Kto sú klienti taxi a kto sú klienti služieb podobných Uberu, a prečo je to tak?

Autor: Jozef Drahovský | 14.2.2018 o 0:01 | Karma článku: 4,55 | Prečítané:  1294x

To, že existuje boj o klienta medzi taxislužbami navzájom je známe, teraz sa do tohto boja zamiešali ďalší hráči.

V časoch, keď som bol členom komisie dopravy a informačných systémov, riešili sme okrem iného aj otázku, dokedy majú v Bratislave jazdiť električky. Dohodnúť sa na takejto zdanlivej maličkosti nebolo jednoduché. Niektorá trasa končila už pred dvadsiatou hodinou a iná až takmer o polnoci. Všetci členovia komisie vtedy akceptovali môj návrh, aby posledná jazda električiek bola každý deň o 23. hodine z centra všetkými smermi. Aby si návštevník centra mesta ľahko zapamätal, že keď príde na zastávku do 23:00, určite sa električkou dostane domov. Tak sa aj stalo a tak je to uvedené aj na plániku električkovej trate v každej električke. Práve tieto posledné jazdy patria k veľmi vyťaženým.

Až teraz s odstupom času som pochopil, že vtedy išlo o veľký boj o potenciálneho zákazníka, ktorý sa potrebuje dostať z mesta domov za prijateľnú cenu, najlepšie bez dodatočných nákladov v rámci predplatenej električenky. Počas toho rokovania zaznel od ďalšieho člena komisie návrh: posuňme to na 24:00, následne prišiel hneď protinávrh - posuňme to na 22:00 s odôvodnením, nech si aj taxikári viac zarobia. Ja som vtedy tomuto protinávrhu neprikladal dôležitosť, lebo 23. hodina bola akceptovateľným kompromisom všetkých, ale pochopil som to až s odstupom času.

Máme návštevníkov mesta, ktorí plánujú jazdu poslednou električkou, potom takých, ktorí využívajú aj nočné spoje hromadnej dopravy a ďalších, ktorí využívajú taxi a iné podobné služby.

Doteraz boli zákazníkmi taxislužieb všetci, ktorým verejná hromadná doprava nevyhovovala. Napríklad z dôvodu, že nejazdí do danej lokality, jazdí v nevyhovujúcom čase, prípadne má veľa prestupov, či ponúka nižší komfort vzhľadom na slávnostnejšie oblečenie cestou do divadla.

Keď prišli služby založené na digitálnej ekonomike typu Uber, nastali zmeny. Časť zákazníkov taxislužieb prešla k nim. Lenže nie je to nejaká významná časť. Ten, kto bol spokojný s taxislužbami a mal na to, tak ich používa naďalej. Svedčí o tom napríklad fakt, že keď si objednávam počas víkendu taxi, musím zavolať do viacerých taxislužieb, lebo niet voľného vozidla.

Robil som si svoj vlastný prieskum na tému kto jazdí Uberom a zistil som, že ho využíva veľa mladých ľudí, ktorí taxíky predtým vôbec nevyužívali, presnejšie, je to drvivá väčšina.

Ako som ďalej zistil, dôvody sú dva. Prvým je spôsob objednávania a platenia. Mladí ľudia sú zvyknutí na počítače a smartfóny s dátovým prenosom. Nerobí im problém vyklikať to, čo treba, ale keby mali niekam telefonovať a rozprávaním si niečo objednať, robí im to problém, respektíve to pre nich nie je také príjemné a jednoduché, ako dátová komunikácia. Druhým dôvodom je cenová dostupnosť a znalosť ceny vopred, nehovoriac o možnosti hodnotiť vodičov po každej jazde, ako sú zvyknutí hodnotiť napríklad z Facebooku.

Záver:
Zo zisteného vyplýva, že služby podobné Uberu nezobrali zákazníkov taxi službám, ale vytvorili si nových zákazníkov. Navyše, u mladých ľudí je badateľná zmena správania v tom, že významná časť z nich neuvažuje o kúpe auta, lebo im služby podobné Uberu svojou dostupnosťou a cenou vyhovujú. Táto zmena v správaní mladých ľudí má oveľa ďalekosiahlejší dopad, ako sa na prvý pohľad zdá. Ak tento trend pôjde ďalej, moderná doprava, ktorá je sprostredkovaná cez digitálne technológie, môže významne eliminovať počet áut v mestách a prispieť aj k čistejšiemu životnému prostrediu.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Oheň v Pjongčangu uhasili snehové vločky, olympijskú štafetu prebrala Čína

Zimné olympijské hry 2018 sú definitívne ukončené.

SVET

Holandsko sa mení na narkoštát. Polícia nezvláda boj s kartelmi

Veci, vďaka ktorým je Holandsko úspešné, uľahčujú život aj kartelom.


Už ste čítali?