reklama

Rekonštrukcia Karloveskej radiály - šlendriánstvo v detailoch

Stav električkovej radiály bol taký, že si vyžadoval rekonštrukciu a v rámci nej bola snaha viacero veci zlepšiť. Lenže teraz vidno, že niečo sa zlepšiť podarilo a niečo sa podarilo zhoršiť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (34)

Konkrétny projekt Karloveskej radiály bol pred verejnosťou utajovaný. Nemala k nemu prístup ani Mestská časť Karlova Ves. Zverejnený bol až po schválení, kedy už zmeny neprichádzali do úvahy.
 

1. Otočky cez koľaje
Prvú vec, ktorú som si všimol bolo zrušenie viacerých možností otáčania sa cez električkové koľaje a vybudovanie nových. Lenže iba jednosmerných. Keď som sa snažil zistiť prečo sú len jednosmerné a nie obojsmerné, dostal som odpoveď, že z dôvodu preferencie električky, že keby boli obojsmerné, tak by električka musela stáť na dvojnásobnom počte miest.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Moja reakcia na dvojnásobný počet miest bola tá, že myslím obojsmernú otočku v tom istom mieste, kde treba len o niekoľko metrov širší prejazd, pri rovnakom počte snímačov a semaforov pre preferenciu električky.

Na to som dostal odpoveď, že sú rozmiestnené tak, že sa tam nikto nikdy nebude potrebovať otáčať v protismere. Dnes je už zrejmé, že to bola len projektantská výhovorka.

Obr. 1. Aktuálne dlhé odbočenie vľavo - otáčať sa treba až pod mostom Lafranconi.
Obr. 1. Aktuálne dlhé odbočenie vľavo - otáčať sa treba až pod mostom Lafranconi. 
Obr. 2. Všetky odbočenia a otáčania sa podľa projektu.
Obr. 2. Všetky odbočenia a otáčania sa podľa projektu. 

Kto si detailne pozrie projekt otočiek tak tam nájde aj otočku pod nadchodom na Jurigovom námestí. Áno táto otočka tam je, ale teraz sa zistilo to, čo podľa projektantov nikdy nebude treba, že treba je. Pre nepriechodnosť križovatky Molecova / Karloveská bola uvedená otočka preznačená na otočku v protismere.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obr. 3. Z protismeru sa tu otáčajú všetci, ktorí potrebujú ísť naspäť a na Molecovu. Vodiči v smere fotografie sa musia ísť otočiť až pod most Lafranconi.
Obr. 3. Z protismeru sa tu otáčajú všetci, ktorí potrebujú ísť naspäť a na Molecovu. Vodiči v smere fotografie sa musia ísť otočiť až pod most Lafranconi. (zdroj: Jozef Drahovský)
Obr. 4.  Otočenie je intenzívne využívané. Pri troche snahy by sa tam dala dobudovať otočka aj v opačnom smere.
Obr. 4. Otočenie je intenzívne využívané. Pri troche snahy by sa tam dala dobudovať otočka aj v opačnom smere. (zdroj: Jozef Drahovský)

Momentálne je križovatka Molecova / Karloveská neprechodná pre výstavbu, ale aj keď fungovala a fungovať bude, tak stále budú požiadavky na otočenie sa od vozidiel idúcich z Lidla a Shell. Čo je najhoršie, táto otočka sa doteraz využívala aj keď došlo k dopravnej nehode, po ktorej zostalo neprejazdné odbočenie vľavo na križovatke Molecova / Karloveská.

Obr. 5. Miesta na obojsmernú otočku je dosť. Namiesto jej budovania  vidno odstraňovanie   posledných zbytkov pôvodnej obojsmernej otočky.
Obr. 5. Miesta na obojsmernú otočku je dosť. Namiesto jej budovania vidno odstraňovanie posledných zbytkov pôvodnej obojsmernej otočky. (zdroj: Jozef Drahovský)

Dávam mestu podnet, aby prehodnotilo projekt a teraz keď sa to ešte dá jednoducho zrealizovať, tak vybudovať v tomto mieste aj trvalé otočenie v protismere.

2. Vibrácie a rezonancie
Pri rekonštrukcii koľajového zvršku boli použité dve rôzne prevedenia. Niekde koľaje zostali na podvaloch a kamenive, inde sú ukotvené do železobetónových platní rôznej dĺžky.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obr. 6. Železobetónové platne - zastávka  Nad Lúčkami.
Obr. 6. Železobetónové platne - zastávka Nad Lúčkami. (zdroj: Jozef Drahovský)
Obr. 7. V jednom zábere zachytený postup realizácie železobetónových platní, Zastávka Segnerova.
Obr. 7. V jednom zábere zachytený postup realizácie železobetónových platní, Zastávka Segnerova. (zdroj: Jozef Drahovský)

Prvý kto si niečo všimol bol môj pes. Počas prechádzky okolo 23 hodiny sa začal správať tak, ako keď v diaľke počuje prichádzajúcu búrku, ktorú človek ešte nevníma. Spozornel som, nič počuť nebolo, ale v nohách som cítil ako sa chveje betónový chodník. Vtedy som si pomyslel, dúfam, že neprichádza zemetrasenie. Nie, nebolo to zemetrasenie, bola to iba električka, prichádzajúca z Dúbravky na zastávku Nad Lúčkami. Keď prišla bližšie, tak ju charakteristický zvuk prezradil.

Samotný hluk z električky meraný mikrofónom v referenčnej vzdialenosti vo výške človeka je nižší ako pred rekonštrukciou. Lenže v niektorých miestach pribudli vibrácie v rezonančných frekvenciách okolitých stavieb, ktoré cítiť skôr než počuť samotnú električku a tieto vibrácie vyvolávajú sekundárny hluk vyšší než samotná električka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vibrácie sa prenášajú zemou na konštrukciu budov, ktoré sú v okolí betónových blokov a v niektorých objektoch vyvolávajú dunivé zvuky, ktoré vytrhávajú ľudí zo spánku a bránia v rozhovore.

Zaujímavé je, že sa to nedeje pri všetkých železobetónových platniach. Zrejme záleží aj ako sa ich rozmermi trafili do rezonančnej frekvencie vibrácií, od tej ktorej električky.

V každom prípade tento problém treba vyriešiť, nielen pre ľudí, ktorí trpia hlukom, ale ak pôjde električka popred Národné divadlo a pri výstavbe si nedajú pozor na rezonančné frekvencie, tak sa môže stať, že počas divadelného predstavenia budú diváci zažívať hluk pripomínajúci štart prúdového lietadla.

3. Obrubníky
Všimol som si, že v Karlovej Vsi sú na radiále nové obrubníky jednotného dizajnu. Lenže na niektorých miestach sú veľmi ostré. Keď na takýto roh padne chodec nemusí to skončiť najlepšie. Ak naň nabehne auto, tak prerazí pneumatiku a zničí disk.

Obr. 8.  Obrubník s ostrým rohom na ostrovčeku pre chodcov vo výške 16 cm, s odhadovaným skosením iba 5x5mm.
Obr. 8. Obrubník s ostrým rohom na ostrovčeku pre chodcov vo výške 16 cm, s odhadovaným skosením iba 5x5mm. (zdroj: Jozef Drahovský)
Obr. 9. Obrubník z ostrým rohom na hrane prechodu pre chodcov.
Obr. 9. Obrubník z ostrým rohom na hrane prechodu pre chodcov. (zdroj: Jozef Drahovský)

V Bratislave sú nábehové hrany obrubníkov niekde spravené dobre a niekde zle. Napríklad v križovatke Miletičova / Košická sú skosené k bezpečnosti všetkých účastníkov cestnej premávky. V križovatke Dostojevského rad / Landererova sú nábehové hrany obrubníkov ostré, ako keby ich niekto zámerne brúsil a na nich sú už stopy po prerazených pneumatikách.

Viem, že primátor Bratislavy sa chválil návrhom jednotného dizajnu rekonštrukcií a preto vypracoval mestskú normu s názvom Technické listy mesta Bratislava.

Predpokladal som, že v nich nájdem zmysluplnú definíciu nábehových hrán obrubníkov a budú vyzerať obdobne ako je tomu v Križovatke Miletičová / Košická.

Obr. 10. Definovanie ako má vyzerať prechod pre chodcov pri pohľade zhora. Zrazenie ostrých hrán tu chýba.
Obr. 10. Definovanie ako má vyzerať prechod pre chodcov pri pohľade zhora. Zrazenie ostrých hrán tu chýba. (zdroj: Technické listy mesta Bratislava)

Obr. 10. Definovanie ako má vyzerať prechod pre chodcov pri pohľade zhora. Zrazenie ostrých hrán tu chýba.

Obr. 11. Ani v definícii samotného obrubníka nie je nábehová hrana skosená, teda ak za ňu nepočítame 5 x 5 mm.
Obr. 11. Ani v definícii samotného obrubníka nie je nábehová hrana skosená, teda ak za ňu nepočítame 5 x 5 mm. (zdroj: Technické listy mesta Bratislava)

Obr. 11. Ani v definícii samotného obrubníka nie je nábehová hrana skosená, teda ak za ňu nepočítame 5 x 5 mm.

Technické listy mesta Bratislava ma najprv potešili, potom sklamali, lebo niektoré detaily nie sú dopracované.

Z dôvodu zvýšenia bezpečnosti cestnej premávky odporúčam primátorovi Bratislavy novelizovať Technické listy mesta Bratislava tak, aby nábehové hrany obrubníkov boli primerane skosené. Ako vzor odporúčam zájsť na križovatku Miletičova / Košická, alebo si pozrieť nábehovú hranu obrubníka pri prechode pre chodcov na Jurigovom námestí, kde je začínajúci obrubník zmysluplne skosený.

Obr. 12. Skosenie začínajúceho obrubníka na Jurigovom námestí. Zatiaľ jediný na celej Karloveskej radiále.
Obr. 12. Skosenie začínajúceho obrubníka na Jurigovom námestí. Zatiaľ jediný na celej Karloveskej radiále. (zdroj: Jozef Drahovský)

Záver:
Rekonštrukcia električkovej radiály bola nutná.
Verejnosť sa k projektu dostala až keď bolo neskoro.
V projekte sú viaceré chyby a nedorobky, poukazujem na 3 z nich, na tie, ktoré sa teraz dajú pomerne jednoducho napraviť.

  1. Dorobiť aspoň najproblematickejšiu otočku do protismeru pri Jurigovom námestí

  2. Ak sa použijú železobetónové platne na ďalšom úseku, tak zabezpečiť, aby ich rezonančná frekvencia nebola aktivovaná prechádzajúcimi električkami

  3. Zbrúsiť ostré nábehové hrany obrubníkov, pripadne aktualizovať aj Technické listy mesta Bratislava

Ak máte záujem dozvedieť sa ďalšie informácie a súvislosti, potom odporúčam TV reláciu na TV Bratislava s Názvom Dopravný kolaps v Karlovej Vsi. [ http://www.tvba.sk/ba-dnes/dopravny-kolaps-v-karlovej-vsi/ ]

Jozef Drahovský

Jozef Drahovský

Bloger 
Populárny bloger
  • Počet článkov:  1 235
  •  | 
  • Páči sa:  1 050x

Venujem sa analýzam v doprave a vývoju v oblasti informačných technológií. Zoznam autorových rubrík:  DopravaRôzneZoznam článkov

Prémioví blogeri

Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu