešte pred tým, než v roku 2009 prešiel rozhodujúci akcionársky balík Letiska Piešťany zo štátu na Trnavský Samosprávny kraj, boli cítiť aktivity na rozpredanie pozemkov letiska.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (25)

Terajšie vedenie letiska nezostalo týmto aktivitám nič dĺžne. Svojimi manažérskymi rozhodnutiami dosiahlo stratu. Keďže nie som akcionárom letiska tak nemôžem nič, nemôžem žiadať analýzu hospodárenia letiska a ani podať trestné oznámenie vo veci podozrenia z nehospodárneho nakladania so zvereným majetkom. Všetko je nastavené tak, aby bežný občan nič nemohol.

Niekoľko informácií:
Web letiska Piešťany: http://www.airport-piestany.sk
Obchodný register: http://www.orsr.sk/vypis.asp?ID=45661&SID=7&P=0
Prevádzková doba: pondelok až piatok 07:15-15:00 (to nie je vtip)
Letiskové poplatky: http://www.airport-piestany.sk/letiskove-poplatky/

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Letisko Piešťany
Letisko Piešťany (zdroj: maps.google.com)


Letisko na svojom webe zverejňuje aj faktúry a zmluvy, ale bez základného triedenia na prijate a vystavené, taktiež nie sú tam mzdové náklady ani výdavky a tržby inak než cez faktúru. V zmluvách je viacero zaujímavostí, napríklad, že letisko si berie pôžičku aj od fyzickej osoby za 4,5% p.a. a to hovoríme o roku 2016 keď výška úrokov je na dlhodobých minimách.

Už v roku 2009 som napísal článok: Letisko Piešťany, ako skončí? Kde som vyslovil obavu aby letisko Piešťany neskončilo obdobne ako letisko vo Vajnoroch, ktoré ani nie za tak veľké všimné skončilo v rukách developera. Dnes je už zrejmé, že vtedajšia predpoveď sa napĺňa.

Rozprával som sa z viacerými ľuďmi, ktorí chceli letisko pred aj po roku 2009 využívať. Lenže zo strany letiska bol nezáujem. Bol z toho taký pocit, že Letisko Piešťany si stačí samé pre seba a okrem zopár vyvolených zákazníkov a občasnej medzinárodnej prepravy nič iné nepotrebuje. Výsledok bol ten, že záujemcovia o služby letiska odišli na iné letiská alebo svoje aktivity presmerovali inam.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na letisku v Piešťanoch som pôsobil najprv ako letecký modelár, potom ako člen aeroklubu. Pamätám si na lietanie vojakov aj v sobotu doobeda a čakania na hlásenie, že v daný deň skončili. Ak bolo málo hodín nasledoval presun aeroklubových lietadiel na plochu a lietanie. Inak sa lietalo len v nedeľu a vo sviatkoch.

V tých časoch vojaci dokázali fungovať na jednom letisku s aeroklubom. Dnes keď má letisko len civilnú prevádzku je takéto lietanie nemožné. Prv lietadlá mali len vojaci, ČSA, SlovAir a aerokluby. Dnes lietadlá majú aj fyzické osoby, firmy a ich počet sa postupne zvyšuje.

Človek by čakal, že v dnešnej dobe budú na letisku v Piešťanoch ako na domácom letisku zaparkované najrôznejšie lietadla od ultraľahkých, cez športové, firemné až po dopravné, a bude čulý letecký ruch, ale nie je to tak. Vedenie letiska o rozvoj letiska týmto smerom záujem nemá.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Letisko Piešťany má okrem ideálnej polohy s najväčším počtom slnečných dní, ktoré zabezpečujú pohoria z oboch strán od Piešťan aj iný než komerčný význam pre dvoje okolie. Je to letisko s pristávacou dráhou pre všetky typy lietadiel a je umiestnené blízko diaľnice a železnice, je strategicky použiteľne pri mimoriadnych udalostiach v pomerne širokom okruhu, preto by malo byť dofinancovávane aj zo štátnych rezerv.

Iné články o letisku Piešťany:

http://www.pnky.sk/aktuality/letisko-piestany-ma-velky-strategicky-vyznam-pri-necakanych-situaciach/

http://nasatrnava.sme.sk/c/20373717/letisko-uz-zrejme-nezachrania-autosuciastky-ani-festivaly.html

SkryťVypnúť reklamu
reklama

http://nasatrnava.sme.sk/c/20387848/peticiu-za-zachovanie-letiska-podporili-stovky-ludi.html

http://nasatrnava.sme.sk/c/20383819/seniori-pisu-pre-letisko-ministrovi-predsedovi-kraja-a-primatorovi.html

http://piestanytv.sk/mikus-likvidacia-spol-letisko-piestany-a-s-este-neznamena-likvidaciu-letiska/


Záver:
Samozrejme, že rozpredanie pozemkov letiska jednému alebo viacerým developerom vygeneruje väčšie peniaze, než bežná prevádzka letiska a tých peňazí vygeneruje toľko, že ich bude dosť aj na akékoľvek všimé. Veď pozemky v Piešťanoch sú rovnako lukratívne ako v Bratislave a týka sa to aj dane z nehnuteľnosti.

Preto na 90% odhadujem, že valné zhromaždenie spoločnosti Letisko Piešťany, a. s., ktoré sa má konať 29. novembra rozhodne o jeho likvidácií s tým, že po likvidácii dôjde v krátkom čase k rozpredaju majetku letiska, vrátane pozemkov.

Na 9% odhadujem, že dôjde k nejakej forme jednorázového oddlženia a agónia letiska bude pokračovať ďalej.

Len na 1% odhadujem, že dôjde ku kompletnej výmene zodpovedných pracovníkoch a budú tam dosadení manažéri takí, ktorí dokážu letisko rozvíjať všetkými smermi a budú ho prevádzkovať s vyrovnaným hospodárením a mesto Piešťany, ktoré inkasuje nemalú daň z nehnuteľnosti, bude ju naspäť vkladať do letiska.

Doplnené 29.11.2016
Na základe informácií z článku uverejnenom v PNkach majoritný akcionár Trnavský samosprávny kraj zmenil na poslednú chvíľu svoje plány.

Body obsahujúce likvidáciu a určenie likvidátora boli z programu stiahnuté a najbližšie valné zhromaždenie by sa malo konať až na budúci rok v máji.

Zástupca štátu na valnom zhromaždení prisľúbil, že štát poskytne tento rok Letisku Piešťany dotáciu na security a safety vo výške 160-tisíc eur, čím sa čiastočne vyriešia aktuálne finančné problémy. Tieto prostriedky mohli byť pre letisko k dispozícii už skôr, avšak vedenie spoločnosti nepristúpilo k vysporiadaniu neoprávneného čerpania časti dotácie v hodnote 21 000 eur v roku 2015, a tak nemohlo dostať tohtoročnú dotáciu. O letisko sa aj na základe medializácie začali zaujímať potencionálni investori, s ktorými by mali v dohľadnej dobe prebehnúť rokovania.

Podľa mňa terajší vrcholový manažment letiska, o ktorom je z médií známe len to, že má kráľovské odmeny zrejme s cieľom čím skôr dosiahnuť stratu aby bolo letisko zlikvidované, treba poslať preč a dosadiť tam takých ľudí, ktorí majú záujem o rozvoj letiska po všetkých stránkach od ultraľahkých a športových lietadiel, cez letecké školy, firmy, až po medzinárodnú dopravu.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu