Mýto, štrajk, rozkrádanie a riešenie

Autor: Jozef Drahovský | 13.1.2020 o 2:45 | (upravené 13.1.2020 o 9:28) Karma článku: 10,06 | Prečítané:  6436x

Niektoré cesty na Slovensku sú v týchto dňoch paralyzované štrajkujúcimi vodičmi nákladných vozidiel, ktorí požadujú zníženie cestnej dane a zastavenie výberu mýta.

Aby sme problematike porozumeli treba sa pozrieť do doby, kedy ešte výber mýta nebol.

Nákladná doprava bola zdanená tromi spôsobmi:
1, Diaľničnou známkou / nálepkou, ktorú platili všetci
2, Cestnou daňou z vozidiel, ktorú platili len vozidlá registrované na Slovensku
3, Spotrebnou daňou z paliva, ktorú platili len vozidlá tankujúce na Slovensku

V tých časoch bolo poukazované na to, že zahraniční dopravcovia neplatia cestnú daň, lebo majú auto registrované v zahraničí a obchádzajú aj spotrebnú daň z paliva, lebo Slovensko prejdú na plnú nádrž natankovanú v zahraničí. Navyše nebolo známe, po ktorých cestách sa jazdí, presnejšie ktorí správcovia majú mať podiel na vybraných poplatkoch pre údržbu ciest a mostov. To všetko bolo pohnútkou zavedenie elektronického mýta.

Výber technologie pre mýto:
Bola vybraná technológia výberu mýta na základe satelitného sledovania vozidiel. Táto technológia nevyžaduje stavanie fyzických brán a dokáže monitorovať jazdu po všetkých cestách.  Technologicky je lacná a vysoko operatívna. Keď som robil v roku 2007 ekonomický rozbor, tak celý systém vrátane kontrolného systému by nemal byť drahší ako 20% z vybraného objemu platieb.

Táto technológia je založená na tom, že každé auto má palubnú mýtnu jednotku, ktorá je v princípe rovnaká ako bežný mobil. Má v sebe prijímač GPS signálu, ktorý určuje polohu, má v sebe mapu cestnej siete s virtuálnymi bránami, ktorými je cestá sieť rozdelená na virtuálne mýtne úseky. Keď auto prejde cez virtuálnu bránu, tak cez dátovú linku pošle do centrály svoje identifikačné údaje a údaje o prejdenom mýtnom úsek. Fyzické brány a autá mýtnej polície s tou istou technológiou slúžia len pre kontrolu samotného systému a vozidiel bez palubných jednotiek.

Z ekonomického hľadiska, všade kde sa zaviedol takýto výber mýta, došlo k tomu, že diaľničná známka a cestná daň bola pretransformovaná na poplatok za kilometer jazdy daného typu cesty, s tým, že výťažok z mýta ide najmä správcom komunikácie na údržbu ciest a mostov. Stalo sa tak všade okrem Slovenska.

Realita na Slovensku sa výrazne líši od zahraničia:
Na Slovensku sa mýtne poplatky zaviedli a patria k najvyšším v EU, cestná daň zostala a je v zhruba v štvornásobnej výške ako v iných štátoch EU. Spotrebná daň z paliva, konkrétne nafty trochu poklesla po protestoch dopravcoch v roku 2010. Správcovia z mýta okrem Národnej diaľničnej spoločnosti nedostavajú nič a tak nemajú zdroje na opravu ciest a mostov.

Navyše Najvyšší kontrolný úrad zistil, že mýtny systém požiera sám pre seba 55% z vybraného objemu platieb. Zbytok dostáva NDS, a tá dáva len 10% na novú výstavbu.

 

O týchto problemoch zodpovední vedeli už v roku 2010:
Keď som sa v roku 2010 dozvedel o technických a ekonomických chybách v mýte, navrhol som vtedajšiemu ministrovi dopravy nasledujúce riešenie: „Z vyššie uvedeného si myslím, že minister Vážny by mal odvolať vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti, presnejšie tých čo sú zodpovední za vyber dodávateľa mýtneho systému a mal by vymenovať pracovnú skupinu, ktorá v priebehu dní navrhne riešenie ako pokračovať aby sa nenarobili väčšie škody než už sú.“

Odvtedy sa nič nestalo. Obrazne si štát spravil z dopravcov na Slovensku dojné kravy. Na tom by nebolo nič zlé, keby sa o dojné kravy aj staral. Lenže v poslednej dobe mu už mlieko nestačilo a začal ich zarezávať formou registračných poplatkov z nového vozidla a zdaňovaním  niektorých cestovných náhrad, ktoré v zahraničí zdaňované nie sú. Výsledok je ten, že konkurenčná schopnosť dopravcov zo Slovenska je najnižšia z V4.

Časť dopravcov podnikanie v doprave skončila, niektorí tak spravia čoskoro a ako poslednú možnosť vidia štrajk. Tí čo majú dobrých právnikov a ekonómov si založili pobočky v zahraničí a tam registrujú nové vozidla a tam zamestnávajú vodičov.  Lebo sa tam neplatia vysoké registračné poplatky a cesta daň je len zlomok tej na Slovensku. Čiže kto môže, ten zo Slovenska uteká.

Sú požiadavky štrajkujúcich oprávnené?
1., Požiadavka na zníženie cestnej dane o 50%.  Čo predstavuje 30 miliónov Euro ročne. Táto požiadavka je nielen oprávnená, ale aj nedostatočná. Podľa mňa cestná dňa za vozidlá, ktoré platia mýto by mala byť nulová alebo a dolnej hranici, ktorú určuje Európska Únia lebo je v mýtnych poplatkoch už zarátaná.

2., Pozastavenie výberu mýta do vyriešenia záverov správy Najvyššieho kontrolného úradu SR o prevádzke elektronického mýtneho systému. Táto požiadavka je veľmi diskutabilná. Je pravda, že viac, konkrétne 55% z vybraného objemu si berie  SkyTool s partnermi pre seba.,Prípadný nový prevádzkovateľ mýta a ani SkyTool pri predlžený zmluvy za sumu, ktorú žiada utajiť a je podstatne vyššia ako oných 30 miliónov, ktorú požadujú dopravcovia, problém nevyrieši. Problémom je aj ten, že výťažok z mýta nejde konkrétnym správcom, po ktorých cestách sa jazdí a to aj pri cestách II. a III. triedy.

Záver:
Riešenie je rovnaké ako som navrhoval  v roku 2010. “vymenovať pracovnú skupinu, ktorá v priebehu dní navrhne riešenie ako pokračovať, aby sa nenarobili väčšie škody než už sú.“

Prečo je to na Slovensku tak?
Otázka prečo sa tak kradne a prečo peniaze z mýta nejdú správcom komunikácii, keď systém je k tomu priam predurčený. Odpoveď je jednoduchá. Terajšia vláda si osvojila spôsob vládnutia pri ktorom ignoruje prirodzené finančné toky, všetky zdroje sťahuje k sebe a potom peniaze rozdeľuje ostatným ako neobmedzený vládca. Potom vznikajú krížové dotácie, politické prideľovanie peňazí a inde ich deficit.

Ak si myslite, že mýtu sa nevenujem a len teraz som napísal jeden článok, tak tu je výber niektorých z minulosti:

03.08.2006 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/57385/Zavedenie-elektronickeho-myta-znamena-zrusenie-mnozstevnych-zliav.html

21.09.2006 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/63044/Ked-elektronicke-myto-tak-pre-vsetkych.html

10.07.2007 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/103351/Elektronicke-myto-vcera-a-dnes.html

03.05.2008 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/146117/Elektronicke-myto-zrejme-satelitne-ale-ake.html

14.11.2008 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/171827/Mali-by-sme-si-zobrat-vzor-z-Madarska-a-pockat.html

14.01.2009 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/179056/Zmluva-na-elektronicky-vyber-dialnicneho-myta-je-uz-podpisana.html

10.03.2009 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/186259/NDS-as-zverejnila-zmluvu-o-elektronickom-myte-ALE.html

24.10.2009 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/208168/Ako-vyzera-palubna-jednotka-pre-elektronicke-myto.html

01.01.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/215337/Co-by-mal-spravit-minister-Vazny.html

04.01.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/215024/Myto-Preco-SkyToll-ignoruje-usmernenie-MDPT.html

05.01.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/215120/Ako-funguje-zakaznicka-linka-elektronickeho-vyberu-myta.html

10.01.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/214697/Blokada-Bratislavy-pre-elektronicke-myto-a-moznost-riesenia.html

11.01.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/215846/Myto-porovnanie-poplatkov-SK-voci-CZ-D-A.html

22.01.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/217060/Dalsia-blamaz-ohladne-myta-a-skandaly-budu-len-pribudat.html

25.01.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/217416/Co-z-Mytneho-poriadku-zostane-v-platnosti-do-buducna.html

03.02.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/218404/Pilenie-mytnych-bran-nema-vyznam-realne-brany-su-virtualne-brany.html

24.02.2010 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/220624/Elektronicky-vyber-myta-co-v-nom-zmenit.html

09.05.2012 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/298178/Velektronickom-myte-na-Slovensku-sa-nieco-hybe.html

25.11.2019 https://drahovsky.blog.sme.sk/c/521695/naozaj-len-10-vozidiel-prispieva-na-dialnice-platenim-myta-a-ostatni-jazdia-nacierno.html

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

CYNICKÁ OBLUDA

Kotlebovci hľadajú odborníkov

Z kandidátky ĽSNS je zrejmé, že je to v prvom rade strana primitívnych bitkárov. Ale čo ak budú potrebovať odborníkov?


Už ste čítali?