reklama

Odpratávanie snehu z chodníkov a pokuty

Niekoľko zím dozadu som odhadzoval sneh pred domom, keď prišiel za mnou bezdomovec, že on to za 5 Euro odhádže sám. Aj som sa bál, dať mu do ruky lopatu, že ju viac neuvidím.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (70)

Ale riskol som to. Dohodli sme sa odhádzať sneh pred vchodom až po cestu, za 5 Euro. Za necelú polhodinu zazvonil. Vyšiel som von a neverím čo vidím. Odhádzal sneh nielen pred našim vchodom, ale aj pred susednými vchodmi a poriadne až na asfalt. Vrátil mi lopatu a ja som mu dal nie 5 euro, ale aj niečo navyše.

Minulý rok som sa obával, že bezdomovec príde znova. Neobával som sa kvality odhadzania snehu a ani o lopatu, ani o tých 5 Euro, ale obával som sa novej pokuty 2000 až 200000 Euro od inšpekcie práce. Ktorá kontroluje nelegálne zamestnávanie a rozdáva pokuty jedna radosť. Po správnosti by som mal najprv s bezdomovcom spísať pracovnú zmluvu, zahlásiť pracovnú zmluvu do sociálnej poisťovne a tá ju musí najprv akceptovať, až potom sa môže začať pracovať, inak je pokuta a to aj spätne pri administratívnej kontrole. Našťastie zima nebola tuhá a bezdomovec neprišiel.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Lopata - nástroj možnej nelegálnej práce.
Lopata - nástroj možnej nelegálnej práce. (zdroj: Jozef Drahovský)

Tento rok je situácia iná. Zmenil sa zákon. Nie zákon o zamestnávaní, ktorí by takéto prípady administratívne zjednodušil, ale zákon o tom kto je zodpovedný za zimnú údržbu chodníkov. Konkrétne: Cestný zákon 135/1961 Zb. kde bol zrušený §9a, odsek 4.

Doteraz boli zodpovední obyvatelia priľahlého domu, či chceli alebo nie. Po novom je zodpovedný vlastník chodníka – spravidla obec. Obec má nielen príjmi z vyhradeného parkovacieho miesta na chodníku, ale aj povinnosti zimnej údržby chodníka, čo je podľa mňa zmysluplná zmena.

Ešte chcem upozorniť obyvateľov novostavieb, či už bytoviek alebo rodinných domov. V poslednom období viacerí stavebníci vlastníctvo novopostavených vozoviek, chodníkov a verejných parkovacích miest neprevádzajú bezplatne na obec, ale prevádzajú ich do v podielového spoluvlastníctva majiteľov novopostavených budov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čiže obyvatelia – vlastníci, týchto domov sú aj vlastníkom chodníkov a aj vozoviek a sú povinní robiť na nich aj zimnú údržbu – odhŕňať sneh a odstranovať ľad. Môžu to robiť sami, alebo svojimi zamestnancami, prípadne si to môžu objednať jednorazovo alebo aj celosezónne u rôznych organizácii, v niektorých obciach aj od obce.

Záver:
Keď na neodhrnutom chodníku padnete a dolámete sa a budete žiadať náhradu škody, tak nie vždy je na vine obec, že neudržiavala chodník zjazdný, teda schodný. Treba sa pozrieť do katastra, kto je jeho vlastníkom chodníka, či nie náhodou aj vy.
Ak sa u vás zastaví bezdomovec, že vám za 5 Euro alebo aj zadarmo odhádže sneh, tak najprv s ním spíšte pracovnú zmluvu a zaregistrujte ju v sociálnej poisťovni, až potom mu dajte do ruky lopatu, lebo inak môžete platiť pokutu podstatne vyššiu, ako prípadné odškodné tomu, kto sa na vašom neodhrnutom chodníku doláme.

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 053x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu