Uber sa vrátil, alebo nový zákon o cestnej doprave

Autor: Jozef Drahovský | 25.4.2019 o 15:12 | Karma článku: 1,83 | Prečítané:  727x

Od prvého apríla 2019 je účinný nový zákon o podnikaní v doprave, ktorý niečo zmierňuje, niečo sprísňuje, ale hlavne umožňuje používať aj nové digitálne technológie, ktoré okrem iných využíva aj Uber.

Spoločnosť Uber zvolala dňa 25.4.2019 tlačovú konferenciu, k opätovnému zahájeniu poskytovania služieb v Bratislave.  Konferencia bol v reštaurácii Aušpic v Bratislave na brehu Dunaja.

Niektoré zaujímavé informácie z konferencie:

  • zahájenie služby je 25.4.2019, aplikácia je už funkčná
  • služba je zatiaľ dostupná len v Bratislave
  • plánuje sa rozšíriť do Košíc a ďalších miest
  • termín zahájenia je načasovaný aj vzhľadom k blížiacemu sa hokejovému šampionátu
  • prijímajú nových partnerov aj nových samostatne jazdiacich vodičov
  • ceny by sa meniť nemali
  • vodič nekomunikuje so zákazníkom priamo, takže nevidí jeho telefónne číslo
  • všetky hodnotenia vodiča z pohľadu zákazníka zostali
  • každá jazda je spätne dohladatelná
  • platba za službu je len bezhotovostná, čím štát má plnú kontrolu nad transakciami
  • všetky vozidla a vodiči musia mať splnené povinnosti vyplývajúce zo zákona

 

Čo priniesol nový zákon o podnikaní v doprave?
Ide o zákon 56/2012 Z. z. o cestne doprave, ktorý bol zásadne novelizovaný k 1.4.2019.
Text zákona: https://www.slov-lex.sk/pravne-predpisy/SK/ZZ/2012/56/20190401

Nepomýľte si ho s cestným zákonom, ani zákonom o cestnej premávke, ani zákonom o prevádzke vozidiel v cestnej premávke.

 

Fotografia z rokovania výborov NRSR, kde došlo k dohode na predmetnom zákone cez cele politické spektrum a zúčastnili sa ho zástupcovia všetkých taxikárskych spoločnosti a tí čo zákon v medzirezortnom pripomienkovom konaní pripomienkovali.


Výber z nového zákona:

§ 2 Prevádzkovanie cestnej dopravy a prevádzkovanie taxislužby
(1) Prevádzkovanie cestnej dopravy a prevádzkovanie taxislužby je podnikanie,
ktorého predmetom je odplatné poskytovanie dopravných služieb verejnosti cestnými motorovými vozidlami, ktoré sú na tento účel typovo schválené (ďalej len „vozidlo“).

§ 3 Dopravca
(1) Dopravcom na účely tohto zákona je prevádzkovateľ cestnej dopravy a prevádzkovateľ taxislužby
odo dňa právoplatnosti dopravnej licencie, koncesie alebo iného oprávnenia, ktoré ho oprávňuje na poskytovanie dopravných služieb verejnosti na základe prepravnej zmluvy,

§ 26 Taxislužba
(1) Taxislužba je prevádzkovanie osobnej dopravy vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča ako prepravy jednotlivých cestujúcich alebo skupiny cestujúcich do cieľového miesta podľa zmluvy o preprave osôb.
(4) Dispečingom sa na účely tohto zákona rozumie sprostredkovanie služieb prepravy osôb vozidlami s obsaditeľnosťou najviac deväť osôb vrátane vodiča prostredníctvom telefónu,
digitálnej platformy alebo iným spôsobom.

(6) Cena za prepravu môže byť:
a) určená na základe prejdenej vzdialenosti alebo času, alebo
b) dohodnutá pred začatím prepravy prostredníctvom digitálnej platformy, písomne, telefonicky alebo iným spôsobom.

(7) Ak cena za prepravu je určená na základe prejdenej vzdialenosti alebo času, vozidlo taxislužbymusí byť vybavené funkčným taxametrom, ktorý spĺňa požiadavky na určené meradlá, umožňuje cestujúcemu počas prepravy sledovať okamžitú cenu cestovného a ktorý vydáva potvrdenku o zaplatenom cestovnom.

(8) Prepravný poriadok musí byť zverejnený na webovom sídle prevádzkovateľa taxislužby alebo prevádzkovateľa dispečingu, ak ho prevádzkovateľ taxislužby alebo prevádzkovateľ dispečingu zriadil, alebo musí byť k dispozícii vo vozidle alebo musí byť k dispozícii prostredníctvom digitálnej platformy, ak sa taxislužba prevádzkuje prostredníctvom digitálnej platformy.

§ 30 Vodič vozidla taxislužby
(1) Vodičom vozidla taxislužby môže byť len ten, kto je
držiteľom preukazu vodiča vozidla taxislužby  ďalej len „preukaz vodiča“).

(2) Preukaz vodiča je možné vydať tomu, kto je
a)
držiteľom vodičského oprávnenia skupiny alebo podskupiny oprávňujúcej viesť vozidlo taxislužby,
b)
spôsobilý na právne úkony v plnom rozsahu,
c)
zdravotne spôsobilý na vedenie motorového vozidla podľa osobitného predpisu (ďalej len „zdravotná spôsobilosť“),
d)
psychicky spôsobilý na vedenie motorového vozidla podľa osobitného predpisu (ďalej len „psychická spôsobilosť“),
e)
bezúhonný...

 

Čo zákon v sumáre hovorí:
Ako chce niekto jazdiť ako taxi, tak má dve možnosti:
1., robiť to ako SZČO a pracovať sám pre seba
2., robiť to ako právnická osoba (sro) a vodičov zamestnávať (aj sám seba)

V každom prípade sú tri druhy povinnosti:
1., vodič musí mať kartu vodiča taxislužby, je to oprávnenie vydávané štátom konkrétnemu vodičovi
2., vozidlo musí spĺňať náležitosti na poskytovanie služieb v doprave, TK, EK, poistenie atď.
3., podnikateľ musí spĺňať obvyklé štandardy a navyše musí mať podnikanie rozšírene o koncesiu - licenciu pre taxi.

Ak je to živnostník, tak sú všetky 3 veci na neho. Ak je to zamestnanec, tak má len povinnosti v bode jedna, ostatné body sú povinnosťou zamestnávateľa a pracuje za mzdu. V tom prípade odporúčam uzavrieť poistku za škodu spôsobenú zamestnávateľovi.

 

Prečo od prvého apríla bol problém pri objednávaní od Taxify /Bolt ?
Klasické taxislužby podali dva podnety na súd v snahe zakázať podnikanie spoločnostiam Uber a Taxify. V prípade Uberu uspeli, v prípade Taxify neuspeli. Čo malo za následok hromadný prechod vodičov od Uberu do Taxify.

Teraz do 1.4.2019, od dňa platnosti nového zákona došlo k veľkej zmene. Starý zákon digitálne platformy nepoznal a preto ich nepovoľoval, ale ani nezakazoval. Nový zákon ich explicitne povoľuje, ale súčasne ukladá povinnosti, kontrolné mechanizmy a aj pokuty za ich nedodržanie.

Preto spoločnosť Taxify / Bolt musela pozastaviť jazdy takým, ktorí nemali platnú licenciu a iba využívali dieru v zákone. Získanie licencie  podľa nového zákona aj keď je jednoduchšie, tak chvíľu trvá a až v súčasnosti sa vracajú počty jazdiacich vozidiel do normálu.

Teraz každé vozidlo taxi, či klasickej alebo digitálnej taxislužby musí mať označenie taxi na streche a je kontrolovateľné aj mestskou políciou, ako výhodu má, že môže jazdiť v BUS pruhoch.

 

Záver:
Som rád, že spoločnosť Uber sa vrátila na slovensky trh. Čím viac rôznejších platforiem, tým má zákazník lepší výber, čo v konkurenčnom boji tlačí ceny dole.

Budúcnosť:
Tá patrí samojazdiacim autám, ale o nej a histórii som písal už dávnejšie: https://drahovsky.blog.sme.sk/c/468973/rozdiel-medzi-taxi-sluzbami-a-sluzbami-podobnymi-uberu.html

Respektíve o nej budem rozprávať na zaujímavej akcii: https://www.autonomousvehiclessummit.eu/speakers


 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Reportáž Zuzany Kepplovej

Kauza Dobšiná: Čo sa to stalo v našom meste

Prečo Dobšinčania odchádzajú a prečo zostávajú.

Dobré ráno

Dobré ráno: Grónsko ustálo Trumpove chute. Nateraz

Dánska premiérka označila debatu o predaji Grónska za absurdnú


Už ste čítali?