Čo by malo Ministerstvo dopravy spraviť?

Autor: Jozef Drahovský | 11.5.2018 o 0:01 | Karma článku: 3,27 | Prečítané:  1088x

Zdieľaná alebo digitálna ekonomika je už aj na Slovensku. Problém je ten, že ide o veľmi dynamickú oblasť, na ktorú nie je Slovensko legislatívne pripravené, teda okrem zákazov.

Pred niekoľkými týždňami jeden z lídrov digitálnej ekonomiky, spoločnosť Uber, ktorá zabezpečovala aplikáciu pre objednávanie, hodnotenie a zúčtovanie jázd osobnými vozidlami najrôznejších vlastníkov, dostala zákaz prevádzkovania svojej aplikácie, čo akceptovala.

Efekt je ten, že veľa ľudí, ktorí si uvedenú aplikáciu obľúbili, musí teraz hľadať náhradu. Obdobná aplikácia Taxify hlási 50-percentný nárast zákazníkov. Zrejme to bude podnetom pre združenie licencovaných taxikárov, aby sa pokúsilo súdne zablokovať aj túto aplikáciu.

V EÚ je konsenzus, že každá krajina si má riešiť zdieľanú alebo digitálnu ekonomiku po svojom a má v tom plné kompetencie.

V súčasnosti je osobná preprava nastavená tak, že ju môže vykonávať len držiteľ licencie a len v mieste kde bola táto licencia vydaná. Musí platiť za stanovište, vozidlo nesmie mať dlhší čas od STK ako jeden rok, vodič musí mať okrem vodičského preukazu a psychotestov aj kartu vodiča. Vozidlo má mať taxameter, ktorý účtuje dnes už historickým spôsobom za jazdu. Navyše, cena za získanie všetkých oprávnení je nastavená tak vysoko, že má význam ju zaplatiť len v prípade, že taxi činnosť chce človek vykonávať ako hlavné zamestnanie 5 dní v týždni.

Aký je rozdiel medzi starou a novou ekonomikou som detailne  popísal v článku: Rozdiel medzi taxi službami a službami podobnými Uberu https://drahovsky.blog.sme.sk/c/468973/rozdiel-medzi-taxi-sluzbami-a-sluzbami-podobnymi-uberu.html

Je samozrejmé, že ten, kto ovláda súčasný trh, si nepraje nových konkurentov fungujúcich cez nové digitálne technológie a robí všetko preto, aby ich z trhu dostal.

Táto situácia mi veľmi pripomína dávny boj proti kontajnerovej doprave.  Viac v článku: Ako nelegálny kontajner zmenil svet https://www.postoj.sk/28616/ako-nelegalny-kontajner-zmenil-svet


Čo by malo Ministerstvo dopravy teraz spraviť?

Nech spraví čokoľvek, vždy bude niekto proti. Po zvážení všetkých možností, sa mi zdá ako prijateľný kompromis spraviť nasledujúce rozhodnutie:

K existujúcemu systému vydávania taxi licencií pre osobnú dopravu, vydať čím skôr aj generálnu licenciu pre taxi aplikácie (obdobne ako je ním vydaná generálna licencia pre WiFi, kde by inak každý občan musel mať svoju licenciu pre príslušné rádiové vysielanie) s tým, že táto generálna licencia pre taxi aplikácie bude riešiť len nové technológie.

Udeľovanie klasických licencií taxi, pre územnú lokalitu – mesto ap., kde vodič musí spĺňať existujúce podmienky ako vodičský preukaz, psychotesty, kartu vodiča, vozidlo maximálne jeden rok po TK, jazdu podľa taxametra, stanovište, označenie taxi a právo jazdy v BUS pruhoch, nebude dotknutý.

Nová generálna licencia pre taxi aplikácie bude môcť byť použitá len pri splnení nasledujúcich špecifických podmienok:

1, Objednávanie služby je možné len prostredníctvom aplikácie, ktorá zabezpečuje objednávanie jazdy, identifikáciu vozidla, zaznamenávanie jeho jazdy podľa globálneho pozičného systému ako GPS, Galileo a podobne, identifikáciu a hodnotenie vodiča, pričom aplikácia musí zákazníkovi elektronickým spôsobom doručiť daňový doklad.

2, Všetky platby musia byť digitálne zaznamenané v kvalite účtovného štandardu pre spätné dohľadanie a kontrolu z finančnej správy.

3, Vodič musí mať platné vodičské oprávnenie pre daný typ vozidla, ale nie je povinný mať kartu vodiča a psychotesty. Vozidlo musí mať platnú TK a EK a byť poistené nielen zákonne, ale aj havarijne, vrátane poistenia prepravovaných osôb.

4, Licencia platí pre celé Slovensko.

5, Vozidlo nesmie byť označené symbolom taxi, nemá výhody jazdy v BUS pruhoch a nemá právo zaradiť sa do čakania na cestujúceho na taxi stanovištiach. Vozidlo môže, ale nemusí byť označené symbolom aplikácie.

6, Symbolom taxi môže byť vozidlo označené len v prípade, že vodič má aj klasickú taxi licenciu so všetkými náležitosťami a vtedy môže vyžívať aj výhodu jazdy v BUS pruhoch a podobne.

Záver:

Všetko sa dá, ak sa chce. Tento návrh sa opiera o nedávne rozhodnutie EÚ, ktoré dáva právo a povinnosť riešiť digitálnu a zdieľanú ekonomiku individuálne v každom štáte EÚ.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Má o víťazstve pravdu Fico alebo Sulík? Odpoveď im môže dať Hlina

V okresných štruktúrach SaS majú výhrady.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Voľby vyhrali všetci. Hľadajú sa porazení

K víťazstvu sa hlásia skoro všetci.


Už ste čítali?