Ako je to s bezpečnostnými prestávkami vodiča?

Autor: Jozef Drahovský | 16.10.2017 o 16:52 | (upravené 17.10.2017 o 0:51) Karma článku: 10,18 | Prečítané:  11456x

V tejto oblasti došlo v posledných rokoch k viacerým zmenám. Veľa vodičov si myslí, že bezpečnostné prestávky sú povinné len pre vodičov jazdiacich vo vozidlách ako sú kamióny a autobusy, ale nie je to tak.

Ľudia sa zvyčajne zamýšľajú nad bezpečnosťou, až keď sa niečo stane. Teraz sa stala najtragickejšia nehoda svojho druhu, keď o 4 hodine nad ránom došlo k čelnej zrážke kamióna s mikrobusom a na ceste prvej triedy bez fyzického oddelenia protismerov. Následky sú tragické na mieste zahynulo 7 opatrovateliek vracajúcich sa z Rakúska a ďalšia podľahla zraneniu v nemocnici.

Ešte nie je známa príčina nehody, ale veľa ľudí sa pýta či niektorí z vodičov nezaspal a či mal bezpečnostné prestávky tak ako vyžadujú predpisy a čo vlastne vyžadujú predpisy.

Aktuálne platí zákon 462/2007 Z.z.
z 13. septembra 2007 o organizácii pracovného času v doprave a o zmene a doplnení zákona č. 125/2006 Z. z. o inšpekcii práce a o zmene a doplnení zákona č. 82/2005 Z. z. o nelegálnej práci a nelegálnom zamestnávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 309/2007 Z. z.

Ktorý definuje:  Cestná doprava § 6 Základné ustanovenia

(1) Ak ďalej nie je ustanovené inak, ustanovenia § 7 až 10 sa vzťahujú na osoby vykonávajúce mobilné činnosti v cestnej doprave. Osoby vykonávajúce mobilné činnosti v cestnej doprave na účely tohto zákona sú

a) mobilní zamestnanci v cestnej doprave zamestnaní v dopravných podnikoch vykonávajúcich cestnú dopravu, na ktorú sa vzťahujú osobitné predpisy7) alebo medzinárodná dohoda, 8)

b) samostatne zárobkovo činní vodiči.

(2) Pravidlá o časoch jazdy, o prestávkach v práci a o dobách odpočinku vodičov a o zaznamenávaní týchto časov a dôb upravuje osobitný predpis9) a medzinárodná dohoda;8) systém ich kontroly a sankcie upravuje tento zákon.

(3) Pravidlá podľa odseku 2 sa vzťahujú na medzinárodnú cestnú dopravu, a ak ďalej nie je ustanovené inak, aj na cestnú dopravu na území Slovenskej republiky; nevzťahujú sa na cestnú dopravu vykonávanú na území Slovenskej republiky vozidlami uvedenými v osobitnom predpise.10)

 

Kde:
7) Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006.
Nariadenie Rady (EHS) č. 3821/85 z 20. decembra 1985 o záznamovom zariadení v cestnej doprave (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, 5/zv. 4) v platnom znení.

8) Európska dohoda o práci osádok vozidiel v medzinárodnej cestnej doprave (AETR) z 1. júla 1970 vyhlásená vyhláškou ministra zahraničných vecí č. 108/1976 Zb. v znení zmeny vyhlásenej vyhláškou č. 82/1984 Zb.

9) Články 5 až 9 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006.
Nariadenie Rady (EHS) č. 3821/85 v platnom znení.

10) Článok 13 ods. 1 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 561/2006.

 

Z uvedených predpisov vyplýva, že:
Čas jazdy by nemal prekročiť 9 hodín za deň alebo 56 hodín za týždeň.
Po 4,5 hodine jazdy musí vodič mať prestávku minimálne 45 minút.

Nikde v zákone som nenašiel ustanovenie, že by táto povinnosť neplatila pre vozidla, ktoré majú 9 a menej miest na sedenie alebo pre nákladné vozidla do 3,5 tony. Je pravda, že takého vozidla spravidla nemajú tachograf a ani nevyžadujú kartu vodiča.

V tomto prípade je to na zamestnávateľovi, aby spravil školenie pre vodičov referentov a oboznámil ich s povinnosťou bezpečnostných prestávok a rozvrhom pracovného času.

Záver:
Viem, že veľa zamestnávateľov si túto povinnosti plní a nad rámec zákona dávajú do aut vlastné GPS monitorovacie zariadenia, ktoré automaticky podla skutočnosti generujú výkaz jázd s prestávkami a tankovaním, ale sú aj takí, ktorí tomu nevenujú patričnú pozornosť.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Kiska vymenoval Sakovú, tá pred novinármi stále uteká

Organizátori protestov ministerke vyčítajú blízkosť ku Kaliňákovi.

KOMENTÁRE

Kto kradmou rukou siahne na voliča Smeru

Tlačiť na organizátorov protestov, aby urobili robotu za politikov, nie je slušné.


Už ste čítali?