V Bratislave frézujú dva pravé pruhy diaľnice od miesta kde sa spája diaľnica idúca od mosta Lafranconi a z Maďarska / Rakúska, až po rozbočenie diaľnice smerom na Prístavný most a Einsteinovu. Je tam osadená prenosná dopravná značka, obmedzujúca rýchlosť na 40 km/hod. Ale kde toto obmedzenie rýchlosti konči?
Obr. 1. Osadené značky obmedzujúce rýchlosť na 40 km/hod a smerovacie dosky na zvedenie vozidiel doľava, vrátane zabránenie jazdy v dvoch pravých pruhoch.
Všimnite si signalizáciu elektronického dopravného značenia. Je na ňom značka
práca na ceste čo je veľmi správne. Čo je nesprávne, je to, že v pravých
dvoch pruhoch svieti zelená šípka.
Podľa mňa, mohli si dať ešte trošku záležať a tie dva pravé jazdne pruhy nemuseli mať zelenú šípku, buď nič alebo červene X.
Obr. 2. Po zbiehaní ciest, je znova prenosná dopravná značka obmedzujúca
rýchlosť na 40 km/hod. Je tam preto, že spájanie ciest je križovatka a na nej
končí platnosť všetkých zákazových dopravných značiek. Jednoducho vodič idúci po jednej ceste nemá možnosť vedieť aké dopravné značky, boli na tej druhej ceste pred križovatkou. Ale to všetci vodiči dobre vedia.
Obr. 3. Tu je provizórna odbočka na Eisteinovu ulicu.
Koridor je vytvorený zo smerovacích tabúl a sú osadene prenosné dopravné značky prikázaný smer jazdy.
Teraz položím otázku, či odbočku - rozdelenie ciest, treba chápať ako
križovatku?
Viem, že už nebude, taký jednotný názor, aký bol pri predchádzajúcom obrázku, kde sa spájali dve cesty. Pre tých vodičov, ktorí si myslia, že toto
nie je križovatka a pokračujú v jazde po diaľnici, až k prístavnému mostu
rýchlosťou do 40 km/hod, tvrdím, že aj toto je križovatka a na nej končí
obmedzenie rýchlosti vyplývajúce z predchádzajúcej značky. Ak si myslite opak
skúste ma presvedčiť.
Obr. 4. Diaľnica v strede Einstejnovej ulice. Keďže ide o diaľnicu v meste,
je maximálna rýchlosť 80 km/hod, pokiaľ napríklad elektronické dopravné značenie
nesignalizuje vyššiu alebo nižšiu rýchlosť. Dúfam, že keď dorobia na tomto úseku
diaľnice nový koberec bude na ňom za dobrého počasia (oplotený úseku s proti
hlukovými bariérami) dovolených aspoň 100 km/hod.
Záver:
Križovatka je nielen vtedy, keď sa dve a viac ciest križuje, ale aj vtedy keď sa
cesty bezkolízne spájajú alebo rozpájajú. Pritom si treba dať pozor, či náhodou
nejde o vyústenie poľnej alebo lesnej cesty, pripadne výjazd z parkoviska alebo
pripájanie/odpájanie sa mimo cesty, v tomto prípade nejde o križovatku.