Závory zostali hore, signalizácia neblikala a vlak išiel

Autor: Jozef Drahovský | 4.10.2019 o 0:01 | Karma článku: 5,46 | Prečítané:  2147x

Táto udalosť sa stala na železničnom priecestí v Karvinej.  Už sa o poruche vie, vlaky tam do odstránenia poruchy budú jazdiť rychlosťou 10km/hod a húkať.

Takéto situácie sú presne dôvodom, prečo odporúčam vodičov učiť, nech pred prejazdom cez železničné priecestie kontrolujú či bliká biele svetlo.

Keď bliká červené svetlo vieme, že signalizácia je funkčná a vlak ide.

Keď bliká biele svetlo tak vieme, že signalizácia je funkčná a vlak nejde.

Ak nebliká ani jedno zo svetiel a aj keď závory sú hore, netušíme či signalizácia je funkčná alebo je nefunkčná a ani to či vlak ide alebo vlak nejde. V tomto prípade vlak išiel.

Obr. 1.  Závory sú hore, signalizácia nebliká a vlak ide. Karviná október 2019. Foto pán Marek. Všetko čo sa pokaziť môže to sa pokazí, preto sa používa viacnasobné zabezpečenie aj technické aj právne.

 

Zákon 8/2009 Z.z. v tejto veci hovorí:
Železničné priecestie § 27
(1) Pred železničným priecestím vodič je povinný počínať si mimoriadne opatrne, najmä sa presvedčiť, či môže bezpečne prejsť cez železničné priecestie.
(3) Vo vzdialenosti 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní vodič je povinný jazdiť rýchlosťou najviac 30 km h-1; ak na priecestnom zabezpečovacom zariadení svieti prerušované biele svetlo, vodič je povinný 50 m pred železničným priecestím a pri jeho prechádzaní jazdiť rýchlosťou najviac 50 km h-1. Vodič pritom nesmie zbytočne predlžovať čas prechádzania železničného priecestia.

§ 28 Vodič nesmie vchádzať na železničné priecestie, ak
a) sa dáva výstraha dvoma červenými striedavo prerušovanými svetlami priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
b) sa dáva výstraha prerušovaným zvukom húkačky alebo zvončeka priecestného zabezpečovacieho zariadenia,
c) sa spúšťajú, ak sú spustené alebo ak sa zdvíhajú závory,

 

Slovensko:
Nedávno som mal diskusiu s úradníkmi na Slovensku, ktorí rozhodli, že na Slovensku sa postupne bude rušiť biele blikajúce svetlo na železničných priecestiach. Nezruší sa ihneď, ale až pri najbližšej rekonštrukcii priecestia.

Ako dôvod uvádzajú, že v Európskej  Únii (okrem CZ) sa biele blikajúce svetlo na železničných priecestiach nepoužíva.

Vysvetľoval som im, že biele blikajúce svetlo nie je inverzia z červeného blikajúceho svetla. Na to aby blikalo biele svetlo  musí byť funkčná celá rada ďalších obvodov. Až keď všetky zabezpečovacie prvky signalizujú, že vlak nejde a nie je porucha, až vtedy začne biele svetlo blikať.

Nepomohlo. Odkazujú na Európsku Úniu a hotovo.

 

Európska Únia:
Jediná možnosť, ktorá mi zostáva je obrátiť sa na komisiu Európskej únie pre dopravu a presvedčiť ich, že biele blikajúce svetlo je dobrá vec, ktorá prispieva k bezpečnosti a plynulosti cestnej premávky a aj bezpečnosti železničnej dopravy. Presvedčiť ich k tomu aby Európska únia prevzala dobrú vec zo Slovenska ako vzor pre ostatné krajiny a nie likvidovať to čo je osvedčené.

 

Záver:
Keď sa blížite k železničnému priecestiu, tak si stiahnite okienko, aby ste počuli zvuky a najprv hľadajte biele blikajúce svetlo. Ak bliká, tak viete, že ho vidíte a vlak nejde. Ak ho nevidíte aj keď rampy sú hore, alebo tam nie je, tak postupujte opatrne, lebo signalizácia je možno nefunkčná a možno červene blikajúce svetlo len nevidíte.

Ak hľadáte najprv červené blikajúce svetlo, tak ho možno len nevidíte, čo sa viac krát stalo tak, že za signalizáciou (v ranných a večerných hodinách) bolo slnko, prípade slnko svietilo presne kolmo na červené svetlá, kedy svojou intenzitou presvietilo žiarovky signalizácie. Ak pri tom máte v aute pustenú hlasitú hudbu a vojdete na priecestie, potom sa ostatní budú len diviť, prečo ste tak spravili. Ale to už bude neskoro.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

V Gorile počuť šušťanie bankoviek aj stretnutia, ktoré spis nespomína

Nahrávka korešponduje so spisom zverejneným pred ôsmimi rokmi.

Píše Branislav Benčat

Čoho sa Haščák bojí

Kontakt s Pentou môže byť čoraz rizikovejší.


Už ste čítali?