reklama

Príšerná jazda električkou

Z akcie Biela noc Bratislava 2017 som išiel električkou. Bola to nová električka a takmer plná. Spôsob jazdy vodiča električky ma poriadne prekvapil v negatívnom význame slova.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (26)

Dávnych dobách som kritizoval jazdu vodičov električiek a aj ďalších vodičov MHD. Malo to dva dopady. Prvý v súvislosti s trestným oznámením inou osobou, som bol viac krát predvolaný na políciu. Druhý pozitívnejší, že DPB v rámci obvyklého školenia vodičov sa venoval aj popísaným prípadom. Odvtedy, až do dnes, som nemohol na vodičov MHD v Bratislave povedať nič zlého.

Teraz som išiel električkou číslo 4 z námestia L. Štúra do Dúbravky s plánovaným odjazdom 23:02, ktorá išla asi 23:05, čo pri veľkom záujme o MHD bolo akceptovateľné.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Označený lístok na MHD. Čiže nebola to čierna jazda.
Označený lístok na MHD. Čiže nebola to čierna jazda. (zdroj: Jozef Drahovský)

Čo akceptovateľné nebolo, bol spôsob jazdy. Zo zastávok išla električka na spôsob lietadla s poruchou motora. Z kľudu plný ťah, prerušenie ťahu sa asi na polovicu sekundy a zasa plný ťah za sa prerušenie ťahu asi na polovicu sekundy a zasa plný ťah a tak ďalej až po dosiahnutie cestovnej rýchlosti.

Čo to robilo s cestujúcimi si vie každý predstaviť. Kto sedel mal výhodu, ostatní sa držali ako vládali. 

Zastavenie na zastávke bolo obdobné. Intenzívne brzdenie, úplné uvoľnenie brzdenia asi na polovicu sekundy a zasa intenzívne brzdenie a znova úplné uvoľnenie brzdenia asi na polovicu sekundy a následne intenzívne brzdenie až na zastavenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keby vodičovi vbehlo do cesty iné vozidlo alebo cyklista, prípadne chodec, tak nepoviem ani slovo, ale nič také sa neudialo. Spomenutý spôsob rozbiehania a brzdenia sa opakoval na každej zastávke.

Taktiež pribrzdenie medzi zastávkami bolo obdobným spôsobom. Nie primeraná intenzita brzdenia po dobu niekoľko sekúnd, ale intenzívne brzdenie, prerušenie brzdenia a zasa intenzívne brzdenie.

Pripadalo mi to ako keď na aute netesní potrubie hydrauliky bŕzd a vodič musí opätovné šliapať na brzdu aby dosiahol brzdný efekt. Rozbiehanie pripomínalo motor ktorý občas vypadáva, ako keď v palivovom potrubí sú vzduchové bubliny. Lenže v prípade električky, ktorá má elektromotor na rozbeh a aj na dynamické brzdenie, tak takéto poruchy sú menej ako málo pravdepodobné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Zatiaľ jediné vysvetlenie je, že vodičovi sa páčilo pozerať ako cestujúci ako sa kymácaju v ryte jeho povelov na zvýšenie alebo zníženie rýchlosti vozidla. Keďže nové električky majú kamerový záznam interiéru vozidla z dôvodu ochrany vozidla pred vandalmi, tak je ho možne použiť aj z dôvodu kontroly komfortu jazdy cestujúcich. Stačí sa pozrieť ako sa cestujúci kymácajú pri zastavovaní a rozbiehaní električky.

Predmetná električka číslo 7430
Predmetná električka číslo 7430 (zdroj: Jozef Drahovský)

Nabudúce si stiahnem do mobilu aplikáciu, ktorá okrem GPS záznamu trasy, zaznamenáva aj údaje z akcelerometra a vie vyhodnotiť kvalitu jazdy a budem porovnávať jednotlivých vodičov. DPB odporúčam nainštalovať takéto kontrolné zariadenie do každého vozidla a podľa nameraných hodnôt dávať alebo uberať prémie vodičom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Záver:
Ak si niekto z vedenia DPB mysli, že takýto nepríjemný spôsob jazdy prezentuje kvalitnú MHD, tak sa mýli.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu