reklama

Nemrznúca minerálka Saguaro

V tejto zime som vybral z kufra auta dve zabudnuté minerálky. Jedna zamrznutá a druhá kvapalná bez jedinej známky zamŕzania. Obe mali teplotu mínus desať stupňov Celzia. Ak o je to možné?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (50)

Prvá možnosť bola, že sa mi sníva. Keď som zistil, že som hore a infračervený teplomer odmeral -10 stupňov u oboch a vylúčil som zámeru s nemrznúcou zmesou do ostrekovačov, u ktorej sa dosahuje nemrznutie pridávaním liehu (denaturovaného) až tak, že je viac liehu než vody, začal som zisťovať detaily.

Zamrznutá minerálka bola Mattoni perlivá kúpená v Tescu.
Kvapalná minerálka bola Saguaro perlivá kúpená v Lidli.

V kufri auta po mrazivej noci. Z minerálky Mattoni je ľad, minerálka Saguaro je kvaplná.
V kufri auta po mrazivej noci. Z minerálky Mattoni je ľad, minerálka Saguaro je kvaplná. (zdroj: foto: Jozef Drahovský)
V prvom momente som si myslel, že minerálka Saguaro, zamrzla formou priehľadného ladu, preto som ich položil vedľa auta na zem.
V prvom momente som si myslel, že minerálka Saguaro, zamrzla formou priehľadného ladu, preto som ich položil vedľa auta na zem. (zdroj: foto: Jozef Drahovský)

Chemické rozbory oboch minerálnych vôd sa líšia, ale nie významne až tak, že by jedna mala zamŕzať a druha nie. Žiadna významná soľ. Iba v Saguaro sa v roku 2010 našli organotrofné baktérie s počtom kolónií pri 22 °C KTJ/1 ml 9 600 (MH) a pri 36 °C KTJ/1 ml 10 800 (MH). Tie síce viacnásobne prekračujú normu, ale nemali by mať vplyv na zamŕzanie vody. Takže záhada zostáva.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zobral som obe minerálky na balkón a po druhej chladnej noci žiadna zmena, iba sa ochladilo o ďalšie 2 stupne. Z minerálky Mattoni aj Rajec a ďalších, ktoré som doma našiel a dal na balkón bol ľad a minerálka Saguaro je stále kvapalná a to aj pri mínus 12 stupňov Celzia!

Ak viete vysvetlenie, tak si ho rád prečítam.

Záver:
Ak ste výrobcovia nemrznúcich zmesí tak sa netrápte s denaturovaným liehom a inými chemikáliami, stačí zobrať za základ vyššie spomenutú minerálku.

Ak ste vedci, skúšajúci zmrazenie človeka alebo iných živočíchov a máte problém s trhaním sa buniek pri poklese teploty pod nulu, tak máte pitnú vodu, ktorá môže zmieniť pohľad na vaše snaženie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak ste vodič, tak uvedenú minerálku je dobré mať v aute. Ani pri najtuhších tohoročných mrazoch nezamrzne a môžete ju používať k ľubovoľnému účelu bez nutnosti rozmrazovania. Keď sa vám minie nemrznúca zmes do ostrekovačov, tak máte lacnú a ekologickú náhradu a nemusíte sa obávať, že z nej nafúkate, lebo lieh v nej naozaj nie je.

Ak ju pravidelne pijete, tak neviem čo sa deje v organizme, ale zrejme by ste nemali zmrznúť.

Doplnené 02.03.2016 18 hod.
Niečo som si doštudoval a niečo odskúšal. Musím sa otvorene priznať, že o fenoméne podchladenej vody som nevedel. Síce som v školských časoch počul rozprávanie, že niekde je nejaké jazero, ktoré v zime zamrzne v priebehu niekoľkých sekúnd po hodení kameňa, ale vtedy som túto informáciu pokladal podľa dnešných hodnotení za hoax.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

O opačnom fenoméne vody, ktorý sa vola utajený var som vedel, lebo nám doma vybuchla mikrovlnka, keď nie prvý raz som dal preveriť dva deci detskej vody Lucka. Výbuch bol tak silný, že sklenená nádoba bola roztrhaná na kúsky a z mikrovlnky išla para.

Teraz o tom ako dopadla fľaša nezamrznutej perlivej minerálky. Aj po ochladení na -12 stupňov Celzia stále bola tekutá. Fľaša, ktorá je za štandardných podmienok natlakovaná CO2, bola rukou ľahšie stlačiteľná než neperlivá minerálka, čo znamená, že takmer všetko CO2 sa rozpustil vo vode. Efekt je ten, že čím studenšia kvapalina tým lepšie rozpúšťa plyny.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Samotné potrasenie fľašou nič nespôsobilo, aj podľa videí na zahájenie zmeny je treba tvrdší náraz. Otvorenie fľaše, ktoré som spravil pri -5 stupňov Celzia, bolo bez charakteristického ofúknutia CO2. Keď som minerálku opatrne nalial do čistého skleneného pohára, tak zostala kvapalná. Keď čo len kvapla padla na podložku – plech, alebo dlažbu, tak ihneď bol z nej ľad. To isté sa dialo aj pri bežnom vylievaní z fľaše, až mi zľadovatelosť preskočila do fľaše a aj tam sa začala meniť voda na ľad. Nezmenila sa na ľad všetka voda, trocha jej zostalo v kvapalnom stave, ale už nie pri mínusových teplotách, ale pri nula stupňov Celzia.

Nemrznúca minerálka zamrzla po otvorení a vyliatí. Zamŕzanie preskočilo aj do vnútra fľaše.
Nemrznúca minerálka zamrzla po otvorení a vyliatí. Zamŕzanie preskočilo aj do vnútra fľaše. (zdroj: foto: Jozef Drahovský)


Na základe nových vedomostí, korigujem svoj prechádzajúci záver:

Výrobcovia nemznúcich zmení zostaňte pri alkohole. S podchladenou vodou sa to nedá. I keď v nádobke vody, hadičkách a čerpadle možno udržíte podchladenú vodu, tak nárazom vystreknutej vody na čelné sklo sa zmení na ľad a vodič nič nebude vidieť.

Ak ste vedci, tak mám len námet na zamyslenie. Môže efekt podchladenej vody byť aj pri iných látkach a iných teplotných pásmach? Ktorý by napríklad vysvetlil náhle skamenenie osôb a zvierat z rozprávok a povestí?

Ak ste vodič, tak uvedenú minerálku je dobrá mať v aute. Je pravda, že moja nezamrzla, ale opakovanie nezamŕzania nie je až také iste, hoci použijete aj rovnakú značku. Ale ak nezamrzne, tak aspoň neroztrhne svoj obal. Nalievať podchladenú vodu do nádobky z ostrekovača sa nedá, lebo pri bežnom liatí sa zmení na ľad.

Ak ju pijete, teraz nemyslím minerálku ako takú, ale podchladenú vodu, tak to nerobte lebo vám zamrzne v ústach alebo hrdle.

Ďakujem všetkým diskutujúcim za podnetné návrhy a vlastné skúsenosti.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu