Naozaj len 10% vozidiel prispieva na diaľnice platením mýta a ostatní jazdia načierno?

Autor: Jozef Drahovský | 25.11.2019 o 0:01 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  7917x

Na položenú otázku sa nedá odpovedať ani áno ani nie.  Situácia je oveľa zložitejšia i keď v princípe jednoduchá a prehľadná.

Obávate sa, že 90% vozidiel jazdí načierno?
Podľa nedávnej prezentácie Mýtnej polície, je počet čiernych jázd hlboko pod jedno percento.  Vie sa to preto, že mýtna jednotka vozidla cez dátové spojenie vysiela informácie, po ktorých spoplatnených úsekoch vozidlo prechádza. Okrem toho sa identifikuje kontrolnému vozidlu Mýtnej polície alebo bráne cez RFID a vozidlo má aj klasickú tabuľku s evidenčným číslom. Preto počítaču v kontrolnom vozidle  so senzormi, stačí on-line porovnať na mieste zistené údaje s údajmi s databázou zaregistrovaných vozidiel a ihneď upozorní, ak vozidlo nemá splnené všetky náležitosti. Preto Mýtna polícia môže problematické vozidlo riešiť na mieste alebo cez objektívnu zodpovednosť.

Bola zvolená nevhodná technológia pre mýto?
Keď som v roku 2007 písal o rôznych technických riešeniach spoplatnenia dopravy podľa odjazdenej vzdialenosti a konkrétnych úsekoch ciest, mostov atď., tak som obhajoval zavedenie mýta pomocou satelitného monitorovania vozidiel, s tým, že tento systém sprehľadní  finančné toky a že výťažok z mýta budú dostávať správcovia ciest a mostov po ktorých dané vozidlo pôjde.
Píše sa rok 2019. Satelitný mýtny systém, je zavedený, ale v procese jeho zavádzania sa narobilo veľa chýb a nezmyselných rozhodnutí. Následky chybných politických rozhodnutí, ako krajina aj ako vodiči, dopravcovia a cestujúci znášame doteraz.

Ako to malo byť?
Spoplatnené mali byť všetky diaľnice, rýchlostné cesty, cesty I. II. aj III. triedy a aj miestne komunikácie a mosty s individuálne nastavenou cenou. Výťažok z poplatkov, ktorý bol vzhľadom na použitú technológiu reálne odhadnutý na 80%, mal ísť jednotlivým správcom komunikácií, ktorí by z neho financovali údržbu ciest a mostov a aj výstavbu nových.

Ako to je?
Spoplatnené sú len diaľnice, rýchlostné cesty a cesty I. triedy. Inde je nulová sadzba. Výťažok zo 100% tržieb nie je 80%, ale len 45%  a aj ten nejde všetkým dotknutým správcom komunikácií, ale len Národnej diaľničnej spoločnosti, z ktorých je zhruba 10% použitých na výstavbu novej diaľničnej siete.

 

Kam idú ostatné percentá?
Odpoveď na to poskytol Najvyšší kontrolný úrad Slovenskej Republiky vo svojom zistení, ktoré publikoval 22.11.2019. Viac tu.

 

 

Je to dobrý alebo zlý stav?
Záleží od toho kto sa pýta.

  • Ak sa pýta prevádzkovateľ mýtneho systému a s ním prepojené osoby, tak pre neho je tento stav vynikajúci.
  • Keď sa pýtajú vodiči, dopravcovia, jazdiaci len po diaľniciach a rýchlostných cestách, tak je tento stav podobný ako v iných štátoch lebo zaplatia a jazdia.
  • Keď sa pýtajú vodiči, dopravcovia, jazdiaci po cestách I. a občas do miesta vykládky po cestách II. a III. triedy, tak je tento stav zlý, lebo kvalita nižších ciest je zlá a diaľnice nie sú tam kde ich treba.
  • Keď sa pýtajú správcovia komunikácií a mostov iný ako NDS, tak tento systém je katastrofálny lebo ženie stav cestnej infraštruktúry každým rokom do horšieho a horšieho stavu.

 

Ako to zmeniť?
Zrejme už len dobrým rozhodnutím vo voľbách. Dôsledne pozerajte, ktorá politická strana má vo svojom programe zmenu tak, aby výnos z mýta išiel správcom komunikácii po ktorých sa jazdí. Viem, že to napríklad bude mať v programe strana Sloboda a Solidarita, nakoľko na tvorbe jej programu v oblasti dopravy sa podieľam.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Električky pre desaťtisíce ľudí blokuje Kočnerov kontakt

Podnikateľ Božek bráni prístupu k elektrickej stanici pre trať do Karlovej Vsi.


Už ste čítali?