Seminár o bezpečnosti v civilnom letectve 2019 Nitra

Autor: Jozef Drahovský | 31.3.2019 o 22:58 | (upravené 1.4.2019 o 18:45) Karma článku: 0,00 | Prečítané:  300x

Do civilného letectva patria nielen dopravné lietadlá najrôznejšej veľkosti, ale aj lietajúce športové zariadenia a v poslednom období aj drony. Práve návrh zmeny legislatívy v tejto oblasti ma zaujímal najviac.

Pre tých čo si nepoznajú termín „lietajúce športové zariadenia“ uvádzam výber z leteckého zákona 143/1998 Z. z. § 2 Základné pojmy Podľa tohto zákona sa rozumie:
c) lietajúcim športovým zariadením lietadlo osobitnej kategórie určené na letecký šport a rekreačné lietanie, na ktorého stavbu a prevádzku sa vzťahujú osobitné podmienky určené Dopravným úradom v súlade s týmto zákonom,
l) športovým lietaním činnosť vykonávaná na účely športu, rekreácie a vzdelávania, ktorá sa nevykonáva za odplatu,

Dopravný úrad www.nsat.sk v spolupráci s Leteckým a námorným vyšetrovacím útvarom a Letovými prevádzkovými službami Slovenskej republiky www.lps.sk organizoval 30.03.2019 v Nitre: Seminár o bezpečnosti v civilnom letectve 2019.

Zúčastnili sa ho v hojnom počte piloti, ktorí lietajú na všeličom možnom a aj  „piloti“, ktorí riadia len bezpilotné lietadlá a všetci ostatní, ktorých sa letecká prevádzka dotýka.

Prednášky:
Témy boli aktuálne s početnými otázkam v diskusii. Osobne som si ich zaradil do troch kategórií.


Nová legislatíva:
Podmienky prevádzky zahraničných LŠZ (M. Jurovic/DÚ)
Nové podmienky pre lety zahraničných lietajúcich športových zariadení na Slovensku. LŠZ sú po celom svete oprávnene obľúbeným druhom dostupného turistického lietania, pravidlá prevádzky vo vzdušnom priestore SR.

Nové pravidlá používania UAV (M. Jurovic/DÚ)
Návrh nových pravidiel vykonávania letov UAV vo vzdušnom priestore SR. Bezpilotné lietadlá sú v súčasnosti okrem ich športového a rekreačného využitia jedným z najrýchlejšie rastúcich odvetví priemyslu s neustále sa rozširujúcimi možnosťami a ich bezpečná integrácia do spoločného vzdušného priestoru je v týchto dňoch jednou z najväčších úloh nielen Dopravného úradu.

 

Postupy a služby:
VFR Manuál — nový produkt (I. Bačík, P. Dzech/LPS SR, š. p.)
VFRM - komplexné informácie pre VFR používateľov vzdušného priestoru v rámci FIR Bratislava. S účinnosťou od 28FEB2019 nahradil tretí zväzok AIP SR (AIP VOL III).

Poskytovanie služby pátrania a záchrany (K. Němec/LPS SR, š. p.)
Služba pátrania a záchrany v SR a rozbor niektorých udalostí pri poskytovaní služby SAR, možnosti zlepšenia vzájomnej spolupráce s užívateľmi vzdušného priestoru po zachytení tiesňového signálu.

Poskytovanie leteckých meteorologických informácií pre všeobecné letectvo – nové produkty (A. Vladár, SHMÚ)
eGAFOR - pripravovaná jednotná grafická predpoveď nebezpečných meteorologických javov pokrývajúcej sieť leteckých tratí pre všeobecné letectvo, v rámci krajín Bosna a Hercegovina, Čierna Hora, Chorvátsko, Maďarsko, Rumunsko, Slovensko, Slovinsko a Srbsko.

Strih vetra/ varovania na strih vetra (C. Kunzo, SHMÚ)
Detekcia strihu vetra a vydávanie varovaní na strih vetra v súlade s platnou legislatívou v podmienkach Leteckej meteorologickej služby.

Plánovanie letov (J. Jendroľ/LPS SR, š. p.)
Plánovanie letov bezpečne a podľa pravidiel – základné zásady. Najčastejšie chyby pri podávaní FPL z pohľadu CARO, problematika privátnych poskytovateľov služieb. Aký druh leteckých informácií môžete získať na Centrálnej ohlasovni ATS, vaše skúsenosti s našimi službami, návrh na zlepšenie. Skúsenosti a postrehy zo zahraničia.

 

Incidenty:
Vzlet a pristátie bez povolenia (M. Burčík/LPS SR, š. p.)
Rozbor incidentu na letisku Žilina alebo prečo je dôležité pozorne čítať aktuálne správy NOTAM a sledovať AIP SR.

Jeden deň vyšetrovateľom (P. Sovák/LPS SR, š. p.)
Ukážka a rozbor situácie ako to môže vyzerať ak je ATCO vystavený neštandardným situáciám, s ktorými sa ešte nestretol.

 

Moje postrehy z prednášok:
P. Sovák
vytvoril svoju prednášku tak, že bola interaktívna, čím dosiahol zaslúženej pozornosti a reakcie zúčastnených.   Dávno som nezažil tak perfektnú spoluprácu publika a prednášajúceho a pritom pri veľmi vážnej téme.

M. Jurovic zostal prekvapený z odpovede na svoju otázku: koľko prítomných má už reálnu skúsenosť s dronom. Zrejme nepočítal s tým, že sa prihlásia aj tí, ktorí nejakého drona už riadili a aj tí, ktorí sa stretli z cudzím dronom pri lete v lietadle.

 

Pripravované zmeny ohľadne dronov:
Podľa toho, čo bolo prezentovaná sa chystá súčasne uvoľnenie a aj sprísnenie regulácie dronov. Budú zaradene do troch kategórií podľa rizika pre okolie.

A – Open kategoria:  modely a drony  za účelom športové a hlavne nezárobkového lietania a neposkytovania služieb.

B – Specific kategoria:  Pracovne drony, ktoré na jednej strane vyžadujú určité povolenia a niekedy aj súhlas od operátora  vzdušného priestoru, na druhej strane môžu v odôvodnených prípadoch lietať aj tam kde kategória A-Open nemôže.

C – Certified kategória: Ide o drony s individuálnym povolením, pričom detaily  tejto kategórie sú stále v štádiu príprav.

Napríklad kategória A sa ďalej delí na A0, A1, A2, A3 podľa konkrétne hmotnosti atď. (nad 20kg s poistením).

Filozofia zmeny lietania  je založená na tom, že okrem zakázaných oblastí, bude lietanie do výšky 120 metrov, vo väčšom odstupe ako 50 metrov od zastavanej oblasti, mimo zhromaždení ľudí, pre kategóriu A-Open bez povolení.

Navyše pri súťažiach a aktivitách leteckých modelárov bude môcť riadiaci pustiť modely a drony ad do hornej stanice stanovenej výšky okrsku letiska.

Uvažuje sa o tom, že bude pre pilotov dronov k dispozícii aplikácia do mobilu, kde si podľa GPS  budú môcť zistiť, či ide o oblasť  voľnú alebo zakázanú. Respektíve odkedy do kedy zákaz platí.

Na druhej strane, keď budete ponúkať služby pomocou dronov, tak budú na vás kladené vyššie nároky, ale budete maj aj rozšírené možnosti.

 

Záver:
Momentálne je legislatívny návrh vo vnútrorezortnom pripomienkovaní. Keď sa dostane do medzirezortného pripomienkovania tak, budem o ňom informovať detailnejšie. Okrem pracovnej časti bolo to aj príjemné stretnutie známych ľudí a zaspomínal som si na staré časy v aeroklube.
 

Doplnené 1.4.2019 18:45
Moje počiatočné nadšenie z postupu dopravného úradu vychladlo a zmenilo sa na nedôveru.
Dozvedel som sa, že momentálne prebieha neverejne pripomienkovanie od vyvolených organizácii a ani potom nebude riadne medzirezortné pripomienkovanie.  Z čoho vyplýva, že s veľkou pravdepodobnosťou uvedený predpis nebude publikovaný v zbierke zákonov.


 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Cynická obluda

Fico má stále čo oslavovať

Tento vtip vznikol v novembri 2014, keď sme oslavovali 25. rokov od revolúcie. Päť rokov prešlo a je ešte platnejší.


Už ste čítali?