reklama

Ako som využil Európsky týždeň mobility 2017?

Väčšina ľudí si myslí, že mediálne známi ľudia jednu vec rozprávajú a inú konajú a tak to je aj počas Európskeho týždňa mobility, keď nabádajú ľudí, aby využívali iné spôsoby dopravy ako IAD.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Európsky týždeň mobility bol od soboty 16.9.2017 do piatka 22.9.2017 a jeho téma bola: „Čistá, zdieľaná a inteligentná mobilita“.

Už počas soboty som sa pridal k Európskemu týždňu mobility a chodil peši. V nedeľu som mal v pláne využiť bezplatnú MHD v Bratislave, ale nepodarilo sa. Nie, nešiel som IAD. S partiou sme sa dohodli ísť do divadla. Pre spoločenské oblečenie, najmä dámsku obuv a takmer celodenný dážď, z dôvodu, že prestupné zastávky nie sú pred dažďom kryté, nakoniec zvíťazil Uber, ktorým sme sa zaviezli do divadla aj naspäť.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Áno, v pondelok som použil automobil. Síce do zamestnania som išiel peši, ale odtiaľ na pracovnú cestu do Vysokých Tatier autom. Pôvodne som mal mať na konferenciu aj spolujazdca, čiže zdieľať svoju jazdu s iným, ale jeho zdravotné problémy tento zámer prekazili.

Po príjazde do Vysokých Tatier som zaparkoval na hotelovom parkovisku a na cestovanie po okolí využíval tatranskú železnicu.

Obr. 1. Tatranská železnica – ideálna ekologicky čistá doprava medzi Smokovcami a Tatranskou Lomnicou
Obr. 1. Tatranská železnica – ideálna ekologicky čistá doprava medzi Smokovcami a Tatranskou Lomnicou (zdroj: Jozef Drahovský)

Konferencia sama o sebe bola spojená s Európskym týždňom mobility, jej názov bol Bezpečnosť cestnej premávky 2017. Na ktorej odzneli zaujímavé prednášky na témy: Vývoj dopravnej nehodovosti; analýza vplyvu dopravnoinžinierskych riešení na bezpečnosť; legislatíva a poznatky z oblasti cyklistickej infraštruktúry; dopravné značenie, predpisy a prax; technické riešenia pre bezpečnosť ciest.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obr. 2. Pozvánka na konferenciu
Obr. 2. Pozvánka na konferenciu (zdroj: http://www.ssc.sk/sk/odborne-akcie/becep/becep-2017.ssc)

Po téme legislatíva a poznatky z oblasti cyklistickej infraštruktúry, ktorá ideálne zapadla do týždňa mobility, som mal aj ja prednášku s názvom: Dopravné značenie a predpisy pre samojazdiace vozidlá.

Obr. 3. Výber z programu konferencie
Obr. 3. Výber z programu konferencie 

Obr. 3. Výber z programu konferencie

Téma samojazdiacich vozidiel je pre Slovensko témou do budúcnosti, ale vzhľadom na to, že už po Slovensku jazdia takéto vozidlá síce zatiaľ iba s vodičom, je potrebné aktualizovať legislatívu na novú technológiu.

Keď zbadáte kamión bez vodiča, tak to nevzbudí takú pozornosť, ako keď si privoláte taxi alebo obdobnú dopravnú službu a príde auto bez vodiča.

Obr. 4.  Kamión v bežnej premávke, ale bez vodiča za volantom.
Obr. 4. Kamión v bežnej premávke, ale bez vodiča za volantom. (zdroj: Zo zborníka konferencie)

V USA problém s kamiónmi bez vodiča nemajú, ale to sa nedá povedať o osobnej doprave. Tam je problémov viac než dosť a nie sú to technické problémy, ale ekonomické, ktoré vychádzajú z konkurenčného boja a snahy zakázať novú technológiu a nové ekonomické modely.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obr. 5. Autonómne vozidla Uber v štáte Califormia, čakajúce na zavolanie zákazníka
Obr. 5. Autonómne vozidla Uber v štáte Califormia, čakajúce na zavolanie zákazníka (zdroj: Zo zborníka konferencie)

Na tretí deň, keď konferencia skončila, tak som išiel autom z Vysokých Tatier do Bratislavy. Išiel som sám presne z toho istého dôvodu ako tam.

Je samozrejmé, že po tak dlhej jazde som mal cestovania autom aj nasledujúci deň dosť a rád som využil ponuku bratislavskej MHD cestovať po Bratislave len na vodičský preukaz.

Obr.  6.  Selfie počas cesty električkou.
Obr. 6. Selfie počas cesty električkou. (zdroj: Jozef Drahovský)

Čakal som revízora a tešil sa ako sa mu preukážem vodičským oprávnením, ale pri žiadnej jazde som revízora nestretol. O to zaujímavejší telefonát som mal večer, kde mi pani oznámila, že v MHD v Košiciach rozdáva pokuty cestujúcim, ktorí prejdú z individuálnej automobilovej dopravy na MHD.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najprv som jej neveril. Keď porozprávala podrobnosti a preštudoval som si podmienky mesta Košice, uveril som.

Tri kamarátky vodičky sa vybrali jedným autom do Košíc. Zaparkovali ho a po meste využívali MHD. Čo hodnotím ako vzorové naplnenie motta Európskeho týždňa mobility.

Lenže revízorka pri kontrole lístkov požadovala od každej vodičský nielen preukaz, ale aj technický preukaz. Zbytočnej jej vysvetľovali, že prišli spolu v jednom aute, a preto majú len jeden technický preukaz. Nemilosrdne dostali dve pokuty.

Už som sa k tomu vyjadril v médiách. Podľa mňa ide o nekorektnosť mesta Košíc, ktoré si osvojilo taktiku šmejdov. Najprv veľkým písmom oznamujú, že vodiči si môžu počas týždňa mobility odskúšať MHD zdarma a potom najmenším písmom napíšu, že to platí len ak je vodič aj majiteľom / držiteľom / nájomcom vozidla, od ktorého má malý technický preukaz.

Odhadujem, že budúci rok tri kamarátky zase pôjdu do Košíc, ale určite nie v jednom aute, ale každá vo svojom tak, aby mali tri malé osvedčenia o vozidle, alebo budú MHD v Košiciach ignorovať. Potom predstavitelia mesta Košíc iste budú spokojní, že dosiahli to čo chceli.


Posledný deň týždňa mobility som chcel chodiť inak ako autom, ale podarilo sa to len čiastočne. Síce ráno som išiel do práce peši, ale v práci som mal povinnosti a všetko stihnúť bez auta sa nedalo.

Preto na vysielanie do rádia Aktual som prišiel autom. Samozrejme moderátor rádia si to nenechal len pre seba, ale vo vysielaní mi položil otázku. Ako som vlastne prišiel, keď predtým som povedal, že prídem MHD a teraz vidí parkovací lístok.

Preto v zhruba pol hodinovej relácii, ktorá sa niesla v duchu Európskeho týždňa mobility a budúcich nízko emisných zón v našich mestách a elektromobilov, som mal čo vysvetľovať.

Po špeciálnom bonuse od rádia, ktorý som zistil až na závore pri výjazde z garáže, že odblokovanie parkovacieho lístka sa nepodarilo a musel som cúvať a viacero vozidiel za mnou tiež, som si povedal, že dnes už viac autom nejdem.

Tak som aj spravil. Večer do mesta som išiel MHD na vodičský preukaz. Naspäť, keď už električky nešli som si zavolal Uber a rozmýšľal koľko vody v Dunaji ešte musí pretiecť, kým príde v Bratislave na zavolanie prvé auto bez vodiča a od ktorej spoločnosti bude.

Počas Európskeho týždňa mobility, okrem bicyklu som použil takmer všetko.
Využil som MHD, využil som železnice, využil som aj Uber výzvu #ZahoďKľúče a hlavne som chodil peši. Iba tam kde sa inak nedalo som použil osobné auto.

Obr. 7. Plagát Európskeho týždňa mobility
Obr. 7. Plagát Európskeho týždňa mobility (zdroj: www.eurotm.sk)

Záver:
Úplne zahodiť kľúče od auta síce nie je reálne pre každého, ale existuje mnoho prípadov, kedy je lepšie nevyužiť pri preprave na stretnutie alebo na akúkoľvek akciu vlastné auto, ale spoľahnúť sa na alternatívne možnosti prepravy. Bez auta je to často pohodlnejšie, lacnejšie, menej stresujúce a človek nemusí hľadať miesto na parkovanie. Navyše, ako pasažier môže zúžitkovať dobu jazdy na vybavenie emailov, odkazov, sms, ktoré ako zodpovedný vodič počas jazdy vybavovať nemôže. Práve iniciatíva #ZahoďKľúče významne prispela k tomu, že som si uvedomil možnosť získania času tým, že nešoférujem, ale nechávam sa voziť.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 049x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

9 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu