reklama

Mýto, štrajk, rozkrádanie a riešenie

Niektoré cesty na Slovensku sú v týchto dňoch paralyzované štrajkujúcimi vodičmi nákladných vozidiel, ktorí požadujú zníženie cestnej dane a zastavenie výberu mýta.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)

Aby sme problematike porozumeli treba sa pozrieť do doby, kedy ešte výber mýta nebol.

Nákladná doprava bola zdanená tromi spôsobmi:
1, Diaľničnou známkou / nálepkou, ktorú platili všetci
2, Cestnou daňou z vozidiel, ktorú platili len vozidlá registrované na Slovensku
3, Spotrebnou daňou z paliva, ktorú platili len vozidlá tankujúce na Slovensku

V tých časoch bolo poukazované na to, že zahraniční dopravcovia neplatia cestnú daň, lebo majú auto registrované v zahraničí a obchádzajú aj spotrebnú daň z paliva, lebo Slovensko prejdú na plnú nádrž natankovanú v zahraničí. Navyše nebolo známe, po ktorých cestách sa jazdí, presnejšie ktorí správcovia majú mať podiel na vybraných poplatkoch pre údržbu ciest a mostov. To všetko bolo pohnútkou zavedenie elektronického mýta.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Výber technologie pre mýto:
Bola vybraná technológia výberu mýta na základe satelitného sledovania vozidiel. Táto technológia nevyžaduje stavanie fyzických brán a dokáže monitorovať jazdu po všetkých cestách. Technologicky je lacná a vysoko operatívna. Keď som robil v roku 2007 ekonomický rozbor, tak celý systém vrátane kontrolného systému by nemal byť drahší ako 20% z vybraného objemu platieb.

Táto technológia je založená na tom, že každé auto má palubnú mýtnu jednotku, ktorá je v princípe rovnaká ako bežný mobil. Má v sebe prijímač GPS signálu, ktorý určuje polohu, má v sebe mapu cestnej siete s virtuálnymi bránami, ktorými je cestá sieť rozdelená na virtuálne mýtne úseky. Keď auto prejde cez virtuálnu bránu, tak cez dátovú linku pošle do centrály svoje identifikačné údaje a údaje o prejdenom mýtnom úsek. Fyzické brány a autá mýtnej polície s tou istou technológiou slúžia len pre kontrolu samotného systému a vozidiel bez palubných jednotiek.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Z ekonomického hľadiska, všade kde sa zaviedol takýto výber mýta, došlo k tomu, že diaľničná známka a cestná daň bola pretransformovaná na poplatok za kilometer jazdy daného typu cesty, s tým, že výťažok z mýta ide najmä správcom komunikácie na údržbu ciest a mostov. Stalo sa tak všade okrem Slovenska.

Realita na Slovensku sa výrazne líši od zahraničia:
Na Slovensku sa mýtne poplatky zaviedli a patria k najvyšším v EU, cestná daň zostala a je v zhruba v štvornásobnej výške ako v iných štátoch EU. Spotrebná daň z paliva, konkrétne nafty trochu poklesla po protestoch dopravcoch v roku 2010. Správcovia z mýta okrem Národnej diaľničnej spoločnosti nedostavajú nič a tak nemajú zdroje na opravu ciest a mostov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Navyše Najvyšší kontrolný úrad zistil, že mýtny systém požiera sám pre seba 55% z vybraného objemu platieb. Zbytok dostáva NDS, a tá dáva len 10% na novú výstavbu.

Kam ide 100% z tržieb za mýto, podľa výsledkov kontroly NKU.
Kam ide 100% z tržieb za mýto, podľa výsledkov kontroly NKU. (zdroj: Z podkladov NKU vytvoril Jozef Drahovský)

O týchto problemoch zodpovední vedeli už v roku 2010:
Keď som sa v roku 2010 dozvedel o technických a ekonomických chybách v mýte, navrhol som vtedajšiemu ministrovi dopravy nasledujúce riešenie: „Z vyššie uvedeného si myslím, že minister Vážny by mal odvolať vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti, presnejšie tých čo sú zodpovední za vyber dodávateľa mýtneho systému a mal by vymenovať pracovnú skupinu, ktorá v priebehu dní navrhne riešenie ako pokračovať aby sa nenarobili väčšie škody než už sú.“

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Odvtedy sa nič nestalo. Obrazne si štát spravil z dopravcov na Slovensku dojné kravy. Na tom by nebolo nič zlé, keby sa o dojné kravy aj staral. Lenže v poslednej dobe mu už mlieko nestačilo a začal ich zarezávať formou registračných poplatkov z nového vozidla a zdaňovaním niektorých cestovných náhrad, ktoré v zahraničí zdaňované nie sú. Výsledok je ten, že konkurenčná schopnosť dopravcov zo Slovenska je najnižšia z V4.

Štrajk autodopravcov v Bratislave na Rožňavskej. Január 2020.
Štrajk autodopravcov v Bratislave na Rožňavskej. Január 2020. (zdroj: foto: Jozef Drahovský)

Časť dopravcov podnikanie v doprave skončila, niektorí tak spravia čoskoro a ako poslednú možnosť vidia štrajk. Tí čo majú dobrých právnikov a ekonómov si založili pobočky v zahraničí a tam registrujú nové vozidla a tam zamestnávajú vodičov. Lebo sa tam neplatia vysoké registračné poplatky a cesta daň je len zlomok tej na Slovensku. Čiže kto môže, ten zo Slovenska uteká.

Sú požiadavky štrajkujúcich oprávnené?
1., Požiadavka na zníženie cestnej dane o 50%. Čo predstavuje 30 miliónov Euro ročne. Táto požiadavka je nielen oprávnená, ale aj nedostatočná. Podľa mňa cestná dňa za vozidlá, ktoré platia mýto by mala byť nulová alebo a dolnej hranici, ktorú určuje Európska Únia lebo je v mýtnych poplatkoch už zarátaná.

2., Pozastavenie výberu mýta do vyriešenia záverov správy Najvyššieho kontrolného úradu SR o prevádzke elektronického mýtneho systému. Táto požiadavka je veľmi diskutabilná. Je pravda, že viac, konkrétne 55% z vybraného objemu si berie SkyTool s partnermi pre seba.,Prípadný nový prevádzkovateľ mýta a ani SkyTool pri predlžený zmluvy za sumu, ktorú žiada utajiť a je podstatne vyššia ako oných 30 miliónov, ktorú požadujú dopravcovia, problém nevyrieši. Problémom je aj ten, že výťažok z mýta nejde konkrétnym správcom, po ktorých cestách sa jazdí a to aj pri cestách II. a III. triedy.

Nápis na vozidle štrajkujúcich dopravcov. Autodopravcovia majú toho dosť. Problémom je ale to, že tí, ktorí rozkrádajú mýto, toho dosť stále nemajú.
Nápis na vozidle štrajkujúcich dopravcov. Autodopravcovia majú toho dosť. Problémom je ale to, že tí, ktorí rozkrádajú mýto, toho dosť stále nemajú. (zdroj: foto: Jozef Drahovský)

Záver:
Riešenie je rovnaké ako som navrhoval v roku 2010. “vymenovať pracovnú skupinu, ktorá v priebehu dní navrhne riešenie ako pokračovať, aby sa nenarobili väčšie škody než už sú.“

Prečo je to na Slovensku tak?
Otázka prečo sa tak kradne a prečo peniaze z mýta nejdú správcom komunikácii, keď systém je k tomu priam predurčený. Odpoveď je jednoduchá. Terajšia vláda si osvojila spôsob vládnutia pri ktorom ignoruje prirodzené finančné toky, všetky zdroje sťahuje k sebe a potom peniaze rozdeľuje ostatným ako neobmedzený vládca. Potom vznikajú krížové dotácie, politické prideľovanie peňazí a inde ich deficit.

Ak si myslite, že mýtu sa nevenujem a len teraz som napísal jeden článok, tak tu je výber niektorých z minulosti:

03.08.2006 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/57385/Zavedenie-elektronickeho-myta-znamena-zrusenie-mnozstevnych-zliav.html

21.09.2006 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/63044/Ked-elektronicke-myto-tak-pre-vsetkych.html

10.07.2007 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/103351/Elektronicke-myto-vcera-a-dnes.html

03.05.2008 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/146117/Elektronicke-myto-zrejme-satelitne-ale-ake.html

14.11.2008 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/171827/Mali-by-sme-si-zobrat-vzor-z-Madarska-a-pockat.html

14.01.2009 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/179056/Zmluva-na-elektronicky-vyber-dialnicneho-myta-je-uz-podpisana.html

10.03.2009 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/186259/NDS-as-zverejnila-zmluvu-o-elektronickom-myte-ALE.html

24.10.2009 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/208168/Ako-vyzera-palubna-jednotka-pre-elektronicke-myto.html

01.01.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/215337/Co-by-mal-spravit-minister-Vazny.html

04.01.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/215024/Myto-Preco-SkyToll-ignoruje-usmernenie-MDPT.html

05.01.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/215120/Ako-funguje-zakaznicka-linka-elektronickeho-vyberu-myta.html

10.01.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/214697/Blokada-Bratislavy-pre-elektronicke-myto-a-moznost-riesenia.html

11.01.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/215846/Myto-porovnanie-poplatkov-SK-voci-CZ-D-A.html

22.01.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/217060/Dalsia-blamaz-ohladne-myta-a-skandaly-budu-len-pribudat.html

25.01.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/217416/Co-z-Mytneho-poriadku-zostane-v-platnosti-do-buducna.html

03.02.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/218404/Pilenie-mytnych-bran-nema-vyznam-realne-brany-su-virtualne-brany.html

24.02.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/220624/Elektronicky-vyber-myta-co-v-nom-zmenit.html

09.05.2012 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/298178/Velektronickom-myte-na-Slovensku-sa-nieco-hybe.html

25.11.2019 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/521695/naozaj-len-10-vozidiel-prispieva-na-dialnice-platenim-myta-a-ostatni-jazdia-nacierno.html

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 049x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

19 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu