Ďalšia nehoda električiek v Bratislave a ako ich vodiči jazdia

Autor: Jozef Drahovský | 23.4.2006 o 2:01 | Karma článku: 12,22 | Prečítané:  8742x

V sobotu 22.4.2006 pred večerom, došlo na Vajanského nábreží v Bratislave, k nehode štyroch električiek. Bol som na mieste nehody. Prinášam fotografie a môj pohľad na spôsob jazdy vodičov električiek.

Poznám niekoľko vodičov električiek. Tých čo poznám, sú to správny vodiči a nikdy som s nimi nemal žiaden konflikt. Taktiež väčšina vodičov električiek sú dobrí vodiči a neraz mi dali na križoatke prednosť. Bohužiaľ, zažil som aj agresívne správanie vodičov električiek, ktorí si zrejme chceli niečo dokázať.

Príbeh prvý: Vozidlo autoškoly vošlo do križovatky tvaru T z vedľajšej cesty. Pred vojdeným do križovatky, sa žiak presvedčil, či môže vojsť. Nešlo žiadne auto a ani električka, ktorej by mal dať prednosť. Lenže práve na koľajach električky mu zhasol motor. Kým sa mu motor podarilo naštartovať, tak zo zákruty prišla električka. Vodič električky jednoznačne videl vozidlo s označením autoškola na koľajach, ale namiesto toho aby už z pomernej veľkej vzdialenosti trošku plynulo pribrzdil, spravil opak, začal pridávať a vyzváňať. Keď to žiak autoškoly zbadal, tak prirýchlo pustil spojku. Auto poskočilo o pol metra a znovu zhasol motor. Vodič električky síce niekoľko metrov pre zrážkou začal brzdiť, ale neskoro.

Príbeh druhý: Štvorprúdová cesta a v strednom deliacom páse koľaje električiek. Vodič chcel odbočiť vľavo, cez električkový pás, kúsok pred zástavkou. Na zástavke v protismere stála električka, do ktorej nastupovali ľudia. Vodič auta vošiel na električkový pás, lebo predpokladal, že bude môcť, odbočenie dokončiť. Lenže nemohol. V protismere sa prirútilo auto, ktorému musel dať prednosť a za ním prišli ďalšie auta. Električka opustila zástavku. Keď vodič električky videl že vodič auta nemá šancu opustiť koľaje, tak pribrzdil asi na rýchlosť 5 km/hod. Električka prešla zotrvačnosťou pri malej rýchlosti viac metrový úseku, na ktorom ju mohol vodič električky bezpečne zastaviť, ale namiesto zastavenia, začal vyzváňať až jemne nabúral do auta.

Príbeh tretí: Križovatka pri Blumentálskom kostole. Vodiči z Májkovej (preklep Majákovej) ulice dostali zelenú a pokračovali v jazde doľava cez električkové koľaje. Lenže dofrčalo policajne auto s majákmi a za nim ozbrojená eskorta prevážajúca peniaze. Prichádzala z Radlinského ulice a do križovatky vchádzala po električkových koľajach v protismere. Pokračovala Blumentálsku ulicu ďalej. Všetci vodiči , zastali a umožnili vozidlám s prednosťou jazdy prechádzať križovatkou. Lenže prišla električka od námestia Avion, ktorej naskočil na semafore volný smer. Toho vodiča električky, vôbec nezaujímalo, že z križovatky práve odchádza posledné policajne auto s majákmi. Začal vyzváňať a išiel nabrať favorit, ktorý, stal v križovatke na jeho električkových koľajach. Keby vodič favoritu nebol duchaprítomný a s autom prudko nevyštartoval, tak by ho električka nabrala do dverí vodiča.

Krátke zamyslenie: Vodiči električiek veľmi dobre poznajú dopravné predpisy a vedia, že ostatní vodiči nemajú čo hľadať na ich koľajach a tak sa aj správajú. Je to paralela s chodcami, ktorí vedia, že keď dôjde k zrážke auta a chodca na prechode pre chodcov, tak je chodec po právnej stránke víťazom. Po právnej stránke je víťazom vodič električky a takmer vždy aj po konštrukčnej stránke. Električka je podstatne silnejšia ako bežné auto. K tomu všetkému sa povráva o odmene vo forme voľna pre vodiča električky, ak je účastníkom dopravnej nehody a nie zo svojej viny, s podmienku, že sa cestujúcim v jeho električke nič sa nestalo.

Príbeh štvrtý: Dovolím si trocha irónie. Doteraz agresívni vodiči električiek nezastavovali, ak videli na koľajach iné vozidlo, ale v primeranej rýchlosti do neho narazili. Ale už to neplatí. Ak ste pozerali asi pred dvomi týždňami správy alebo čítali noviny. Tak vodič električky pri tuneli v Bratislave nezastavil ani pred inou električkou. Nabúral do ďalších dvoch električkových súprav, ktoré stáli na jeho koľajach.

Príbeh piaty, ten dnešný: Došlo k poruche električkovej súpravy, ktorá sa skladala z dvoch električiek. K nej pridali zozadu ďalšie dve električky. Výsledná jazdná súprava sa skladal zo štyroch električiek, pričom prvé dve boli odpojene z troleje a zadne dve poháňali celu súpravu. Súprava bola bez cestujúcich a išla po Vajanského nábreží od Nového mosta k Starému mostu. Na odbočke na námestí Ľ Štúra došlo k nehode. Prvý podvozok prvej električky išiel rovno, tak ako mal, ale skôr ako prešiel cez výhybku aj druhy podvozok prvej električky, došlo k prehodeniu výhybky doľava. Následne druhý podvozok odbočil na námestie L. Štúra. Z tohto dôvodu došlo k spriečeniu prvej električky a k roztrhnutiu spojovacieho zariadenia medzi prvou a druhou električkou. Našťastie súprava nešla rýchlo a električky sa nevykoľajili. Podľa môjho názoru, tento raz nešlo o chybu alebo nadradenosť vodiča električky, ale skôr o nešťastnú náhodu, pravdepodobne o chybu v elektronike výhybky. Samozrejme, že presnú príčinu nehody vyšetria špecialisti a o výsledku rozhodne súd.


Obr. 1. Električka chcela ísť rovno, ale zadný podvozok odbočil doľava.


Obr. 2. Druhá električka išla za prvou, až do okamžiku odtrhnutia spojovacieho zariadenia z dôvodu spriečenia sa prvej električky. Pritom všetky električky zostali na koľajach.


Obr. 3. Pohľad z druhej strany.


Obr.4. Poškodenie električiek nie je závažné.


Obr. 5. Spoj Medzi druhou a tretou električkou bez známok zjavného poškodenia.


Obr. 6. Tretia a štvrtá električka pripojená na trolejové vedenie.


Obr. 7. Najdôležitejšia fotografia. Semafor signalizuje prehodenie výhybky doľava. Ak by bol tento stav už pred príchodom prvej električky, tak by aj jej prvý podvozok odbočil vľavo.


Obr. 8. Detail poškodenia prvej električky.


Obr. 9. Nikto sa nezranil, všetci boli kľudní, vrátane dispečingu MHD a policajtov. Tak sa táto nehoda stala atrakciou pre fotografov a spestrením dňa otvorených dverí s názvom Bratislava pre všetkých.


Obr. 10. Pripájam malý bonus. Všimnite si topánky pracovníka vpravo. Má ich označkované zelenou farbou, ktorou sa značili obrysy električiek a dôležite predmety.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Prieskum preferencií: Prepad kotlebovcov pokračuje, Za ľudí poskočili nad čiaru

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

Komentár Zuzany Kepplovej

Očkovacia stratégia je dielo skazy

Strhla sa klasická východoeurópska lobovačka.


Už ste čítali?