Karlova Ves a jej parkovacia politika k decembru 2016

Autor: Jozef Drahovský | 2.12.2016 o 17:05 | (upravené 3.12.2016 o 22:14) Karma článku: 6,03 | Prečítané:  2009x

Mestská časť Karlova Ves na tlačovej konferencii 2.12.2016 na tému parkovacia politika predstavila nielen svoj zámer, ale aj to čo už reálne funguje, vrátane ceny parkovacej karty rezidenta.

Karlova Ves nezostala čakať  so založeným rukami na vypracovanie a schválenie celomestského VZN o parkovaní, ale rieši problémy s parkovaním už dlhodobo vlastnou aktivitou, ktorú možno označiť za parkovaciu politiku Karlovej Vsi.

Vo viacerých častiach Karlovej Vsi pribudlo vodorovné značenie vyznačujúce parkovacie miesta. Niekde parkovacie miesta ubudli a na ich mieste sa vytvorili priechody pre chodcov. Už z toho je možné usudzovať, že Karlova Ves sa zamýšľa nad statickou dopravou komplexne.

V niektorých častiach Karlovej Vsi kde sa rezidentské parkovanie testuje  pribudlo nasledovné dopravné značenie:

Ide o dopravné značenie IP 17b  Parkovisko – parkovacie miesta s regulovaným státím v použití v značke Zóna IP 27a s vyznačením podmienok regulácie.

V tomto prípade regulácia znamená, že v čase od 7:00 do 18:00 môže parkovať na uvedených miestach ktokoľvek bez ďalších podmienok a v čase od 18:00 do 7:00 len vozidla s platnou parkovacou kartou MÚ Karlova Ves.

Týmto spôsobom Karlova Ves vyriešila viacero problémov jedným značením. Cez deň keď sú na parkovisku voľné miesta môžu tam parkovať iné vozidla. Počnúc zdravotnou službou, ktorá roznáša seniorom jedlo a berie veci na opratie, cez dodávateľov opravárenských služieb,  až po návštevy a zamestnancov pracujúcich v okolí.

Toto konanie je napríklad v ostrom rozpore s konaním mestskej časti Staré Mesto v Bratislave, ktorá nedovolí na voľných parkovacích miestach zaparkovať nikomu inému ani na čas vynesenia obeda pre dôchodcu do jeho bytu.

Dodržiavanie spôsobu parkovania kontroluje mestská polícia a okrem nej obsadenosť parkovísk sledujú aj zamestnanci mestskej časti. Pri kontrolách bolo zistené, že o 22 hodine večer je stále k dispozícii okolo 10% voľných parkovacích miest, čo korešponduje s výsledkom dotazníkového prieskumu, v ktorom sa rezidenti vyjadrili, že po začatí regulácie parkovania, ľahšie nachádzajú voľné parkovacie miesto aj vo večerných hodinách.

Parkovacie karty MÚ Karlova ves.
Parkovacia karta MÚ Karlova Ves platí rok, pokiaľ jej platnosť neskončí skôr a dostane ju každý, ktorý splní podmienky. Tie sú tri:

  1. Mať vodičské oprávnenie – aby osoba bola oprávnená parkovať.
  2. Mať vozidlo, ktoré chce osoba parkovať – môže byť aj zamestnávateľa a podobne.
  3. Mať trvalý pobyt v Karlovej Vsi.

Teraz čakáte koľko stojí parkovacia karta na rok.  Karlova Ves sa rozhodla, že z dôvodu začatia realizácie parkovacej politiky a jej testovacej prevádzky stojí 0,€ slovo nula Euro a náklady za jej vydanie zobrala na seba. Zrejme táto informácia zarezonujem najmä v tých mestských častiach alebo mestách, kde je témou číslo jedna, akou čiastkou rezidentov speňažiť.

Získanie parkovacej karty nie je obmedzené v počte na byt a ani na osobu.
Zrejme predpokladáte veľké množstvo vydaných kariet na jednu osobu, ale nie je to mu tak, zatiaľ je to len zanedbateľné percento. V každom prípade neobmedzovanie vydávania parkovacích kariet na byt alebo osobu poskytuje inak nezískateľné štatistické dáta o potrebe parkovania.

V súčasnosti ešte dobiehajú aj vyhradené parkovacie miesta. Ktoré v prípade invalidov ostanú, ale v ostatných prípadoch predĺžené nebudú, respektíve bude nutné určiť cenu, pri ktorej má význam takéto vyhradenie.

Žiadosť o parkovaciu  kartu MÚ Karlova Ves sa dá predvyplniť elektronicky a potom stačí prísť s príslušnými dokladmi, pričom po overení dokladov jej vydanie zaberie asi jednu minútu. Ten kto nepoužíva internet môže taktiež požiadať o jej vydanie, ale prepisovanie údajov zaberie o niečo viac času, ale aj tak je žiadateľ vybavený na počkanie.

Krátkodobé parkovanie v Karlovej Vsi
Viacero prevádzok napríklad v obchodnom dome Centrum sa sťažovalo, že v okolí parkujú vozidlá celodenne a ich zákazníci nemajú kde zaparkovať a preto idú inam, z tohto dôvodu uvažujú o uzatvorení svojich prevádzok.

V tomto prípade Karlova Ves zvolila následne dopravné značenie:

Dopravné značenie určuje, že v čase od 8:00  do 17:00 uvedených miestach môže parkovať ktokoľvek, ale maximálne dve hodiny. V ostatnom čase bez obmedzenia. Lenže vodiči nepoznajú význam a ani povinnosti vyplývajúce z dopravnej značky IP 17b pritom zákon 8/2009 Z.z. v znení vykonávacej vyhlášky 9/2009 Z.z. jednoznačne uvádza, že:

(23) K značke č. IP 17b: Značka Parkovisko – parkovacie miesta s regulovaným státím (č. IP 17b) informuje o časovo regulovanom parkovisku a označuje parkovisko, kde zastavenie a státie vozidiel je dovolené len za dodržania podmienok vyplývajúcich z použitej značky, napríklad za dodržania maximálne dovolenej doby parkovania alebo za podmienky použitia parkovacieho kotúča alebo parkovacej karty, ktorá musí byť zreteľne a viditeľne umiestnená v prednej časti vozidla. Inak je vodičom vozidiel na takto označenom mieste zastavenie a státie zakázané.

V tomto prípade odporúčam Karlovej Vsi doplniť dodatkovú tabuľku o text povinnosti použitia parkovacieho kotúča (a takéto parkovacie kotúče - papierové parkovacie hodiny dodať do okolitých predajní) aby kontrola dodržania uvedených dvoch hodín sa zjednodušila. Teraz je to len na policajtoch, ktorí každú hodinu si musia zapísať evidenčné čísla tam parkujúcich vozidiel a pokutovať takého čo má tri zápisy po sebe.

Aké sú ďalšie možnosti riešenia parkovania.
Ak chceme parkovanie regulovať, tak si môžeme zobrať príklad aj zo Švajčiarska kde sa dopravná značka IP 17b používa s dodatkovou tabuľkou vo význame parkovanie do 3,5 hodiny (1x denne na danom mieste) s parkovacím kotúčom a rezidenti bez obmedzenia.

Ďalší spôsob je spoplatnené parkovanie, ktoré predstavuje dopravná značka IP 17a. Spoplatnené parkovanie mestská časť sama zaviesť nemôže. Bude to môcť, až keď sa schváli celomestské VZN o parkovaní a ním dostane kompetencie aj na takéto riešenie. Tu ale vzniká nová otázka kde pristanú peniaze zo spoplatneného parkovania.

V zahraničí sa spoplatnené parkovanie používa často. Ideálne s dvomi sadzbami. Jedna keď je veľký záujem o pakovanie a druhá keď nie je záujem o pakovanie s tým, že rezidenti majú parkovanie zaplatené paušálne a lacnejšie práve o platenie daní. Pritom rezident môže byť fyzická osoba, z ktorej idú podielové dane zo mzdy mestu, alebo rezident je vlastník nehnuteľnosti z ktorej ide mestu daň z nehnuteľnosti. Na Slovensku, kde je vysoká daň z práce a minimálna daň z majetku, zhruba v pomere 10:1, tak v takom pomere by mali ísť aj rezidentské výhody.

Záver:
Neviem ako dopadne schvaľovanie celomestského VZN o parkovaní na Mestskom zastupiteľstve, ktoré podľa dostupných informácií má byť v stredu 7.12.2016. Zatiaľ som sa nedostal ani k oficiálnemu textu VZN, ktoré sa neustále len ladí, nieto k ďalším materiálom, ktoré podľa mňa by mali byť predkladané spolu a písal som o nich minule.

Postup mestskej časti Karlova Ves pokladá za správny. Je vidno, že na rezidentoch – svojich obyvateľoch nechce zarábať, ale im slúži, preto náklady za vydanie rezidentskej karty zobrala na seba. Mestská časť si neustále robí vlastný prieskum medzi obyvateľmi a na základe neho koriguje svoje ďalšie rozhodnutia. Tento postup odporúčam aj ostatným mestským častiam.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Španielska polícia zastavila druhý útok, zabila päť útočníkov

O útok sa pokúsili v pobrežnom mestečku Cambrils južne od Barcelony.

SVET

Teroristi zaútočili v Barcelone, zahynulo najmenej 13 ľudí

Dodávka vrazila do davu ľudí v centre mesta. K útoku sa prihlásil Islamský štát.


Už ste čítali?