Ako je to s bezpečnostnými prestávkami vodiča?

Autor: Jozef Drahovský | 16.10.2017 o 16:52 | (upravené 17.10.2017 o 0:51) Karma článku: 10,18 | Prečítané:  11589x

V tejto oblasti došlo v posledných rokoch k viacerým zmenám. Veľa vodičov si myslí, že bezpečnostné prestávky sú povinné len pre vodičov jazdiacich vo vozidlách ako sú kamióny a autobusy, ale nie je to tak.

Ľudia sa zvyčajne zamýšľajú nad bezpečnosťou, až keď sa niečo stane. Teraz sa stala najtragickejšia nehoda svojho druhu, keď o 4 hodine nad ránom došlo k čelnej zrážke kamióna s mikrobusom a na ceste prvej triedy bez fyzického oddelenia protismerov. Následky sú tragické na mieste zahynulo 7 opatrovateliek vracajúcich sa z Rakúska a ďalšia podľahla zraneniu v nemocnici.

Ešte nie je známa príčina nehody, ale veľa ľudí sa pýta či niektorí z vodičov nezaspal a či mal bezpečnostné prestávky tak ako vyžadujú predpisy a čo vlastne vyžadujú predpisy.

Aktuálne platí zákon 462/2007 Z.z.
z 13. septembra 2007 o organizácii pracovného času v doprave a o zmene a doplnení zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z.

Ktorý definuje:  Cestná doprava § 6 Základné ustanovenia

(1) Ak ďalej nie je ustanovené inak, ustanovenia § 7 až 10 sa vzťahujú na osoby vykonávajúce mobilné činnosti v cestnej doprave. Osoby vykonávajúce mobilné činnosti v cestnej doprave na účely tohto zákona sú

a) mobilní zamestnanci v cestnej doprave zamestnaní v dopravných podnikoch vykonávajúcich cestnú dopravu, na ktorú sa vzťahujú osobitné predpisy7) alebo medzinárodná dohoda, 8)

b) samostatne zárobkovo činní vodiči.

(2) Pravidlá o časoch jazdy, o prestávkach v práci a o dobách odpočinku vodičov a o zaznamenávaní týchto časov a dôb upravuje osobitný predpis9) a medzinárodná dohoda;8) systém ich kontroly a sankcie upravuje tento zákon.

(3) Pravidlá podľa odseku 2 sa vzťahujú na medzinárodnú cestnú dopravu, a ak ďalej nie je ustanovené inak, aj na cestnú dopravu na území Slovenskej republiky; nevzťahujú sa na cestnú dopravu vykonávanú na území Slovenskej republiky vozidlami uvedenými v osobitnom predpise.10)

 

Kde:
7) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006.
Nariadenie Rady (EHS) č. 3821/85 z 20. decembra 1985 o záznamovom zariadení v cestnej doprave (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 5/zv. 4) v platnom znení.

8) Európska dohoda o práci osádok vozidiel v medzinárodnej cestnej doprave (AETR) z 1. júla 1970 vyhlásená vyhláškou ministra zahraničných vecí č. 108/1976 Zb. v znení zmeny vyhlásenej vyhláškou č. 82/1984 Zb.

9) Články 5 až 9 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006.
Nariadenie Rady (EHS) č. 3821/85 v platnom znení.

10) Článok 13 ods. 1 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006.

 

Z uvedených predpisov vyplýva, že:
Čas jazdy by nemal prekročiť 9 hodín za deň alebo 56 hodín za týždeň.
Po 4,5 hodine jazdy musí vodič mať prestávku minimálne 45 minút.

Nikde v zákone som nenašiel ustanovenie, že by táto povinnosť neplatila pre vozidla, ktoré majú 9 a menej miest na sedenie alebo pre nákladné vozidla do 3,5 tony. Je pravda, že takého vozidla spravidla nemajú tachograf a ani nevyžadujú kartu vodiča.

V tomto prípade je to na zamestnávateľovi, aby spravil školenie pre vodičov referentov a oboznámil ich s povinnosťou bezpečnostných prestávok a rozvrhom pracovného času.

Záver:
Viem, že veľa zamestnávateľov si túto povinnosti plní a nad rámec zákona dávajú do aut vlastné GPS monitorovacie zariadenia, ktoré automaticky podla skutočnosti generujú výkaz jázd s prestávkami a tankovaním, ale sú aj takí, ktorí tomu nevenujú patričnú pozornosť.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Komentár Zuzany Kepplovej

Všetci sú napojení na všetkých. Aj farmári na slušných

Protestujúci sa učia jeden od druhého. No a čo?


Už ste čítali?