Z Einsteinovej ulice je jeden z príjazdov k Auparku v Bratislave. Einsteinova ulica je po rekonštrukcii a odbočenie podľa dopravných značiek vás zavedie niekam inam než ste chceli.

Došlo nielen k výmene asfaltového koberca a vodorovného dopravného značenia ale bola vytvorená aj nová odbočka, o niečo skôr ako odbočka do
Auparku.
Lenže zvisle dopravné značenie zostalo po starom. Vodič auta zrejme nebol Bratislavčan, ktorý jazdí po pamäti ale riadil sa dopravnými značkami.
Tak ako ho dopravná značka D37 navigovala, tak sa zaradil do odbočovacieho pruhu a mierne spomalil. Lenže v poslednej chvíli si všimol, že ta odbočka vedie niekam inam než do Auparku a tak sa vrátil naspäť.
Rozprával som sa s kolegami o tej odbočke a takáto príhoda ako mne sa stala viacerým. Jeden tam aj odbočil, lebo odbočovací pruh do Auparku skutočne začínal podľa uvedenej zvislej dopravnej značky.
Ako teraz do Auparku? Pôjdete po Einsteinovej kúsok ďalej, prvú odbočku
odignorujete. Preradíte sa do odbočovacieho pruhu až tesne pred benzínovou
pumpou
OMV. Je tam aj značka D42 - smerová tabuľa k miestnemu cieľu s nápisom
záchytné parkovisko Aupark a odbočíte.
Pre kompetentných odporúčam uvedenú dopravnú značku
aktualizovať, napríklad podľa mojej fikcie. Samozrejme namiesto toho X je tam
treba uviesť skutočný význam prvej odbočky. To všetko treba spraviť skôr, než
niekto z tohto dôvodu zazmätkuje až tak, že následne dôjde k dopravnej nehode.
1. obrázok. Skutočná fotografia. Značka je umiestnená tam kde bola prv. Prv to skutočne bol odbočovací pruh do Auparku. Teraz ten istý odbočovací pruh ide inam než do Auparku (možno sa tadiaľ dá dostať aj do Auparku). Odbočovací pruh v strede prerušili a spravili ešte jednu odbočku pred odbočkou do Auparku.
2. obrázok. Skutočná fotografia, konca odbočovacieho pruhu do Auparku. Ta značka tam bola, je a je správne.
3. obrázok. Moja fikcia. Príklad ako by mohli zmeniť značku z obrázku číslo 1, aby oznamovala informácie zhodne so skutočnosťou.
Doplnené 4.6.2006 14:30
Keby som si bol vyskúšal, prvú odbočku pred písaním tohto článku, tak článok by mal iný názov a bol by viac kritický. Nejde len o otvorenú a neoznačenú odbočku, ale o cestu vo výstavbe. Táto odbočka by mala byť ešte uzatvorená! Zrejme tento stav je spôsobený výmenou asfaltového povrchu na Einsteinovej ulici, pri ktorej došlo k nedomyslenému odstráneniu zátarasy znemožňujúcej odbočenie.
Čo vás čaká keď odbočíte?
Najprv malý skok smerom
dole. Na odbočke ešte nie je položená vrchná vrstva vozovky. Potom pri horšom postrehu,
si rozrazíte pneumatiku o vytŕčajúci kryt kanálu vo vozovke. Ten kryt
kanálu má správnu výšku, len ani tu nie je položená vrchná vrstva vozovky.
Keď tieto úskalia prejdete dostanete sa do neoznačenej križovatky. Podľa toho by
ste mali mať prednosť, pred autami idúcimi zľava z Auparku. Ale oni
netušia, že je tam nejaká križovatka.
Jedna vec že idú do mierneho kopca, druha, že je to pripomína stavenisko a je
nejednoznačne či ide, alebo nejde o križovatku.
Ak na nej odbočíte doľava
dostanete sa ku kruhovému objazdu pri Auparku, tak ako to odznelo v diskusii ale nevyzerá to, že účelom tejto
odbočky je iná cesta do Auparku. Jej pravdepodobným účelom je dostať sa z Einsteinovej do
Petržalky. Ale ani to momentálne neodporúčam. Ak prejdete križovatku mierne vpravo
a následne odbočíte doprava, smerom na most pred štadiónom ponad ulicu Pri
Starom háji, tak si na dilatačných lištách zase rozrazíte
pneumatiky. Ešte ani tu nie je položená vrchná vrstva vozovky. Keď prejdete aj tieto
nástrahy, tak vás čaká na konci mosta odmena,
vo forme záverečného skoku do štrku. Koniec mosta nie je dokončený!
Obr. 4. Takto vidí križovatku s odbočkou z Einsetinovej, vodič idúci z
Auparku. Vpravo za krajným stromom začína križovatka. Nebyť toho, že o nej viem, tak
prednosť z pravej strany prichádzajúcich vozidiel ťažko
predpokladať.
Obr. 5. Netrvalo dlho a už tam bola kolízia. Z tejto strany to vyzerá
oveľa prehľadnejšie. Auto s rakúskou značkou
vbehlo do križovatky od Einsteinovej a auto s talianskou poznávacou značkou od
Auparku muselo zastať (ak
vodič nechcel nabúrať). Keď vbehlo do križovatky aj ďalšie auto, tak
Talian už začal vytrubovať. Zrejme nepredpokladal, že to má chápať ako
križovatku s prednosťou sprava. Podľa predchádzajúcej fotky sa mu ani moc
nečudujem. (Značky aut, od najbližšieho A, A, I, SK)
Obr. 6. Keď odbočíte na ďalšej rovnako neoznačenej križovatke doprava,
tak je pred vami novy most, ktorým sa v budúcnosti dostanete do Petržalky.
Pokiaľ nemáte kaskadérske sklony a k tomu určené auto, nedoporučujem
v dnešnej dobe skúšať.
Obr. 7. Výstavba vyústenia nového mosta do Petržalky na Jantárovu cestu,
je riadne označená. Prečo to nie je takéto označené aj na druhej strane, zostáva
záhadou.
Keby nebolo diskusie k článku, tak by tento dodatok neexistoval. Za všetky príspevky do diskusie ďakujem. Ich protichodnosť a občas aj zdanlivá nezmyselnosť, pomáha pochopiť dopravnú situáciu pri pohľade z viacerých strán.
Ani som netušil, ako som sa v návrhu trafil s tím písmenom X vo význame, že táto odbočka by mala byť ešte uzatvorená. Z dôvodu, že je vo výstavbe, tam nie je dopravné značenie ani zvisle ani vodorovné a preto nie je riešená prednosť na križovatke. Čo ma ale prekvapuje, je to, že zátarasy chýbajú nielen z tejto strany odbočky, ale aj z opačnej strany a taktiež chýbajú v nasledujúcej odbočke na nový most do Petržalky ponad ulicu Pri Starom háji.
Stav k 30.6.2006. Po čase, došlo k vráteniu smerovacích tabúl na nedokončenú odbočku, čím je jednoznačne povedané, že odbočka nie je funkčná.
Obr. 8. Odbočka je toho času opäť uzatvorená, zrejme tento raz tak zostane až do dokončenia stavebných prác a osadenia
regulérneho dopravného značenia.