Prečo svojvoľne neblokovať dopravné komunikácie pri protestoch?

Autor: Jozef Drahovský | 1.5.2017 o 18:18 | Karma článku: 4,48 | Prečítané:  1208x

Dnes je prvý máj, deň sprievodov a rôznych aktivít, či už oslavných alebo protestných. Včera som si pozrel video z tragickej udalosti, kde vodič prešiel demonštrantov blokujúcich komunikáciu.

Konanie uvedeného vodiča je neprípustné, ale organizátor protestu mu mohol a mal predísť! Organizátor, ktorý na svoj protest pozve ďalších ľudí, či chce alebo nie, tak za ich bezpečnosť zodpovedá. Preto priebeh protest by mal byť domyslený, riadne pripravený a zabezpečený.

Prvý obdobný protest o ktorom som čítal bol v dávnej dobe „na západe“. Demonštranti sa priviazali ku koľajniciam aby zablokovali vlak s rádioaktívnym materiálom medzi elektrárňou a úložiskom. Akcia skončila tragicky. Rušňovodič ihneď ako zbadal ľudí na trati použil núdzovú brzdu, ale vlak nedokázal zastaviť včas.

Dnes, keď takmer každý ma mobil s kamerou, tak sú z takýchto protestov dostupné videá. Sú veľmi drastické, neodporúčam ich pozerať citlivým ľudom a najmä nie tesne pred spaním. O to viac ich odporúčam pozrieť  organizátorom rôznych protestov, aby vedeli s čím musia rátať.

Prvé video je zo Sao Paulo a je veľmi čerstvé piatok 28.4.2017. Demonštranti násilne zablokovali jednu vetvu diaľnice. Podľa dostupných informácii takto protestovali proti reformám tamojšej vlády, lenže neblokovali členov vlády alebo predstaviteľov štátu, ale vozidlá bežných vodičov na diaľnici, kde sa nemohli otočiť a isť inou trasou.

Po nejakom čase protest skončil tragédiou. Vodič, ktorý podľa mediálnych informácii mal rodinného príslušníka v ťažkom zdravotnom stave chcel prejsť. Demonštranti ho nepustili a vo vyhrotenej situácii to psychicky nezvládol, ľudovo povedané preskočilo mu a autom demonštrantov prešiel.

Video 1.

Je pravdepodobné, že súd sa nebude pozerať na konflikt očami oboch aktérov, ale podľa zvyklosti iba na to, že vozidlom zrazil chodcov a dostane mnohoročný trest alebo trest smrti. Lenže organizátor protestu mal s takouto situáciu rátať a predísť jej.

Druhé video je z protestu keď protestujúci zablokovali diaľnicu za zákrutou a vodič prichádzajúceho kamióna nemal šancu zastaviť. Toto video je ešte drastickejšie než to prvé a je z marca 2017.

Video 2.

Z tohto videa vidno, že protestujúci nebrali v úvahu ani fyzikálne zákony a veľmi mi táto situácia pripomína priviazanie sa o koľaje pred prichádzajúcim vlakom s tým, že vlak určite zastaví.

 

Európa:
Keď tieto situácie porovnám s protestmi na Slovensku alebo susednom Rakúsku, tak tu bývajú protestné akcie oficiálne dopredu oznámené a polícia predmetnú komunikáciu uzatvorí už v mieste predchádzajúcej križovatky. Dopravné rádia priebežne hlásia nielen to kde je uzávierka, ale aj aké je zdržanie na obchádzkových trasách.

Vysvetlenie, prečo väčšina vodičov vydrží čakať kým protest skončí a niektorí nie, je veľa. Stačí si predstaviť, že veziete niekoho blízkeho v ťažkom stave do nemocnice, alebo takýto stav vznikne počas čakania, napríklad infarkt ap. Takáto situácia zamáva aj z najpokojnejšími  ľuďmi a v tejto situácii aby zachránili niekoho blízkeho tak je možé, že pôjdu dopravným prostriedkom voči demonštrantom.

Čo robiť ako vodič vozidla?
Keď uviaznete s vozidlom pred takýmto neohláseným protestom, nemáte možnosť sa vrátiť a máte dostatok času, tak čakajte. Je vhodné o situácii informovať správcu komunikácie, dopravné rádia a aj políciu.

Ak sa vyskytne situácia, že nemôžete čakať, tak odporúčam zachovať si chladnú hlavu, nejsť proti demonštrantom, ale zavolať na tiesňové číslo 112 a požiadať o pomoc. V najhoršom prípade pošlú záchrannú službu v protismere alebo aj zo vzduchu. Je to vždy lepšie riešenie, ako prejsť autom demonštrantov a byť za takéto konanie trestne stíhaný.

Čo robiť ako organizátor protestu?
Ak z akéhokoľvek dôvodu sa rozhodnete protestovať blokovaním komunikácie, tak svoj protest v primeranom časovom predstihu oznámte príslušným úradom. Zabezpečte si ľudí, ktorí včas a na vhodnom mieste  označia uzatvorenie komunikácie. Nepriväzujte sa ku koľajniciam a nesadajte si do jazdne dráhy vozidiel. Na zabezpečenie neprejazdnosti komunikácie sú určené označené zátarasy a nie ľudské telá.

V žiadnom prípade nerobiť neohlásené blokovanie cesty v mieste kde sa nedá otočiť a ísť inou trasou, napríklad na diaľnici v mieste kde okrem 20 km cúvania nie je iná možnosť ako z nej zísť. Taktiež protestovať na rýchlych železničných tratiach je skorej sebevražda než protest.

Ak chcete mať z protestu efekt a nie pohnevať si množstvo cestujúcich alebo vystaviť nebezpečiu svojich vlastných prívržencov, tak v prvom rade robte protest  tak, aby bol bezpečný a v súlade s našimi právnym predpismi. Nepoužívajte násilie voči inej skupine obyvateľstva. Obmedzenie pohybu tak, že človek sa nemôže dosať do nemocnice je jednou z foriem násilia.

Na facebooku sa vyskytol komentár bagatelizujúci spôsob protestu z prvého videa: „Zablokovanie cesty je nevinná zábavka oproti úmyselnému cynickému a drastickému prejdeniu človeka autom. Nič, absolútne nič, ani zablokovanie diaľnice nijako neospravdlňuje - ani ľudsky, ani logicky a už dupľom nie právne - vodiča, aby urobil to, čo ten na videu. „

Ja si myslím, že úmyselné zablokovanie cesty nie je nevinná zábavka. Je to vytvorenie prekážky na ceste a zákon 8/2009 Z.z. v tomto prípade jednoznačne určuje povinnosti:
§ 43 Prekážka cestnej premávky
(1) Kto spôsobil prekážku cestnej premávky, je povinný ju bezodkladne odstrániť. Ak to neurobí, je povinný ju bezodkladne odstrániť na jeho náklady správca cesty. Ten, kto odstráni prekážku cestnej premávky, je povinný bezodkladne zabezpečiť aj odstránenie predmetov a odpadov prekážajúcich v zjazdnosti na ceste, ktoré s prekážkou cestnej premávky súvisia.
(2) Ak ten, kto prekážku cestnej premávky spôsobil, ju bezodkladne neodstráni, je povinný ju označiť a oznámiť to policajtovi; ak prekážku neoznačí, príslušný správca cesty je povinný ju bezodkladne označiť na náklady jej pôvodcu.
(3) Prekážka cestnej premávky sa označí tak, aby ju účastníci cestnej premávky mohli včas spozorovať. Prekážka cestnej premávky sa označuje najmä zábranou na označenie uzávierky, výstražným svetlom oranžovej farby, za zníženej viditeľnosti aj červeným svetlom alebo reflexnou červenou zástavkou. Na označenie vozidla, ktoré je povinne vybavené prenosným výstražným trojuholníkom, platí §24 ods.3.

Záver:
Konanie vodiča z prvého videa nijako neobhajujem, ale sa snažím pochopiť prečo spravil to čo spravil a ako takýmto situáciám v budúcnosti predísť.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Neplačú, rovno to skončia. Na Slovensku pribúda samovrážd mužov

Celosvetovo si na život siahne dvakrát viac chlapov ako žien, u nás je tento pomer trojnásobne vyšší. Prečo a čo s tým?

PRIEVIDZA

Zničil päť lietadiel. Ficov brat za leteckú nehodu pokutu nedostal

Za haváriu na letisku obíde Ladislav Fico bez trestu.

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.


Už ste čítali?