Ako som využil Európsky týždeň mobility 2017?

Autor: Jozef Drahovský | 25.9.2017 o 17:07 | Karma článku: 3,07 | Prečítané:  908x

Väčšina ľudí si myslí, že mediálne známi ľudia jednu vec rozprávajú a inú konajú a tak to je aj počas Európskeho týždňa mobility, keď nabádajú ľudí, aby využívali iné spôsoby dopravy ako IAD.

Európsky týždeň mobility bol od soboty 16.9.2017 do piatka  22.9.2017 a jeho téma bola: „Čistá, zdieľaná a inteligentná mobilita“.

Už počas soboty som sa pridal k Európskemu týždňu mobility a chodil peši. V nedeľu som mal v pláne využiť bezplatnú MHD v Bratislave, ale nepodarilo sa. Nie, nešiel som IAD. S partiou sme sa dohodli ísť do divadla. Pre spoločenské oblečenie, najmä dámsku obuv a takmer celodenný dážď, z dôvodu, že prestupné zastávky nie sú pred dažďom kryté, nakoniec zvíťazil Uber, ktorým sme sa zaviezli do divadla aj naspäť.

Áno, v pondelok som použil automobil. Síce do zamestnania  som išiel peši, ale odtiaľ na pracovnú cestu do Vysokých Tatier autom.  Pôvodne som mal mať na konferenciu aj spolujazdca, čiže zdieľať svoju jazdu s iným, ale jeho zdravotné problémy tento zámer prekazili.

Po príjazde do Vysokých Tatier som zaparkoval na hotelovom parkovisku a na cestovanie po okolí využíval tatranskú železnicu.

 

Konferencia sama o sebe bola spojená s Európskym týždňom mobility, jej názov bol Bezpečnosť cestnej premávky 2017. Na ktorej odzneli zaujímavé prednášky na témy: Vývoj dopravnej nehodovosti;  analýza vplyvu dopravnoinžinierskych riešení na bezpečnosť; legislatíva a poznatky z oblasti cyklistickej infraštruktúry; dopravné značenie, predpisy a prax; technické riešenia pre bezpečnosť ciest.

 

 

Po téme legislatíva a poznatky z oblasti cyklistickej infraštruktúry, ktorá ideálne zapadla do týždňa mobility, som mal aj ja prednášku s názvom: Dopravné značenie a predpisy pre samojazdiace vozidlá.

 

Obr. 3. Výber z programu konferencie

 

Téma samojazdiacich vozidiel je pre Slovensko témou do budúcnosti, ale vzhľadom na to, že už po Slovensku jazdia takéto vozidlá síce zatiaľ iba s vodičom, je potrebné aktualizovať legislatívu na novú technológiu.

Keď zbadáte kamión bez vodiča, tak to nevzbudí takú pozornosť, ako keď si privoláte taxi alebo obdobnú dopravnú službu a príde auto bez vodiča.

 

V USA problém s kamiónmi bez vodiča nemajú, ale to sa nedá povedať o osobnej doprave. Tam je problémov viac než dosť a nie sú to technické problémy, ale ekonomické, ktoré vychádzajú z konkurenčného boja a snahy zakázať novú technológiu a nové ekonomické modely.

 

Na tretí deň, keď konferencia skončila, tak som išiel autom z Vysokých Tatier do Bratislavy. Išiel som sám presne z toho istého dôvodu ako tam.

Je samozrejmé, že po tak dlhej jazde som mal cestovania autom aj nasledujúci deň dosť a rád som využil ponuku bratislavskej MHD cestovať po Bratislave len na vodičský preukaz.

Čakal som revízora a tešil sa ako sa mu preukážem vodičským oprávnením, ale pri žiadnej jazde som revízora nestretol. O to zaujímavejší telefonát som mal večer, kde mi pani oznámila, že v MHD v Košiciach rozdáva pokuty cestujúcim, ktorí prejdú z individuálnej automobilovej dopravy na MHD.

Najprv som jej neveril. Keď porozprávala podrobnosti a preštudoval som si  podmienky mesta Košice, uveril som.

Tri kamarátky vodičky sa vybrali jedným autom do Košíc. Zaparkovali ho a po meste využívali MHD. Čo hodnotím ako vzorové naplnenie motta Európskeho týždňa mobility.

Lenže revízorka pri kontrole lístkov požadovala od každej vodičský nielen preukaz, ale aj technický preukaz.  Zbytočnej jej vysvetľovali, že prišli spolu v jednom aute, a preto majú len jeden technický preukaz. Nemilosrdne dostali dve pokuty.

Už som sa k tomu vyjadril v médiách. Podľa mňa  ide o nekorektnosť mesta Košíc, ktoré si osvojilo taktiku šmejdov. Najprv veľkým písmom oznamujú, že vodiči si môžu počas týždňa mobility odskúšať  MHD zdarma a potom najmenším písmom napíšu, že to platí len ak je vodič aj majiteľom / držiteľom / nájomcom vozidla, od ktorého má malý technický preukaz.

Odhadujem, že budúci rok tri kamarátky zase pôjdu do Košíc, ale určite nie v jednom aute, ale každá vo svojom tak, aby mali tri malé osvedčenia o vozidle, alebo budú MHD v Košiciach ignorovať. Potom predstavitelia mesta Košíc iste budú spokojní, že dosiahli to čo chceli.


Posledný deň týždňa mobility  som chcel chodiť inak ako autom, ale podarilo sa to len čiastočne. Síce ráno som išiel do práce peši, ale v práci som mal povinnosti a všetko stihnúť bez auta sa nedalo.

Preto na vysielanie do rádia Aktual som prišiel autom. Samozrejme moderátor rádia si to nenechal len pre seba, ale vo vysielaní mi položil otázku. Ako som vlastne prišiel, keď predtým som povedal, že prídem MHD a teraz vidí parkovací lístok.

Preto v zhruba pol hodinovej relácii, ktorá sa niesla v duchu Európskeho týždňa mobility a budúcich nízko emisných zón v našich mestách a elektromobilov, som mal čo vysvetľovať.

Po špeciálnom bonuse od rádia, ktorý som zistil až na závore pri výjazde z garáže, že odblokovanie parkovacieho lístka sa nepodarilo a musel som cúvať a viacero vozidiel za mnou tiež, som si povedal, že dnes už viac autom nejdem.

Tak som aj spravil. Večer do mesta som išiel MHD na vodičský preukaz. Naspäť, keď už električky nešli som si zavolal Uber a rozmýšľal koľko vody v Dunaji ešte musí pretiecť, kým príde v Bratislave na zavolanie prvé auto bez vodiča a od ktorej spoločnosti bude.

 

Počas Európskeho týždňa mobility, okrem bicyklu som použil takmer všetko.
Využil som MHD, využil som železnice, využil som aj Uber výzvu #ZahoďKľúče a hlavne som chodil peši. Iba tam kde sa inak nedalo som použil osobné auto.

Záver:
Úplne zahodiť kľúče od auta síce nie je reálne pre každého, ale existuje mnoho prípadov, kedy je lepšie nevyužiť pri preprave na stretnutie alebo na akúkoľvek akciu vlastné auto, ale spoľahnúť sa na alternatívne možnosti prepravy. Bez auta je to často pohodlnejšie, lacnejšie, menej stresujúce a človek nemusí hľadať miesto na parkovanie. Navyše, ako pasažier môže zúžitkovať dobu jazdy na vybavenie emailov, odkazov, sms, ktoré ako zodpovedný vodič počas jazdy vybavovať nemôže. Práve iniciatíva #ZahoďKľúče významne prispela k tomu, že som si uvedomil možnosť získania času tým, že nešoférujem, ale nechávam sa voziť.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kde sa vzala treska, vyprážaný syr a omáčka uho

Ako vznikli ikonické pokrmy socializmu.

DOMOV

Šéf Reportérov: Otázky na Kočnera podráždili Fica aj Sulíka

Nebojím sa žalôb, tvrdí šéf Reportérov RTVS Vincent Štofaník.

Komentár Petra Schutza

Na Slovensku príbeh saudského novinára neoslovil ani dušu

Trump ukázal ďalší autoportrét.


Už ste čítali?