reklama

Analýza: ponechať zimný alebo letný čas?

Z rozhodnutia EU dochádza ku koncu striedania letného a zimného času. Teraz je otázka, ktorý čas si ponechať a prečo. Pokúsim sa na tuto otázku odpovedať z hľadiska dopravy.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (70)

V EU nemáme jedno gigantické časové pásmo na základe politického rozhodnutia, tak ako je tomu napríklad v Číne. Časové pásma v EU v priebehu roka sa pohybujú od UTC-1 až po UTC+3, pričom časové pásma sa menia po celých hodinách.

Aké časové pásom si ponechať? Pri odpovedi na túto otázku sa treba zamyslieť z viacerých uhlov pohľadu.

1. Slnečný čas
Jedno otočenie zeme okolo svojej osi predstavuje 24 hodinový deň, pričom jeho stred - pravé poludnie je vtedy keď slnečný tieň smeruje na sever. (platí pre severnú polguľu).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hoci tento čas presne ukazujú slnečné hodiny a riadi sa ním príroda, tak nie je praktický pre synchronizovanie činnosti ľudí. Lebo mestá ležiace na rôznych poludníkoch majú rôzny slnečný čas.

Ak akceptujeme Greenwichský poludník za nultý poludník UTC+0 = Coordinated Universal Time, potom Bratislava ležiaca na 17 poludníku by mala mať s UTC+(17/360*24)=1,13; respektíve UTC+68min.

Obce na východe Slovenska okolo Zemplínskej Šíravy ležiace na 22 poludníku by mali mať UTC+(21/360*24)=1,47; respektíve UTC+88min.

Zrejme nechceme mať posun o minúty, ale o násobky hodín, preto vychádza len možnosť vybrať si bud UTC+1 alebo UTC+2 pre celu krajinu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

2. Bezpečnosť cestnej premávky.
Ak sa prikloníme k UTC+1 tak bude menej hodín keď slnko vychádza a menej hodín keď zapadá.
Ak sa prikloníme k UTC+2 tak bude viac hodín keď slnko vychádza a viac hodín keď zapadá.

Je známe, že jazda počas dňa je menej problematická ako počas súmraku a noci, vrátane dopravných nehôd. Štatisticky je známe, že cez leto, počas východu slnka je na cestách nemej vozidiel ako počas západu slnka. Súvisí to zo zvyklosťou ľudí, ktorí si radšej pospia a večer sú dlhšie hore. V zime je to jedno, lebo vstáva sa a aj ide spať za tmy.

Preto je z hľadiska bezpečnosti cestnej premávky výhodnejšie sa rozhodnúť pre čas UTC+2.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

3. Synchronizácia cestovných poriadkov s okolitými štátmi.
Letecká doprava je na akýkoľvek časový posun už dávno prispôsobená. Riadi sa časom UTC+0 a cestujúcich informuje v príslušnom lokálnom čase. U ostatnej dopravy na Slovensku nebolo doteraz potrebné s tým (až na výnimky) uvažovať, ale keď bude treba, naučia sa aj oni.

Veľmi zaujímavé bude to ako sa rozhodnú krajiny, ktoré sú do nás južne a severne. Ideálne by bolo, keby sa všetky rozhodli rovnako.

Časové pásma
Časové pásma (zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Time_zone)

https://en.wikipedia.org/wiki/Time_zone

4, Prianie občanov
Podľa diskusii na facebooku je zrejmé, že časť ľudí víta zrušenie striedania zimného a letného času, časť je proti zrušeniu striedania a ďalšej veľkej časti je to jedno.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ešte neprehľadnejšia situácia je pri možnosti si vybrať čo ponechať, či zimy čas UTC+1 alebo letný čas UTC+2. Tu tiež nie je jednotný názor. Navyše veľa ľudí sa nevie zorientovať ani v tom, pri ktorom časovom pasme by bolo v lete večer dlhšie svetlo, či pri UTC+1 alebo UTC+2.

Ak by sme chceli postupovať demokraticky, tak bol by vhodný aspoň prieskum verejnej mienky i keď aj ten vieme na Slovenku prispôsobiť objednávateľovi zadefinovaním rôzne vyložiteľných otázok, tak sa preukázal objednaný výsledok.

5, Diktatúra politikov
Keďže sme na Slovensku, zrejme bude tak, ako vrcholoví politici rozhodnú bez prihliadnutia na vôľu občanov a bez akéhokoľvek relevantného zdôvodnenia.

6, Koľko dní máme zimný a letný čas počas roka?
Ak chceme hovoriť o nejakom zvyku, tak viac máme dní s letným časom ako so zimným. Letný a zimný čas sa nestriedajú vtedy keď je jarná a jesenná rovnodennosť, ale rozhoduje administratíva.

Napríklad za rok 2018 je to takto:
Zimný čas 148 dni 01.01.2018-25.03.2018 a 28.10.2018-31.12.2018
Letný čas 217 dni 25.03.2018-28.10.2018

Záver:
Myslím si, že krajiny ako: Poľsko, Slovensko, Maďarsko atď. by si mali spolu aspoň odkonzultovať možnú spoločnú zhodu a politici by mali dať na názor svojich občanov.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 049x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu